صربستان توافق پیشنهادی آلمان و فرانسه برای کوزوو را رد کرد

صربستان مخالفت خود را با یک توافق پیشنهادی ارائه شده از سوی آلمان و فرانسه برای کوزوو اعلام کرد.

هادی نیوز: «ایویتسا داچیچ»، وزیر امور خارجه صربستان امروز یکشنبه گفت، دولت او با یک توافق پیشنهادی آلمان و فرانسه برای کوزوو و متوهیا به دلیل آنکه خواستار عضو شدن کوزوو در سازمان ملل بدون به رسمیت شناخته شدن آن توسط بلگراد شده، مخالف بوده و آن را رد می‌کند.

داچیچ در مصاحبه با یک روزنامه صربستانی اظهار کرد: «بند آغازین این توافق این است که استقلال کوزوو را باید یک معامله انجام شده تلقی کرد اما ما آن را نمی‌پذیریم.»

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این توافق پیشنهاد شده، مسیر عضویت بلگراد در اتحادیه اروپا به ازای پذیرفته شدن کوزوو در سازمان ملل تسریع شود.

داچیچ ادامه داد: «شورای امنیت ملی صربستان نتیجه‌گیری کرد این توافق پیشنهادی برای ما غیرقابل قبول بوده و همه ما به این نتیجه‌گیری رای مثبت دادیم و چه ما کوزوو را به رسمیت بشناسیم و چه نشناسیم، پذیرش عضویتش در سازمان ملل برای ما بسیار دشوار است.»

تنش‌ها بین صربستان و کوزوو در ماه اوت بعد از آن تشدید شد که مقامات کوزوو، صرب‌های ساکن این جمهوری را ملزم کردند مجددا برای ثبت پلاک‌های خودروهایشان برای درج کد شناسایی استاندارد اتحادیه اروپا برای جمهوری کوزوو به جای کد شناسایی مورد استفاده صربستان مراجعه کنند. مقامات کوزوو ضرب الاجل برای تغییر پلاک‌های خودروهای صرب‌ها را تا 31 اکتبر تمدید کرده بودند.

روز شنبه نمایندگان صرب‌های کوزوو تصمیم به استعفا از همه نهادهای این جمهوری از جمله پلیس، دادگاه‌ها و ساختمان‌های دولتی و پارلمانی در اعتراض به برکنار کردن یک رئیس پلیس صرب‌تباری که از صدور اخطاریه‌های کتبی برای صرب‌ها پیرامون تعویض پلاک‌های خودروهایشان امتناع کرده بود و همینطور در اعتراض به طرح الزام استفاده از پلاک کوزوو در خودروهایشان گرفتند.

کوزوو در سال 2008 از صربستان جدا شد اما در شمال این کشور هنوز اقلیت صرب زندگی می‌کنند و حالا الزام آنها به استفاده از پلاک کوزوو برای خودروهایشان به یک بحران تبدیل شده است.

پس از دیدار نمایندگان سیاسی صرب‌ها در شمال کوزوو، گوران راکیک، ‌وزیر ارتباطات کوزوو که اصالتی صربستانی دارد، اعلام کرد که از سمت خود استعفا می‌کند.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.