جبرائیلی:

اینستکس دامی برای کشاندن ایران به خودتحریمی است

کارشناس مسائل اقتصاد سیاسی گفت: در این جنجال تبلیغاتی، جالب‌ترین نکته این است که گفته می‌شود «نخستین انتقال بانکی توسط اینستکس انجام شد»، در حالی که این سامانه، هیچ ارتباطی با سازوکار بانکی ندارد، صرفاً یک سامانه تهاتری محدود به غذا و داروست.

یاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل اقتصاد سیاسی در گفت‌وگو با قدس آنلاین اظهار داشت: اروپایی ها قرار بود آثار خروج آمریکا از برجام را خنثی کنند، ولی نه تنها خروج آمریکا را جبران نکردند بلکه به تعهدات خودشان هم در برجام عمل نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها می‌خواهند ایران بصورت یکطرفه برجام را اجرا کند و اینستکس هم در حوزه اقلام غیر تحریمی است که هیچ ارزشی ندارد، افزود: انتظار و خواست ایران خرید نفت از سوی اروپا و استمرار فروش نفت و برقراری مجدد مبادلات بانکی بود که هیچ کدام اتفاق نیفتاده  است.

وی این ادعا که شرکتهای اروپایی خصوصی، تحت فرامین دولتی در زمینه همکاری با ایران نیستند واهی و غیر واقعی خواند گفت: اگر شرکتهای اروپایی از دولتهایشان مستقل هستند چرا باید از قواعد تحریمی یک دولت دیگر یعنی دولت آمریکا تبعیت کنند. بنابراین ادعای استقلال شرکت‌ها از دولتها در غرب یک ادعای پوچ و بهانه‌ای برای انجام ندادن تعهدات مرتبط با رفع تحریم هاست.

وی اظهار داشت: «اینستکس» قرار بود شرکت‌های اروپایی را مقدور ‌سازد که با ایران به تجارت بپردازند بدون اینکه در معرض خطر قانون تحریم آمریکا قرار گیرند.

بدون اینکه بگویند اینستکس چیست، تبلیغات رسانه‌ای می‌کنند

جبرائیلی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر اما با اعلام  خبر عملیاتی شدن این سامانه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در سطح معاونین وزرای خارجه ۱+۴، در حالی که یک جریان رسانه‌ای خاص، بدون اینکه اشاره کند با راه‌اندازی اینستکس دقیقاً چه اتفاقی خواهد افتاد، درباره راه‌اندازی این سامانه تبلیغات گسترده‌ای را آغاز کرده است تا القاء کند اروپایی‌ها به تعهدات خود در برجام عمل کرده‌اند.

وی افزود: در این جنجال تبلیغاتی، جالب‌ترین نکته این است که گفته می‌شود «نخستین انتقال بانکی توسط اینستکس انجام شد»، در حالی که این سامانه، هیچ ارتباطی با سازوکار بانکی ندارد، صرفاً یک سامانه تهاتری محدود به غذا و داروست و تحریم‌هایی که اروپایی‌ها در برجام متعهد به برداشته شدن آنها شده‌اند، همچنان پابرجا خواهند بود.

این کارشناس مسائل اقتصاد سیاسی با بیان اینکه کشورهای اروپایی با راه‌اندازی اینستکس نباید انتظار این را داشته باشند که ایران، وعده خود را برای ادامه کاهش تعهدات برجامی عملیاتی نکند؛ اظهار داشت: چرا که اینستکس همان «تقریباً هیچ» است که نه خرید نفتی بر اساس آن در کار است، نه تجارت اقلامی که آمریکا تحریم کرده و نه عادی شدن روابط بانکی! ایم یک ساختار تهاتری است که در آن حتی یک یورو هم به ایران منتقل نخواهد شد.

مجمع را زیر فشار قرار خواهند داد

وی با پیش‌بینی اینکه در روزهای آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی برخی جریانهای خاص برای پذیرش و تصویب لوایح مرتبط با FATF زیر فشار قرار گیرد، تأکید کرد: نباید از این واقعیت غفلت کرد که این سامانه، اولاً به هیچ عنوان ارتباطی به مناسبات بانکی ندارد که به FATF ربط پیدا کند، ثانیاً محدود به غذا و داروست، ثالثاً حتی نفت در برابر غذا هم نیست، چرا که اروپایی‌ها از طریق این سامانه از ایران نفتی نخواهند خرید. در چنین شرایطی باید هوشیار باشیم که این طعمه‌ای است که ما را در دام خودتحریمی می‌اندازد.

جبرائیلی با بیان اینکه در حالی که در اظهارات و بیانیه‌های رسمی کشورهای اروپایی هیچ نشانه‌ای از تجارت اقلام تحریمی با سامانه اینستکس دیده نمی‌شود و برعکس، درباره محدود بودن آن به مبادلات انسانی صراحت وجود دارد، گفت:  جریان مذاکره‌طلب از این سامانه به عنوان گام نخست اروپا یاد می‌کند که قرار است در مراحل بعدی اقلام تحریمی را نیز شامل شود!. این رفتار، هیچ معنای دیگری جز انداختن توپ به زمین نظام و تحمیل مطالبات اروپایی‌ها به کشور به عنوان شرط لازم برای وارد شدن به مراحل بعدی ادعایی ندارد.

