آغاز سال تحصیلی از ساعاتی دیگر/ از ماجرای تغییر سناریوهای آموزشی تا اخذ تعهد از خانواده‌ها

سال تحصیلی 1400ـ1399 از ساعاتی دیگر آغاز می‌شود و این در حالیست که بر اساس دستورالعمل بازگشایی مدارس قرار بود بر اساس 3 سناریو، مدارس بازگشایی شوند ولی اکنون همه مدارس در تمام مناطق دایر می‌شوند.

هادي نيوز: سال تحصیلی جدید ساعاتی دیگر آغاز می‌شود؛ امسال حدود 15 میلیون دانش‌آموز، یک میلیون فرهنگی در 116 هزار مدرسه کشور، فعالیت آموزشی دارند و قرار است آموزش‌ها بر مبنای اصل حضوری و به سه شکل حضوری، تلویزیونی و مجازی ارائه شود. 

سال گذشته با ورود کرونا به کشور، مدارس به تعطیلی کشیده شد اما آموزش تعطیل نشد و مسؤولان دستگاه تعلیم و تربیت، آموزش‌های مختلف را در پیش گرفتند؛ البته اینکه این آموزش‌ها چقدر موفق بوده است، بحث دیگریست اما آنچه مهم بوده، این است که تلاش شد با آنچه در دسترس است، آموزش‌ها ادامه یابد.

سال تحصیلی 99ـ1398 با تمام سختی‌ها و تعطیلات متعددش پایان یافت و حالا تا ساعاتی دیگر، سال تحصیلی جدید آغاز می‌شود؛ دیگر کرونا اتفاق ناشناخته محسوب نمی‌شود بلکه همه می دانند این ویروس منحوس حالا حالا در کشورمان جا خوش کرده است و برنامه ای برای رفتن ندارد.

در چنین شرایطی، تحصیل باید متفاوت از گذشته باشد و پروتکل‌ها و مقررات آن را ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین می‌کند؛ 31 خرداد امسال رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «آموزش و پرورش از 15 شهریور فعالیت خود را آغاز می‌کند؛ البته این اجازه به آموزش و پرورش هم داده شد که به تناسب استان‌ها از اول شهریور فعالیت خود را به تدریج آغاز کند؛ ضمن تعطیلی پنج‌شنبه مدارس هم حذف می‌شود تا کلاس‌ها خلوت‌تر باشد».

مسؤولان وزارت آموزش و پرورش هم بعد از آن از شروع قطعی سال تحصیلی از 15 شهریور و پیش‌بینی 3 سناریو برای آغاز سال تحصیلی خبر دادند؛ به عنوان مثال محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش  28 تیر در دومین نشست از سلسله نشست‌های گفت‌وگوی هفته با اشاره به آغاز سال تحصیلی از 15 شهریورماه، اظهار کرد: «در بدو شروع سال تحصیلی بر اساس اطلاعاتی که از وزارت بهداشت دریافت خواهیم کرد می‌توانیم مشخص کنیم در چه نقاطی از کشور کلاس‌ها به شکل حضوری و در چه نقاطی در فضای مجازی برگزار می‌شود»

وی اضافه کرد: «تا آغاز سال تحصیلی جدید بیش از یک ماه و نیم زمان‌ داریم و ویروس کرونا نیز دائماً در حال تغییر است لذا قطعاً آغاز سال تحصیلی 15 شهریور خواهد بود اما شکل فعالیت مدارس بستگی به شرایط این ویروس دارد؛ در مناطقی که وضعیت بیماری کرونا سفید باشد کلاس‌ها مانند سابق به‌صورت حضوری برگزار می‌شود و آموزش‌های غیرحضوری نیز 20 درصد خواهد بود. در مناطقی که شرایط زرد باشد اگر ممکن باشد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کلاس‌ها را حضوری برگزار می‌کنیم و اگر میسر نشد دانش آموزان را به دودسته زوج و فرد تقسیم می‌کنیم و تعداد دانش آموزان را در کلاس‌ها بسیار محدود می‌کنیم و اگر شرایط امروز ادامه یابد کلاس‌ها غیرحضوری خواهد بود».

