به‌مناسبت پنجم آذر سالروز تشکیل بسیج مستضعفان به فرمان امام (ره)؛

«فرهنگ بسیجی» دشمن را زمین‌گیر و ذلیل کرده است/ نیرویی قدرتمند و مردمی که هیچ جا غایب نبود

امروز بسیج در زمینه‌های علمی، فرهنگی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و ... در تمامی مسائلی که ممکن است مورد هجوم دشمن واقع شود سنگر‌های مستحکم و آماده‌ای ساخته است تا در هنگام حمله ناگهانی دشمن به هر خاکریزی از این نظام بتواند به سادگی از آن موضع دفاع کند.

هادی نیوز:  پس از تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان انقلابی، امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی دستور تشکیل بسیج مستضعفین را در تاریخ پنجم آذر ۵۸ را صادر کردند؛ امام در همان سال طی سخنانی فرمودند: «کشوری که ۲۰ میلیون جوان دارد، ۲۰ میلیون تفنگدار هم باید داشته باشد.»

 
جامعه اسلامی بسیجی را با سه رکن «تفکر بسیجی»، «روحیه بسیجی» و «رفتار بسیجی» می‌شناسد و عملکرد بسیج متاثر از این سه رکن است. بسیج با این سه مشخصه در هر میدانی که وارد شده است از جمله «سازندگی»، «محرومیت‌زدایی»، «مقابله با بلایا»، «بصیرت‌افزایی ملی»، «مقابله با تهدید‌های دشمن» و «کارکرد‌های فرهنگی» بدون استثنا از آزمون‌های سخت، موفق و سربلند بیرون آمده و جلو‌هایی باشکوه و عزتمند از انسان امام زمانی را به تصویر کشیده‌ است.
 
حضور مخلصانه، ایثارگری، فداکاری و جانفشانی بسیجیان در تمام عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و نظامی انقلاب که دوران هشت سال دفاع مقدس بارزترین جلوه آن است؛ نه فقط برای ایران بلکه برای ملت‌های مسلمان و احرار و آزادگان جهان درس‌آموز و زمینه‌ساز حکومت مهدوی و تمدن نوین اسلامی است؛ پنجم آذر هر سال یادآور تحولی عظیم است که پایداری ارزش‌های ناب و آرمان‌های بزرگ در عصرکنونی را مصونیت می‌بخشد و استمرار آن‌ها را تضمین می‌کند.
 
در ادامه به نقش و تاثیرگذاری بسیج در عرصه‌های مهم کشور پس از تشکیل این نهاد ولایی و انقلابی می‌پردازیم.
 
دوران ثبات و استقرار نظام
 
انقلاب اسلامی در بدو ظهور و پیروزی‌اش در این مقطع تلاش در تثبیت پایه‌های خود دارد، دشمنان به خاطر نوظهور بودن آن و ناامیدی استکبار جهانی در پیشگیری از وقوع انقلاب اسلامی، زمینه جنگ‌های داخلی وناامنی‌ها واختلافات داخلی را فراهم می‌کنند.
 
درگیری‌های قومی در گنبد توسط زندانیان خلق و گروه‌های کمونیستی دامن زده شد، درگیری‌های آمل نیز در همان مقطع شکل گرفت. آشوب‌های قومی در خوزستان که به وسیله عوامل خارجی حمایت می‌شدند؛ اشرار بلوچستان، بحران‌آفرینی گروهک‌های منحله دموکرات و کومله در کردستان و غائله‌آفرینی با ادعای استقلال یا خودمختاری برخی قومیت‌ها از جمله اقدامات دشمنان انقلاب برای تلخ کردن کام این ملت بود.
 
