هاوانا:

دولت ترامپ نمونه تروریسم دولتی است

رئیس جمهور کوبا با انتقاد از قرار گرفتن مجدد نام کشورش از سوی آمریکا در فهرست حامیان تروریسم گفت، این اقدام معیارهای دوگانه دولت آمریکا را نشان می‌دهد.

هادی نیوز: رئیس جمهور کوبا با انتقاد از قرار گرفتن مجدد کوبا در فهرست حامیان تروریسم از سوی دولت ایالات متحده، این اقدام را اوج بدبینی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا خواند.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «تله سور» «میگوئل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا سه شنبه شب به وقت تهران  اقدام جدید کوبا در گنجاندن نام این کشور در فهرست کشورهای حامی تروریست را رد و گفت، این اقدام معیارهای دوگانه واشنگتن را آشکار می‌کند. وی گفت که  محاصره و تحریم کوبا از سوی آمریکا خود یک تروریسم دولتی است.

رئیس جمهور کوبا با انتقاد از این اقدام جدید دولت ترامپ، آن را  اوج بدبینی دولت کنونی ایالت متحده برشمرد.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور، دولت آمریکا مواضع تندی علیه کوبا اتخاذ کرد و بار دیگر به تشدید فشارهای سیاسی، اقتصادی و تهدید نظامی علیه کوبا روی آورد.  در همین راستا، وزارت خارجه ایالات متحده بامداد سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نام کوبا را به دلیل آنچه حمایت مکرر آن از اقدامات تروریسم بین‌المللی و پناه دادن به تروریست‌ها خوانده بود، مجددا به فهرست کشورهای حامی تروریسم اضافه کرده است.

وبگاه این وزارتخانه در بیانیه‌ای به نقل از «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نوشت: «دولت ترامپ از ابتدا روی مقابله با مداخله [کوبا] در ونزوئلا و دیگر بخش‌های نیم‌کره غربی و جلوگیری از رسیدن منابع به رژیم کاسترو تمرکز کرده بود، [منابعی] که آنها را برای سرکوب مردمش در داخل استفاده می‌کرد.»

بعد از سخنان سال ۲۰۱۵ «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و اعلام عادی سازی روابط واشنگتن با هاوانا بود که وزارت خارجه ایالات متحده، کوبا را از فهرست حامیان تروریسم خارج کرده بود. دولت آمریکا در سال ۱۹۸۲ در زمان ریاست جمهوری «رونالد ریگان» برای اولین بار کوبا را در فهرست تروریسم قرار داده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  نیز روز سه شنبه قرار دادن نام کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم را شدیدا محکوم و اعلام کرد: «هیچ کشوری به ویژه آمریکا حق مداخله در امور داخلی کوبا یا امر و نهی کردن در زمینه برقراری روابط این کشور آزاد با یک کشور آزاد دیگر را ندارد.»

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.