وی با اشاره به اینکه روپایی‌ها در بیانیه اینستکس رسماً خواهان اجرای کامل برنامه اقدام FATF شده‌اند، خاطرنشان کرد: آنها برای اعمال تحریم به بهانه توان موشکی کشور برنامه دارند و چند دور مذاکره مداخله‌جویانه درباره مسائل منطقه ما با دولت آقای روحانی برگزار کرده‌اند.

وی گفت: به زودی شاهد خواهیم بود که کسانی در داخل و خارج از امکان توسعه اینستکس مشروط به حل و فصل FATF و مسائل موشکی و منطقه‌ای سخن به میان آورده و بگویند اگر این سامانه به غذا و دارو محدود است، به این دلیل است که ما هنوز به پالرمو و CFT نپیوسته‌ایم یا اروپایی‌ها مطالباتی در بحث موشکی و منطقه دارند و ما اجابت نکرده‌ایم!.

هدف از FATF جلوگیری از دور زدن تحریم‌هاست

 جبرائیلی با یادآوری اینکه FATF به هیچ عنوان یک نهاد بین‌المللی نظیر شورای امنیت که تصمیمات  و توصیه‌هایش الزام آور باشد نیست، اظهار داشت: حتی به فرض اینکه روزی ایران در لیست سیاه این کار گروه قرار گیرد  توصیه‌های این نهاد برای هیچ کشوری الزام‌آور نیست و تنها به  اراده سیاسی هر کشوری بستگی دارد که آنها را در رابطه تجاری خود با ایران مد نظر قرار دهد یا نه!.

وی افزود: نمونه این موضوع کره شمالی است که با وجود قرار داشتن در لیست سیاه FATF چین با این کشور روابط تجاری و بانکی خود را حفظ کرده تنها چیزی که به چین در مورد کره شمالی فشار می‌آورد تحریم‌های آمریکا است.

جبرائیلی تأکید کرد اتحادیه اروپا می‌خواهد از دام یا طعمه اینستکس استفاده کند و ما را به فرآیندی بکشاند که نتیجه آن خود تحریمی است.

وی یادآور شد: وزیر خزانه داری آمریکا اخیراً به صراحت اعلام کرد که هدف از اعمال  فشار بر ایران برای اجرای استاندارهایFATF جلوگیری از  دور زدن تحریم هاست. بنابراین نباید در این دام بیفتیم.

این تحلیلگر مسائل راهبردی خاطرنشان کرد: بجز اتحادیه اروپا کشورهای دیگر طرف تجاری با ایران اراده سیاسی برای خود تحریمی ایران یا جلوگیری از دور خوردن تحریم‌های آمریکا ندارند چون به ضرر خود آنهاست. به عنوان مثال چین که با ما رابطه دارد به هیچ عنوان مایل نیست ایران وارد فرآیندی شود که نهادها و شرکتهای چینی که با ایران در حال تجارت هستند هویتشان لو برود و مورد تحریم آمریکا قرار گیرند.

دومینوی بی‌اعتنایی به تحریم‌ها آغاز خواهد شد

جبرائیلی با بیان اینکه دولت باید اینستکس واقعی را پیگیری کند، گفت: آمریکا با اعلام اینکه معافیت پنج مشتری اصلی نفت ایران را از تحریم‌ها تمدید نخواهد کرد، وارد دوره بی‌اثرسازی تحریم‌های خود شده است و تا اینجا لااقل ترکیه و چین تلویحاً اعلام کرده‌اند که از این تحریم‌ها تبعیت نخواهند کرد.

وی اظهار داشت: تکلیف کره و ژاپن روشن است، اما درباره هند، سومین واردکننده نفت در جهان، نمی‌توان با قطعیت نظر داد و باید منتظر محاسبات هندی‌ها ماند که البته قطعاً متاثر از رفتار چین و ترکیه خواهد بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی با یادآوری اینکه یک قاعده بر تحریم‌های آمریکا حاکم بوده و آن اینکه هرگاه نهاد در معرض تحریم، بسیار بزرگتر از آن بوده که بتوان تحریمش کرد، بی سر و صدا از تحریم عقب نشینی کرده است اضافه کرد: اینک وقت استفاده از این قاعده در فروش نفت است. اگر دولت چین یک ساز و کار تحت نظر مستقیم دولت برای خرید نفت ایران و تسویه پول آن ایجاد کند، آمریکا از اعمال تحریم علیه دولت چین ناتوان خواهد بود. زیرا تاکنون شرکت‌ها و بانک‌های چینی بابت همکاری با ایران تحریم شده‌اند، نه دولت چین.

وی تأکید کرد: اگر چنین ساز و کاری توسط چین ایجاد شود، که به دلایل متعدد آمادگی آن در پکن وجود دارد، دومینوی بی‌اعتنایی به تحریم‌های یکجانبه آمریکا از سوی دیگران نیز آغاز خواهد شد.

جبرائیلی گفت: ممکن است این پرسش پیش آید که چرا اروپایی‌ها چنین ساز و کاری ایجاد نکردند؟ پاسخ روشن است. اساسا تصور اینکه اروپا خارج از پازل آمریکا قرار بگیرد، توهم است. اگر اروپایی‌ها اراده سیاسی بر بی‌اعتنایی به تحریم آمریکا داشتند، هم امکان آن وجود داشت و هم ابزارش، اما به صراحت اعلام کردند که قصد نقض تحریم‌های آمریکا را ندارند.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.