اوکراین: آمریکا به عنوان شریک استراتژیک ما روسیه را تحریم کند

سفیر اوکراین در آمریکا، اعمال تحریم علیه روسیه توسط کنگره و کاخ سفید را خواستار شد.

هادی نیوز: «اوکسانا مارکارُوا» سفیر اوکراین در آمریکا در مصاحبه با برنامه «در پیشگاه ملت» شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» ضمن تکرار اتهام‌زنی‌ها به روسیه، آمریکا را «شریک استراتژیک» اوکراین خواند.

مارگارت برنان مجری شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» در ابتدای این مصاحبه به اظهارنظر انتقادی رئیس‌جمهور اوکراین درباره اغراق و بزرگنمایی مقام‌ها و رسانه‌های آمریکایی اشاره کرد و از سفیر کی‌یف در واشنگتن درباره چرایی این اظهارنظر سوال کرد.

برنان گفت: «مارک میلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح (آمریکا) می‌گوید که از زمان جنگ سرد تا به حال شاهد افزایش نظامی مانند توپخانه، موشک‌های بالستیک، نیروی هوایی زمینی نبوده است. او گفت که اگر روسیه از اینها استفاده کند، تأثیر وحشتناک خواهد بود اما رئیس‌جمهور زلنسکی (در برابر این اظهارات)ایستاد و گفت روسیه ممکن است بخواهد فشار روانی اعمال کند. چرا رئیس‌جمهور شما خطر را کم اهمیت جلوه می‌دهد؟»

 

 

سفیر کی‌یف در واشنگتن معتقد است که روسیه از سال ۲۰۱۴ با همه پرسی الحاق کریمه، در حال جنگ با اوکراین است.

 

سفیر اوکراین در آمریکا جواب داد: «ما خطر را کم اهمیت نمی‌دانیم. ما در واقع وضعیت را به همین صورت می‌بینیم و همچنین می‌دانیم روسیه چه توانایی‌هایی دارد، زیرا آنها قبلاً به ما حمله کرده‌اند».

اوکسانا مارکارُوا ادامه داد: «از سال ۲۰۱۴، هشت سال است که در جنگ هستیم و از کشور خود دفاع می‌کنیم. در عین حال، برای دفاع از کشورمان نمی‌توانیم وحشت کنیم. باید آماده شویم. همه ما، نه تنها نظامیان و کهنه سربازان بسیار توانمندمان بلکه همه غیرنظامیان‌مان».

وی افزود: «ما می‌دانیم و می‌بینیم که چه خبر است. این واقعیتی است که ما هشت سال با آن زندگی می‌کنیم. این واقعیت تشدید تنش اخیر است. بنابراین ما آن را ارزیابی می‌کنیم. ما اطلاعات را با دوستان و متحدان خود به اشتراک می‌گذاریم. ما از ایالات متحده برای روابط بسیار قوی و پاسخ قوی بسیار سپاسگزاریم».

مارگارت برنان مجری شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» به سفیر اوکراین گفت: «اما رئیس جمهور شما گفت که اوکراین از حمایتش قدردان است اما من نمی‌توانم مانند دیگر سیاستمدارانی باشم که چون ایالات متحده هست، از ایالات متحده سپاسگزار هستند. منظور او چیست؟ زیرا به نظر می‌رسد که در اینجا مقداری اصطکاک وجود دارد»

سفیر اوکراین در آمریکا اعلام کرد که این کشور آمریکا را «شریک استراتژیک» خود می‌داند.

سفیر کی‌یف در واشنگتن جواب داد: «هیچ اصطکاک وجود ندارد. ما می‌توانیم بحث‌هایی داشته باشیم و می‌توانیم اختلاف نظر داشته باشیم. اما ایالات متحده شریک استراتژیک ما است، و حتی می‌توانم بگویم دوست راهبردی شماره یک ما است. روابط ما به خصوص در سال گذشته در بالاترین سطح خود طی ۳۰ سال گذشته بوده است».

مارگارت برنان سوال کرد: «اما کاخ سفید می‌گوید و آنها بیانیه‌ای صادر کردند مبنی بر اینکه "در عین حال که رئیس‌جمهور زلنسکی خطر تهاجم را کم اهمیت جلوه می‌دهد، او صدها میلیون دلار سلاح برای دفاع می‌خواهد. ما فکر می‌کنیم که در مورد تهدید باید صریح بود"»

اوکسانا مارکارُوا در جواب گفت: «ما باز و صریح هستیم و با شرکای خود در اینجا در حال گفت‌و‌گو هستیم اما ما نمی‌توانیم وحشت کنیم. بنابراین ما برای هر گزینه‌ای آماده می‌شویم. همانطور که گفتم ما می‌دانیم روس‌ها قادر به انجام چه کارهایی هستند».

وی افزود: «اما بیایید در اینجا خیلی واضح بگوییم، ما می‌دانیم که متجاوز کیست، همه می‌دانند که متجاوز کیست. روسیه (متجاوز) است. ممکن است با ایالات متحده به ویژه و با سایر شرکا و متحدان در مورد زمان اعمال تحریم‌ها اختلاف نظر داشته باشیم، ممکن است در برخی موضوعات اختلاف نظر داشته باشیم اما این بحث‌ها دوستانه و صریح است».

مارگارت برنان مجری برنامه در پیشگاه ملت شبکه سی‌بی‌لس نیوز از سفیر اوکراین در آمریکا سوال کرد: «می‌خوام بفهمم الان شما به چه چیزی نیاز دارید و از کاخ سفید چه می‌خواهید؟»

اوکراین از کاخ سفید و کنگره آمریکا می‌‌خواهد که روسیه را تحریم کنند.

