نماینده پارلمان اروپا: چرا اروپا، آمریکا را برای کشتار غیرنظامیان عراقی تحریم نکرد؟

نماینده پارلمان اروپا تصریح کرد اتحادیه اروپا در رویکردی متناقض در مقابل قتل‌عام غیرنظامیان عراقی به دست نیروهای آمریکایی سکوت کرد و هیچ تحریمی علیه این کشور صادر نکرد.

هادی نیوز: «میک والاس» نماینده پارلمان اروپا به رویکرد متناقض اتحادیه اروپا در قبال جنایات کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا در غرب آسیا واکنش نشان داد.

وی در پیامی که در صفحه توییتر خود قرار داده بود،‌ در پاسخ به توییتی در ارتباط با جنایات ارتش آمریکا علیه غیرنظامیان در عراق نوشت: «به چه دلیل، اتحادیه اروپا در واکنش به این قتل‌عام آمریکا در عراق، خواهان تحریم ایالات متحده نشد؟....»

وی در ادامه در ارتباط با جنایات مشترک ایالات متحده و ناتو علیه غیرنظامیان در غرب آسیا تصریح کرد: «ایالات متحده با کمک دیگر اعضای ناتو بیش از یک میلیون شهروند را در حمله غیرقانونی به عراق کشت و همچنان هیچ درخواستی برای تحریم هیچ‌کسی برای این تروریسم وجود ندارد.....».

در مجموعه توییت‌هایی که نماینده پارلمان اروپا به آن‌ها واکنش نشان داده است، تصاویری از نظامیان آمریکایی در عراق در کنار اجساد غیرنظامیان منتشر شده است.

در یکی از این پیام‌ها نوشته شده است: «در چنین تاریخی در سال 2005 (19 نوامبر)، تفنگداران دریایی ایالات متحده، کشتار پنج ساعته‌ای را در شهر حدیثه عراق به راه انداختند و 24 غیرنظامی غیرمسلح از جمله زنان، افراد میانسال و کودکان را قتل عام کردند. تمامی قاتلینی که برای این قتل‌عام بازداشت شدند، نه زندانی شدند و از این کشتار جمعی فرار کردند».

این رفتارهای متناقض اتحادیه اروپا در شرایطی است که ایالات متحده و آمریکا، روسیه را به بهانه حمله به اوکراین مورد تحریم قرار داده‌اند و این در حالی است که روسیه بارها تأکید کرده است که به هیچ عنوان به غیرنظامیان اوکراینی حمله نمی‌کند و هدف این عملیات تنها نازی‌زدایی و خلع سلاح کی‌یف است.

از طرف دیگر، در هفته‌های اخیر نیز مقام‌های اوکراین به همراه شرکای غربی خود مدعی شده است که جمهوری اسلامی ایران با عرضه پهپاد و تسلیحات به روسیه در جنگ علیه غیرنظامیان اوکراینی مشارکت می‌کند.

با این حال، «سرگئی ورشنین» معاون وزیر خارجه فدراسیون روسیه گفت اتهامات کشورهای غربی مبنی بر این که ایران پهپاد در اختیار روسیه برای استفاده در اوکراین قرار می‌دهد، بی‌اساس است و با این کار تلاش می‌کنند تحویل غیرقانونی تسلیحات خود به اوکراین را توجیه کنند. 

جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها گفته که ایران و روسیه همکاری دفاعی با هم دارند، ولی ایران سلاحی برای روسیه به منظور استفاده در اوکراین ارسال نکرده است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اخیراً در اظهارنظر درباره تحولات اوکراین با تأکید بر اینکه «ما مخالف تداوم جنگ در اوکراین هستیم و برای آتش‌بس تلاش می‌کنیم»، یادآور شد: بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، منعی در صادرات و واردات سلاح نداریم، اما هیچ سلاحی به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین نداده‌ایم. موضع ما مخالفت با گسترش ناتو در منطقه و مخالفت با جنگ در اوکراین است.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.