آلمان هر سه نیروگاه هسته‌ای خودش را فعال نگاه خواهد داشت

صدر اعظم آلمان می‌گوید برای مقابله با بحران انرژی مبنای قانونی برای فعال نگه داشتن هر سه تاسیسات هسته‌ای موجود را فراهم می‌کند.

هادی نیوز: همزمان با بحران انرژی و فرا رسیدن سرما در آلمان مقام‌های این کشور تصمیم گرفته‌اند مبنای قانونی مورد نیاز برای فعال نگه داشتن هر سه تاسیسات هسته‌ای موجود را تا اواسط آوریل فراهم کنند.

به نوشته وبگاه «لایو مینت»، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان روز دوشنبه از این طرح خبر داد. شولتز در نامه‌ای به وزرای کابینه نوشت: «مبنای قانونی برای اجازه بهره برداری از نیروگاه‌های هسته ای پس از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ (شنبه ۱۰ دی)  تا ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ (۲۶ فروردین ۱۴۰۲) ایجاد خواهد شد.»

آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا به منظور کاهش اتکا به واردات انرژی از روسیه در پی بحران اوکراین، پیشتر موافقت کرده بود که به فعالیت دو تاسیسات هسته‌ای خود تا  پایان سال جاری میلادی ادامه دهد. اختلافات طولانی در دولت ائتلافی حاکم بر سر محاسن و معایب انرژی هسته‌ای، اجرای پیش نویس قانونی را برای تعطیلی  این دو نیروگاه به تاخیر انداخت.

هدف اولیه آلمان این بود که تا پایان سال ۲۰۲۲ استفاده از انرژی هسته‌ای را به طور کامل حذف کند و برنامه «آنگلا مرکل» صدراعظم سابق را محقق کند، اما با افزایش قیمت برق و قطع عرضه گاز از طریق خط لوله گازی «نورد استریم-۱»  توسط روسیه وجنگ اوکراین که در کل چشم انداز انرژی جهانی را تغییر داده، این کشور نیاز به بازنگری اساسی در برنامه‌های خود دارد.

با نزدیک‌تر شدن هوای سردتر زمستانی، آلمان در تلاش برای تامین انرژی کافی و حتی راه‌اندازی مجدد نیروگاه‌های فعال با زغال‌سنگ است.

اخیرا ،  «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت، تقصیر کشور او نیست که اروپایی‌ها مانند قرون وسطی برای زمستان هیزم ذخیره می‌کنند بلکه انباشته شدن اشتباهات سیاست‌مداران اروپا عامل این بحران است.

پوتین در نشست بین‌المللی انرژی گفت: «حمله به خطوط گاز نورد استریم سابقه خطرناکی را رقم زده و تهدیدی برای زیرساخت‌های انرژی اروپا محسوب می‌شود. باید وضعیت این خط گاز هرچه زودتر مشخص شود.»

بحران انرژی در اروپا در پی تحریم‌های ضد روسیه و کاهش عرضه گاز طبیعی این کشور تشدید شده است. برخی مقامات اروپایی از جمله  صدراعظم آلمان با وجود حمایت‌هایی که اروپایی‌ها از اوکراین در جنگ با روسیه به عمل آورده و تحریم‌هایی که در راستای این حمایت علیه روسیه وضع کرده‌اند، پوتین را به استفاده از موضوع صادرات انرژی برای ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا متهم کرده‌اند.

بعد از گذشت ۷ ماه از آغاز جنگ اوکراین، مسکو در یک روند مرحله‌ای صادرات گاز خود به اتحادیه اروپا را کاهش داده است. این روند کاهشی تا جایی پیش رفت که شرکت «گازپروم» روسیه اخیرا اعلام کرد صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم ۱ را به طور کامل متوقف کرده است

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.