25 مرداد هم شیوه‌نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1400-1399 به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد؛ بر اساس بندهایی از این شیوه‌نامه، حضور مداوم و فعال مدیر و تمام همکاران در شبکه آموزش دانش‌آموزی شاد به‌عنوان بخشی از محیط کار، شناسایی، ثبت‌نام، آموزش و نگهداشت تمام دانش‌آموزان مدرسه و عضویت آنها در شاد، اصلاح اطلاعات و مشخصات همکاران و دانش‌آموزان مدرسه در سناد برای تشکیل کلاس‌ها در بستر شاد، تعیین روش دسترسی دانش‌آموزان به هر‌یک از روش‌های آموزشی متناسب با شرایط و اقتضائات هرکدام از آنها، پایش مستمر کیفیت ارتباط و تعامل دانش‌آموزان با معلمان و دبیران و کنترل مستمر و مداوم جریان آموزش تک‌تک دانش‌آموزان با روش‌های ذکر شده در وضعیت‌های سه‌گانه، تعامل و ارتباط بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان با استفاده از فرصت‌های مختلف حضوری، غیرحضوری و مجازی، ضدعفونی مستمر کلاس‌ها، سرویس‌های بهداشتی و محیط مدارس با مشارکت اولیا و نهاد‌های مسؤول، نظارت بر وضعیت بهداشتی سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزی و توجیه والدین، تعامل مستمر با راهبران آموزشی، کارشناسان معین و مسؤولان ادارات آموزش‌وپرورش وحضور مستمر مدیر و کارکنان اجرایی مدرسه در محل کار در تمام‌روزهای کاری هفته در تمام و وضعیت‌ها به‌عنوان شرح وظایف مدارس در سال تحصیلی جدید در نظر گرفته‌ شده است.

براین اساس مدیران موظفند در تنظیم قرارداد، سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان و نوآموزان پیش‌بینی‌های لازم در خصوص آثار ناشی از تغییر احتمالی وضعیت سفید، زرد و قرمز در ضمن سال تحصیلی مورد توجه قرار دهند. 

25 مرداد شیوه‌نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1400-1399 با تأکید بر 3 وضعیت سفید، زرد و قرمز به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد

براساس این شیوه نامه در وضعیت زرد و در صورت ضرورت تقسیم دانش‌آموزان و نوآموزان یک کلاس به دو گروه به‌منظور رعایت فاصله‌گذاری الزامی است. مدیر مدرسه موظف است دانش‌آموزان و نوآموزان هر کلاس را با توجه به مساحت کلاس و تعداد دانش‌آموز و نوآموز به‌گونه‌ای توزیع کند که حفظ حداقل فاصله مورد انتظار مطابق پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر باشد. بنابراین ممکن است در وضعیت زرد مدارس با حضور تمام یا بخشی از دانش‌آموزان و نوآموزان دایر باشند در این صورت لازم است مدیران مدارس از سامانه شاد برای انجام فعالیت‌ها و تکالیف درسی نوآموزان یا دانش‌آموزان با نظارت و هدایت والدین و ارائه بازخورد توسط معلمان آنها استفاده شود و در زنگ تفریح در شرایط آموزش‌های حضوری تراکم دانش‌آموزان و نوآموزان را در رفت‌وآمد در حیاط مدرسه کاهش دهند.

همچنین در وضعیت قرمز فعالیت‌های آموزشی و تربیتی به‌صورت مجازی در سامانه شاد یا با استفاده از سایر روش‌ها متناسب در تمام‌روزهای هفته انجام می‌شود در این وضعیت حضور و غیاب دانش آموزان و نوآموزان، ارائه درس جدید، ارزشیابی، تعیین تکالیف و سایر فعالیت‌های مرتبط با فرآیند آموزش و یادگیری در سامانه شاد استمرار می‌یابد. با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، فعالیت رسمی مدارس در سال تحصیلی جدید به‌صورت حضوری و غیرحضوری از ۱۵ شهریورماه ۹۹ با رعایت شرایط و ضوابط اعلام‌شده آغاز خواهد شد.

بر این اساس خانواده‌هایی که در مناطق قرمز بودند، خیالشان راحت بود که آموزش‌ها مجازی است اما چند روز قبل از 15 شهریور، ورق برگشت و معادله‌ها به گونه‌ای دیگر رقم خورد؛ وزیر آموزش و پرورش در دوازدهم شهریور در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: «اصل بر آموزش حضوری است و بر اساس دستورالعمل با رعایت فاصله امکان حضور ‌همه دانش آموزان خواهد بود و همه دانش آموزان باید در سر کلاس‌‌های درس حاضر شوند». البته وزیر آموزش و پرورش روز 13 شهریور در حاشیه آیین رونمایی از نسخه جدید «شاد» گفت: «اصل بر شرکت حضوری دانش‌آموزان است؛ ما سال گذشته دو سوم سال و محتوا را طی کرده بودیم اما امسال شرایط متفاوت است و دانش آموزان و معلمان باید در سال تحصیلی جدید با هم آشنا شوند؛ هر جا بتوانیم حضور با رعایت پروتکل است و ۱۵ شهریور در همه مدارس اصل بر حضور است؛ در مدارسی که تعداد دانش‌آموزان بیشتر از پروتکل است ناگزیر هستیم تا دانش‌آموزان را گروه بندی کنیم و برخی در روزهای زوج و برخی روزهای فرد بیایند»‌.