تمامی این چالش‌ها و بحران‌ها به وسیله نیرو‌های مردمی (بسیج) به همراه سایر نیرو‌های مسلح سرکوب شدند؛ اوج این اقدامات، ترور‌های کور منافقین خلق در سراسر کشور بود که ملت فهیم و خداجوی کشورمان با همکاری صمیمانه با نیرو‌های اطلاعاتی، سپاه پاسداران و حتی کمیته‌ها برای نابودی وارد میدان شدند؛ بسیج با همان نیرو‌های مردمی نقش مهم و تعیین کننده‌ای در این مقطع از انقلاب برای یاری رساندن به سایر نیرو‌های مسلح ایفا کرد و در حقیقت تثبیت انقلاب در مقطع سه ساله اول، مرهون رشادت‌های بسیج است.
 
دوران جهاد و دفاع مقدس؛ از سال ۶۱ تا ۶۷ (پذیرش قطعنامه ۵۹۸)
 
قریب به ۲ سال از آغاز جنگ تحمیلی گذشته بود که به واسطه درایت نیرو‌های انقلاب، توطئه نفوذ لیبرال‌ها در حکومت خنثی و بنی صدر از کشور خارج شد. در این مقطع بسیج با سازماندهی جدید و فراگیر وارد جبهه‌های جنگ شد و اولین ثمره بزرگ آن فتح خرمشهر بود.
 
بعد از آن حماسه عظیم هر عملیاتی با حضور و مشارکت بسیجیان قرین موفقیت می‌شد. خلق حماسه‌های بیادماندنی توسط غیور مردان بسیج در دوران طلایی دفاع مقدس، خود حدیث مفصلی است که در این مقال نمی‌گنجد. بسیج تا پایان جنگ با قدرت بی‌نظیر خود حضور داشت و خالق حماسه‌ها و پیروزی‌های شگفت انگیز بود؛ مهم‌ترین مدال افتخار بسیجیان در این خصوص خیل عظیم شهیدان، جانبازان، آزادگان، ایثارگران، رزمندگان و صبر زینب گونه خانواده‌های آنهاست.
 
بسیج علاوه بر خط مقدم در پشت صحنه جبهه نیز به جذب کمک‌های مردمی اقدام کرد و در ایجاد و تأمین امنیت شهر‌ها و روستا‌ها در اقصی نقاط کشور نیز یاری گر نیرو‌های انتظامی بود.
 
دوران سازندگی (از سال ۶۸ تا ۷۶)
 
بسیج در عین ساماندهی و تطبیق خود با شرایط و اقتضائات جدید در کم‌ترین زمان ممکن و توجه به آموزش‌های فراگیر از جمله ایجاد بیش از یکصد گردان عاشورا و الزهراء در تشکیل هسته‌های امر به معروف و نهی از منکر برای جلوگیری از گسترش فساد در جامعه به نحو مطلوبی تاثیرگذار بود.
 

اقامه نماز‌های جماعت با فعالیت پایگاه‌های بسیج رونق بیشتری گرفت، هیات‌های مذهبی توسط پایگاه‌های مقاومت شکل فعال‌تری پیدا و کمک شایانی به ایجاد فضای معنوی در جامعه کرد. با این حال بسیج از وظایف خود در کمک به دولت سازندگی کوتاهی نکرد؛ اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال در سراسر کشور در سال‌های متوالی از اقدامات بزرگ و مهمی بود که به جهان ثابت کرد بسیج، توانمندی لازم برای خدمات ارزنده و بزرگ را داراست.
 
شرکت در ساختن سد‌ها و اتوبان‌ها و گازکشی شهرها، همکاری و سازندگی برای کمک به مردم و درخت کاری و آبخیزداری، دام و دامپزشکی، شیلات و آبزیان، انجام پروژه‌های آب رسانی وبرق رسانی واحداث مدارس وخدمات عام المنفعه به ویژه در مناطق محروم و آسیب‌پذیر و مواردی از این قبیل که مهم‌ترین آن کمک سریع و وسیع در حوادث غیرمترقبه برای کمک به مردم از اقدامات بسیج در جهت یاری انقلاب و کشور عزیزمان بوده است.
 
