مهدی سعیدی

حرف روز/ مسئولان و سفره‌هاي شب عيد

یادداشت: سال 1397 رو به پايان است و شوق و شور خريد شب عيد و آماده شدن براي بهره بردن از تعطيلات عيد نوروز فراگير شده است؛ اما اين روزها افزايش چند برابري قيمت بخش عمده‌ کالاها براي مردمي که از دستمزد ثابتي برخوردارند، امرار معاش را براي بیشتر مردم، به ویژه اقشار کم‌درآمد دشوار کرده است؛ به گونه‌ای که مي‌توان گفت «سفره‌هاي شب عيد مردم کوچک‌تر شده است»!
در اين شرايط، مهم‌ترين وظيفه بر عهده مسئولان جامعه اسلامي است. تدابير درست ايشان مي‌تواند در اين روزها تا حدي از مشکلات طبقات محروم و مستضعف جامعه بکاهد. تلاش براي کنترل قيمت‌ها که معمولاً در اين ايام به دليل افزايش تقاضا، روندي صعودي در پيش مي‌گيرد، بخشي از انتظاراتي است که از مسئولان مي‌رود. اين کنترل هم از طريق مديريت توزيع مناسب کالا ممکن خواهد بود و هم از طريق افزايش نظارت‌ها. برخورد قاطع با متخلفان، گران‌فروشان و شياداني که تنها به منافع خود مي‌انديشند و بازار را براي کسب منفعت فردي بر هم مي‌ريزند، مي‌‌تواند اميدآفرين باشد.
برنامه‌هاي حمايتي نيز در ايام بايد با نگاه حداکثري طرح‌ريزي و اجرا شود تا بتوان بخشي از فشارها را تحمل کرد. اين حمايت‌ها بايد هدفمند و با محوريت طبقات محروم جامعه صورت گيرد و با تدبير لازم همراه باشد؛ به گونه‌ای که شأن و منزلت افراد حفظ شود و به شکل‌گیری صف‌هاي طولاني و اتلاف وقت مردم نينجامد.
سلوک و مرام مسئولان و همراهي با طبقات متوسط جامعه وظيفه ديگري است که از مسئولان جامعه اسلامی انتظار مي‌رود. متأسفانه، ملت به ياد دارند که در سال‌هاي گذشته چطور انتشار اخباري مبني بر سفرهاي پرهزينه برخي مسئولان در تعطيلات نوروزي، واکنش‌هاي منفي افکار عمومي را به همراه داشت و موجب تخريب چهره نظام اسلامي و بي‌اعتمادي به آنان شد! امسال با توجه به اوضاع دشوار اقتصادي چنين سفرهایی به هيچ وجه قابل تحمل نيست.
بدون شک، اگر مردم احساس کنند مسئولان‌شان با آنان همراه و همدل بوده و در برخورد با مشکلات شريکند، تحمل وضعیت سخت براي‌شان آسان خواهد شد و برآيند اين اقدامات خواهد توانست عيد نوروز 1398 را به نوروزي متفاوت از گذشته تبديل کند.
منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.