مجموعه وزارت بهداشت اعتقادشان بر این بود که بین مناطق سفید، زرد و قرمز فاصله زیاد نیست و نگرانی شان حتی از مناطق سفید بیشتر بود چرا که آنجا عدم رعایت‌ها منجر به شیوع بیماری می‌شود

حتی وزیر آموزش و پرورش و معاوانش اعلام کرده بودند که 35 درصد مدارس دارای جمعیت کمتر از 50 دانش‌آموز و در مناطق سفید قرار دارند و دانش‌آموزان می‌توانند بدون هیچ مشکلی به مدرسه بیایند و  تنها مدارس پرتراکم مناطق قرمز و زرد باید حتما بر اساس پروتکل‌ها تقسیم بندی شوند و این تقسیم را باید مدرسه به دانش‌آموزان اعلام کند که خب برخی مدارس اعلام کردند.

اما روز گذشته وزیر آموزش و پرورش باز هم نکات جدیدتری گفت. وی در شبکه خبر اظهار کرد: «مجموعه وزارت بهداشت اعتقادشان بر این بود که بین مناطق سفید، زرد و قرمز فاصله زیاد نیست و نگرانی شان حتی از مناطق سفید بیشتر بود چرا که آنجا عدم رعایت‌ها منجر به شیوع بیماری می‌شود؛ تجربه برگزاری مراسم دهه اول محرم مزید بر علت شد که همه مناطق را به یک شکل ببینیم؛ مسؤولان وزارت بهداشت پروتکل‌هایی را اعلام کردند که اگر رعایت شود، برگزاری مداس اشکالی ندارد مثلا رعایت فاصله یک متر بین دانش‌آموزان، افزایش زمان کلاس درس به 35 دقیقه، تهویه مناسب مدارس و رعایت مقررات ایمن سرویس‌های بهداشتی از جمله آنهاست».

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا همه دانش‌آموزان باید فردا به مدرسه بروند»، گفت: «قطعا همه جا حضوری است و هر کس که می تواند باید برود و حضور پیدا کند؛ خواهشم این است که به این پدیده وسیعتر نگاه کنید. یک بُعد استمرار آموزش است و یک بُعد، جریان زندگی است و اگر همه را در کنار هم ببینیم راحت تر می توانیم تصمیم بگیریم. برای کسانی که نگران هستند آماده هستیم صحبت کنیم و امیدواریم با همکاری خانواده‌ها کار را پیش ببریم». 

نکته دیگر اینکه رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش دهم شهریور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره تحصیل کلاس اولی‌ها، گفت: «دانش‌آموزان کلاس اولی اصلا مدرسه را تجربه نکردند و اینکه بگوییم از طریق تبلت و موبایل آموزش ببینند، حرف غیرواقع بینانه‌ای است؛ در کشورهای دیگر هم آموزش برای دبستانی‌ها زودتر است و در پایه اول ابتدایی روی شناخت آنها تأکید شده است؛ برای کلاس اولی‌ها برنامه ویژه داریم که دو یا سه دانش آموز همراه خانواده به مدرسه بیایند تا معلم را بشناسند و با محیط مدرسه آشنا شوند».

حالا دیروز وزیر آموزش و پرورش در خصوص برگه تعهد حضور دانش‌آموزان در مدرسه و موضوع بیمه مسؤولیت مدنی، گفت: «قطعا درست نیست. اینها فضاسازی‌های رسانه‌ای است و در فضای مجازی، کارهای جعلی انجام می شود. این موضوع که دانش‌آموزان با خانواده به مدرسه بیایند یا تضمین دهند را ما اعلام نکردیم».

حاجی میرزایی در واکنش به این جمله که برخی خانواده‌ها گفتند که از ما تضمین گرفته شده است، اظهار کرد: «این کار قطعا خطاست و اگر بدانیم کدام مدرسه است، حتما برخورد می‌کنیم. ما 116 هزار مدرسه داریم و اگر اتفاق افتاده باشد، تصمیم موردی و خطاست؛ ما و استان چنین چیزی را ابلاغ نکردیم و اگر مدرسه‌ای انجام داده حتما غلط است. رسانه‌ها و خانواده‌ها این یکی دو هفته را مدارا کنند تا شرایط مختلف را بررسی کنیم». 

 با تمام این ناهماهنگی‌ها سال تحصیلی جدید ساعاتی دیگر آغاز می‌شود و قرار است پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود؛ وزیر آموزش و پرورش هم اعلام کرده است که خانواده‌هایی که نگران هستند به مدرسه بروند و از نزدیک وضعیت را رصد کنند و حتی نظارت داشته باشند.

در هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم، کرونا همراه ماست و کاری نمی‌توان کرد ولی رعایت پروتکل‌های بهداشت برای زندگی سالم و سلامت ضروری است.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.