مجاهدت در تامین امنیت ملی و منافع ملی
 
به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷، مشارکت مردمی به اشکال مختلف نمایان شد. همزمان با تشکیل و تولد نهاد‌های جدید، سازمانی به نام بسیج نیز به وجود آمد. اگر چه بسیج در آغاز شکل‌گیری عمدتاً به‌عنوان یک نیروی دفاعی عمومی مطرح شد؛ این پدیده از همان لحظه پیدایش به مرور از نوعی گستردگی و تنوع عملکرد برخوردار بوده و در عین حال دچار تغییرات زیادی به خصوص در سازمان و تشکیلات شده است.
 
در حالی که بسیج در کشورمان با وجود انجام وظیفه مستمر همکاری با نیرو‌های نظامی کشور به منظور حراست از مرز‌ها و دفع دشمن و همچنین کمک به قوای انتظامی جهت اجرای نظم و امنیت در شهر‌ها و بازدارندگی تهدیدات دشمنان به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی نقش اساسی داشته، کارکرد‌هایی نیز در امور فرهنگی، سیاسی ـ اجتماعی و آموزشی و ... دارد و طبعاً چنین مشارکت موثر در حفظ «امنیت ملی و منافع ملی» کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بسیج کارآمدترین عامل در تحقق اتحاد ملی، تحکیم همبستگی ملی و فراگیر ساختن انسجام اسلامی به شمار می‌رود. بسیجیان در تامین امنیت ملی و کسب بالاترین ضریب عزت و اقتدار ملی و نیز تامین منافع ملی نقش بی بدیلی ایفا کرده‌اند.
 
ولایت‌مداری بسیج
 
ولایت‌پذیری بسیج و اجرای دقیق فرامین رهبری که برگرفته از عمق ایمان و باور‌های قلبی است باعث شده است تا ایده امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی و بسیج ده‌ها میلیونی را در حد مقدور عملی ساخته و حیطه نفوذ و قلمرو خود را در تمامی سازمان‌ها، نهادها، مراکز و مساجد گسترش دهد.
 

بسیجیان خطاب‌ها و رهنمود‌های امام خامنه‌ای را به درستی فهمیده و به ترویج و تبلیغ آن‌ها اهتمام ورزیده‌اند؛ با روحانیت و مرجعیت رابطه‌ای ناگسستنی دارند و در این راه معنویت را با اقدام سیاسی به نحو مطلوبی درهم آمیخته‌اند.
 
پویایی سازمانی وخدمت‌رسانی بی‌منت
 
از خصوصیت دیگر سازمان عظیم و شجره طیبه بسیج این است که می‌تواند به سرعت در مقابل انواع مختلف بحران‌ها تغییر شکل دهد و تجدید سازمان نماید و سریعاً برای انجام ماموریت‌های محوله در شرایط متفاوت و مواجه شدن با موقعیت‌های گوناگون آماده شود.
 
سرعت عمل در کنار استحکام و انسجام روحی، وحدت اعتقادی، صفات روحی و مشخصه‌های فردی و اجتماعی متعالی و متکامل از دیگر ویژگی‌های بسیج است که بسیج را به تکیه‌گاهی مستحکم و رکن مطمئنی در امنیت ملی کشور تبدیل کرده است. گسترش سازمان بسیج دانش‌آموزی با الگوهایی، چون شهید «فهمیده» و شهدای دانش‌آموز برای میلیون‌ها دانش‌آموز کشور الگوی مناسبی است تا با استفاده از فرهنگ شهادت و ازخودگذشتگی برای دفاع غیرتمندانه و عزتمندانه از انقلاب و کشور آمادگی داشته باشند.
 
