علی عبدالصمدی

لزوم ایجاد آرایش جدید در شبکه های خبری رسانه ملی

یکی از مسائلی که در بحث مارکتینگ رسانه به ویژه رسانه های خبری در سپهر رسانه های خاورمیانه بسیار مهم است برندینگ رسانه است. امروز در میان شبکه های تلویزیونی جمهوری اسلامی بحث برندینگ به وضوح چشم نوازی می کند.

هادي نيوز؛ در روزهای اخیر خبری منتشر شد مبنی بر احتمال قطع شبکه های خبری سحر اردو و پرس تی وی از ماهواره گالکسی که آمریکا را تحت پوشش قرار می دهد. با توجه به وقایع اخیر در آمریکا و اینکه شبکه‌ی خبری انگلیسی زبان پرس تی وی جمهوری اسلامی به سادگی می توانست صدای رسای اعتراضات اخیر مردم آمریکا باشد و نیز وجود برخی کاستی های قابل تذکر در رسانه های داخلی، برخی موارد شایان یادآوری برای مدیران رسانه ی ملی است.

یکی از مسائلی که در بحث مارکتینگ رسانه به ویژه رسانه های خبری در سپهر رسانه های خاورمیانه بسیار مهم است برندینگ رسانه است. امروز در میان شبکه های تلویزیونی جمهوری اسلامی بحث برندینگ به وضوح چشم نوازی می کند.

خانواده‌ی شبکه‌های سحر که با دو سیمای سحر انگلیسی و سحر عربی در دهه‌ هفتاد آغاز به کار کردند امروز با چهار شبکه  مستقل تلویزیونی که البته دیگر از شبکه های انگلیسی و عرب زبان خبری نیست، روی آنتن می روند. سحر آذری، سحر کردی، سحر بالکان و سحر اردو چهار عضو خانواده ی شبکه های رادیو-تلویزیونی سحر هستند. شبکه های سحر علاوه بر دوبلاژ و پخش سریال های ساخت ایران و تهیه و تولید برنامه هایی که بر سبک زندگی اسلامی تاکید موکد دارند، پا به جبهه‌ی رسانه های خاور میانه شده اند.

از سوی دیگر، خانواده‌ی شبکه های آی فیلم است. آی فیلم نیز مانند سحر دارای چهار شبکه است که ضمن پخش و دوبله ی سریالهای ساخت ایران، بعضا برنامه های و سریال های تولید خود را نیز دارد. آی فیلم، آی فیلم 2، آی فیلم عربی و نیز آی فیلم انگلیسی چهار عضو خانواده ی آی فیلم هستند.

شبکه های تلویزیونی خبری جمهوری اسلامی نیز شامل پنج عضو هستند: شبکه ی خبر(فارسی)، پرس تی وی(انگلیسی)، هیسپان تی وی(اسپانیایی)، العالم(عربی)، در کنار این چهار عضو، شبکه ی سحر اردو نیز بیشتر به پخش و تفسیر خبر می‌پردازد تا این که یک شبکه‌ی سرگرم کننده باشد. ضمن بذل توجه به این نکته ی حائز اهمیت که رسالت و ماموریت اصلی شبکه های خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران، در کنار شفافیت و سرعت مخابره ی اخبار، انعکاس اخبار جبهه ی مقاومت در سپهر رسانه ای خاور میانه، جهان اسلام و نهایتا سراسر پهنه ی گیتی است، چند نکته ی بسیار مهم در همین رابطه لازم به تذکر است:

نخست این که امروزه و با گسترش دسترسی مخاطبین به شبکه های خبری تلویزیونی، توجه به برندینگ رسانه ای بسیار مهم است. پنج شبکه ی خبری با پنج برند رسانه ای! این در حالی است که به عنوان مثال شبکه های آی فیلم یا سحر یا جام جم همه دارای یک برند هستند. امروز در عرصه ی رسانه های خبری جهان، شبکه ی بیست و چهار فرانسه با چهار کانال فرانسوی، انگلیسی، اسپانیایی و عربی برندینگ خود را حفظ کرده است. رسانه ی خبری کشور استعمارگر انگلستان، بی‌بی‌سی هم در بحث تلویزیون‌های خبری دست به برندینگ زده است.

رژیم صهیونیستی نیز که دشمن اصلی جمهوری اسلامی چه در جبهه های مقاومت و چه در سپهر رسانه ای دنیاست چند سالی است با افتتاح شبکه های خبری تلویزیونی آی بیست و چهار با سه شبکه ی انگلیسی و عربی و فرانسوی به اصطلاح دست به برندینگ زده است.

جالب است بدانید، شهروندان رژیم صهیونیستی که لزوما همه موافق سیاست‌های صهیونیسم نیستند و به زبان عبری سخن می گویند هیچ بهره ای از خانواده ی شبکه‌های تلویزیونی خبری آی بیست و چهار کشورشان نمی‌برند و در حقیقت شبکه های آی بیست و چهار اسراییل کشورهای عربی و اربابان انگلیسی و فرانسوی زبان صهیونیسم را مد نظر قرار داده است. جالب تر اینکه این شبکه برای تبلیغ وجود آزادی و دموکراسی در این رژیم، اخبار مربوط به ازدواج همجنسگرایان را تحت پوشش قرار می دهد. در روزگاری که اکثرا به دین مبین اسلام مشرف می‌شوند، این شبکه بیشتر اخباری را منعکس می کند که شامل اسلام گریزی و اسلام هراسی است.

الجزیره ی قطر، سی ان ان آمریکا و بسیاری از شبکه های خبری جهان با گسترش شبکه های تلویزیونی خود برند خود را از دست نمی دهند. با مرور و بررسی شبکه های خبری فوق الذکر و التزام عنایت به بحث آسیب شناسی رسانه های خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران، لازم است مدیران رسانه‌ی ملی بیشتر به بحث برندینگ شبکه های خبری که رسالت جهاد در جبهه ی مقاومت را به دوش می کشند، توجه داشته باشند.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.