 

اوکسانا مارکارُوا در پاسخ به این سوال به تحولات سال ۲۰۱۴ و همه پرسی منجر به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه اشاره کرد و مواضع کی‌یف در قبال جدایی این منطقه از اوکراین را تکرار کرد.

وی تصریح کرد: «(چیزی که ما از کاخ سفید می‌خواهیم) همان چیزی است که ما هشت سال است که می‌خواهیم اما به خصوص امسال: سه سطح قوی بازدارندگی: سیاسی، اقتصادی و نظامی دفاعی. پیام های سیاسی بسیار قوی (از سوی آمریکا) وجود دارد و ما بسیار خوشحالیم که امسال ایالات متحده واقعاً نقش فعالی در مذاکرات دارد».

مجری این شبکه آمریکایی در این برنامه گفت: «اما آنچه شما می‌خواهید، درخواست از مالیات دهندگان ایالات متحده است. رئیس مجلس شما نامه‌ای به هشت سناتور (آمریکایی) نوشت و خواستار دفاع هوایی، ضد کشتی، توان ضد زرهی، وام‌های با شرایط سهل و سازوکارهای تامین مالی شد. آیا این درخواست رسمی از سوی دولت شماست؟»

ادعای سفیر کی‌یف در واشنگتن: چون خواهان دموکراسی هستیم، روسیه به ما حمله می‌کند.

 

سفیر اوکراین جواب داد: «خوب، اگر به بیانیه روسای جمهور ما در زمان دیدارشان در کاخ سفید نگاه کنید، تعدادی از این موضوعات را در بیانیه مشترک خواهید دید. در چارچوب توافقی که ما امضا کردیم نیز آن را خواهید دید. بنابراین ما در مورد آنچه قبلاً با ایالات متحده توافق کردیم، حرف می‌زنیم و در حال بحث در مورد چگونگی اجرا هستیم».

مارگارت برنان سفیر اوکراین در آمریکا سوال کرد: «برای اینکه خیلی صریح باشیم می‌پرسم که شما از کنگره و از کاخ سفید می‌خواهید روسیه را تحریم کند و منتظر تهاجم (این کشور به اوکراین) نباشد. درست است؟»

سفیر کی‌یف در واشنگتن اینطور جواب داد: «چیزی که از هر دو (کاخ سفید و کنگره) می‌خواهیم این است. روسیه به طور غیرقانونی کریمه را اشغال کرد. روسیه به همراه افراد تحت کنترل خود بخش‌هایی از دونتسک و لوهانسک را به طور غیرقانونی اشغال کرده است و طی هشت سال اخیر رفتارشان را تغییر ندادند. بنابراین بله، ما معتقدیم که اساس (برای اعمال) تحریم‌ها وجود دارد».



«اوکسانا مارکارُوا» سفیر اوکراین در آمریکا

 

مجری این شبکه آمریکایی همچنین سوال کرد: «شما قبلا به من گفتید، فکر می‌کنید حمله سایبری منجر به هرگونه اقدام نظامی منجر خواهد شد. شما به طور دقیق برای چه چیزی آماده می‌شوید؟ چرا که ایالات متحده دارد هشدار می‌دهد که این می‌تواند تأثیرات جهانی داشته باشد».

به ادعای سفیر اوکراین، «علاوه بر حملات نظامی که ما از سال ۲۰۱۴ آن را تجربه کرده‌ایم و به خصوص اکنون، روسیه مشغول به حملات سایبری یا نوعی جنگ ترکیبی، اطلاعات نادرست سایبری و انواع کارزارهای اطلاعاتی است».

وی افزود: «همین چند هفته پیش، تعدادی از وزرای اوکراین مورد حمله قرار گرفتند و وجهه آنها تخریب شد...منابع امنیتی ما به همراه شرکای ما در ایالات متحده در حال بررسی آن حمله خاص هستند اما این یک مورد از موارد بسیار است. ما به ویژه در فضای مجازی مورد حمله دائمی هستیم و در حال تلاش برای تقویت توانایی‌های خود هستیم».

مارکارُوا مدعی شد: روسیه به اوکراین حمله کند، هیچ کس در امان نیست.

 

سفیر اوکراین در روسیه به مخاطبان این شبکه تلویزیونی آمریکایی گفت: « شروع جنگ (بین اوکراین و روسیه) در سال ۲۰۱۴، زمانی که کریمه مورد حمله قرار گرفت و کریمه به طور غیرقانونی اشغال یا به ادعای روسیه ضمیمه شد، بوده است».

سفیر کی‌یف مدعی شد: «دلیل اینکه پوتین به ما حمله کرد این نیست که او فقط اوکراین را می‌خواهد. دلیل حمله او به ما این است که ما دموکراسی را انتخاب کرده‌ایم و آرزوهای اروپایی آتلانتیک و اروپایی داریم».

اوکسانا مارکارُوا ادعا کرد: «بنابراین این حمله به دموکراسی است و من معتقدم که اگر اوکراین مورد حمله قرار گیرد هیچ کس در امان نیست. ما نمی‌خواهیم بخشی از اتحاد جماهیر شوروی یا امپراتوری روسیه یا فدراسیون روسیه باشیم. ما می‌خواهیم یک کشور مستقل باشیم، ما مستقل هستیم و برای استقلال خود می‌جنگیم».

وی افزود: «اگر اوکراین بیشتر از سوی روسیه مورد حمله قرار گیرد، البته آنها پس از اوکراین در اوکراین متوقف نخواهند شد. به همین دلیل است که به نفع اروپا و تمام جهان دموکراتیک است که به ما کمک کنند تا از خود دفاع کنیم، اما همچنین نشان دهیم که حاکمیت قانون بین‌المللی هنوز کارآمد است».

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.