بسیج دانشجویی با حضور در تمامی دانشگاه‌های کشور برای حفاظت و صیانت از افکار و عقاید اسلامی و جلوگیری از نفوذ افکار سکولاریستی و لیبرالی، بسیج ادارات و وزارتخانه‌ها جهت گسترش فرهنگ اسلامی در ادارات و نهاد‌ها و گسترش فرهنگ کار و تلاش خالصانه سنگ تمام گذاشت؛ بسیج طلاب برای توسعه فرهنگ اسلام ناب در سراسر کشور و فعالیت در سطح طلاب و روحانیان شکل گرفته است و فرهنگ امتزاج علم با دیانت و تقوی با رشادت را در قلوب طلاب جوان تقویت کرده است. بسیج فرهنگیان، بسیج مهندسین، بسیج جامعه پزشکی، بسیج اساتید و سایر اقشار و آحاد بسیج هر کدام وظیفه و رسالت مهمی در جهت تحرک بخشی در قشر مربوطه برای حرکت بزرگ اسلامی در حمایت از انقلاب را در آن بخش بر عهده دارند.
 
مجاهدات و افتخارات علمی و فرهنگی دربسیج
 
بی‌شک نبرد کنونی ما با دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی، یک نبرد فکری ـ فرهنگی است و این نبردی است بس وسیع، پیچیده، نامرئی و ظریف. بسیج با ظرفیت بالایی که در این زمینه دارد و با استفاده از اساتید بسیجی، فرهنگیان، دانشجویان متدین، طلاب علوم دینی، دانش‌آموزان، مهندسین و پزشکان و ... توانسته است موفقیت‌های بزرگی را در این رویارویی کسب نماید. بسیجیان متعهد در هر سنگری که مشغول به خدمت هستند آن سنگر را بسان خاکریزی می‌دانند که باید با جان و دل و با هوشیاری و بیداری و آگاهی کامل از آن دفاع نمایند و این فرهنگ بسیجی است که امروز دشمن را زمین‌گیر و ذلیل کرده است. فتح قله‌های علم و مظاهر تمدن، گسترش اختراعات و ابتکارات، انجام پروژه‌های سنگین تحقیقاتی و پژوهش‌های گوناگون تنها بخشی از افتخارات بسیجیان است.
 
شناخت و رویارویی با استکبار جهانی
 
انقلاب اسلامی ایران پدیده مبارکی است که بر اساس تعالیم اسلامی شکل گرفته و بر مبنای همین بینش، ضرورت مقابله با ظلم و ستم را در هر شرایطی مورد تاکید قرار می‌دهد. به تبع آن، یکی از اصول اساسی نظام، نفی هر گونه سلطه‌گری و سلطه‌پذیری است، بسیج با استفاده از هنر بزرگ خود که روشن نمودن فضا‌های تاریک و مرموز سلطه‌جویی استکبار است توانسته از ابتدای انقلاب، سلطه‌گری استکبار در جمهوری اسلامی ایران را با رهبری مدبرانه ولایت امر سد نماید و از آنجا که ظلم‌ستیزی و نفی سلطه با ضمیر آنان عجین شده است، پذیرش هرگونه دخالت بیگانگان در امور داخلی کشور خود را مردود شمرده است؛ این هوشیاری سیاسی، با اتکاء به مکتب حیات‌بخش اسلام، بسیج را متمایز از سایر بخش‌های نظام مقدس کرده است.
 
 
امروز بسیج در زمینه‌های علمی، فرهنگی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و ... در تمامی مسائلی که ممکن است مورد هجوم دشمن واقع شود سنگر‌های مستحکم و آماده‌ای ساخته است تا در هنگام حمله ناگهانی دشمن به هر خاکریزی از این نظام بتواند به سادگی از آن موضع دفاع کند. این مشخصه بارز بسیج مدیون چهار دهه کار، تلاش، ایثار و شهادت‌طلبی، تدبیر و هوشیاری عناصر مومن و تربیت شده در مکتب اسلام و گفتمان ولایت و رهبری است.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.