امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی همتای سوئدی: حمید نوری فورا آزاد شود

امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی وزیر خارجه سوئد بازداشت و فرآیند دادگاه حمید نوری تبعه ایرانی بازداشت شده در سوئد را غیر قانونی خواند و خواستار آزادی فوری او شد.

هادی نیوز: «آن لینده» وزیر خارجه سوئد عصر امروز (چهارشنبه) تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفتگو کرد.

دو طرف در خصوص مسائل مهم دوجانبه و بویژه کنسولی بحث و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی از این گفتگو با اشاره به برگزاری دادگاه حمید نوری در سوئد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بازداشت و فرآیند دادگاه تبعه ایرانی، حمید نوری را غیر قانونی می داند و خواستار آزادی فوری او است. 

وی همچنین افزود: باعث تأسف است که یک گروهک تروریستی که سوابق جنایتهای آن بر مردم ایران و حتی عراق در دوره رژیم بعث صدام واضح است، فضاسازی تصنعی  این فرآیند در سوئد را در دست گرفته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این گفتگو ابراز امیدواری کرد با بذل اراده و تلاشهای متقابل و مشترک، شاهد توسعه مناسبات دو کشور در زمینه های گوناگون باشیم.

وزرای امور خارجه ایران و سوئد همچنین نسبت به تداوم رایزنی و تبادل نظر مستمر در خصوص مسائل در دستورکار روابط دو کشور توافق کردند.

گفتنی است در هفته گذشته سفیر سوئد در تهران در خصوص بازداشت حمید نوری تبعه  ایرانی بازداشت شده در سوئد به وزارت امور خارجه کشورمان احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به دولت سوئد در این خصوص به وی ابلاغ و بر آزادی حمید نوری تأکید شد.

«حمید نوری» شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضاییه در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) به منظور حل و فصل اختلافات خانوادگی دختر خوانده‌اش در سوئد به این کشور رفت و در بدو ورود به سوئد از سوی نیروهای امنیتی این کشور بازداشت و نزدیک به ۳۰ ماه است که در زندان به سر می‌برد.

وزیر امور خارجه کشورمان و همتای سوئدی بهمن ۱۴۰۰ در مونیخ دیدار و گفتگو کرده بودند و امیرعبداللهیان با اشاره به وضعیت حمید نوری تصریح کرده بود: قابل قبول نیست که روابط ایران و سوئد هدف دسیسه‌های گروهک تروریستی منافقین قرار گیرد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه سوئد مهر ماه سال ۱۴۰۰ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در دیدار با امیرعبداللهیان با بیان این که کشورش به دنبال گسترش روابط با ایران است، بر ضرورت رایزنی با جمهوری اسلامی در رابطه با یمن تأکید کرده بود.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.