امیرعبداللهیان: اجازه اغتشاش و ترور در داخل ایران را به هیچ طرفی نخواهیم داد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا و چند کشور معدود غربی به دنبال اعمال فشار، تشویق آشوب و ترور در ایران هستند، تصریح کرد: مطالبات مسالمت آمیز مردم را می‌شنویم و به آن پاسخ می‌دهیم، اما اجازه اغتشاش و ترور در داخل کشورمان را به هیچ طرفی نخواهیم داد.

هادی نیوز: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به بلگراد سفر کرده، دیشب (یکشنبه) ۱۳ آذر ماه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه صربستان طی اظهاراتی گفت: سفرم به بلگراد در پاسخ به دعوت رسمی وزیر خارجه صربستان انجام شده است و مایلم به مردم خوب دو کشور هشتاد و پنجمین سالگرد برقراری مناسبات دیپلماتیک را تبریک بگویم.

وی افزود: روابط دو کشور مبتنی بر همکاری های سازنده و توسعه و تعمیق مناسبات در همه حوزه های فرهنگ، علمی، تجاری، اقتصادی و پارلمانی است. روسای جمهور دو کشور در ماه سپتامبر و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار مهمی داشتند و در دیدار امروز با همکار خوبم علاوه بر ابلاغ سلام های گرم رئیس جمهور کشورم به رئیس جمهور صربستان حامل دعوت رسمی جمهوری اسلامی ایران از آقای رئیس جمهور برای سفر به تهران هستم و امیدوارم بزودی شاهد سفر آقای رئیس جمهور در تهران باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: انتصاب مجدد داچیچ به سمت معاون اول نخست وزیر و وزیر خارجه صربستان را تبریک بگویم. امروز در خصوص طیف گسترده ای از همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی با یکدیگر گفتگو کردیم. به همکارم گفتم معتقدیم صربستان یک کشور شرقی در غرب و یک کشور غربی در شرق است. خرسندیم در یک سال گذشته حجم تبادل تجاری دو کشور بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. هر دو طرف اعتقاد داریم با توجه به ظرفیت های موجود در دو کشور حجم تبادل تجاری و همکاری های اقتصادی باید به چند ده برابر افزایش یابد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در جریان دیدارهایم در بلگراد با مقام های کشور دوست صربستان راه های توسعه هر چه بیشتر مناسبات تجاری و اقتصادی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. آمادگی داریم شانزدهمین دور کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را در آینده نزدیک برگزار کنیم. به موازات همکاری های خوب دوجانبه، همکاری در مجامع بین المللی، در حوزه دیپلماسی پارلمانی نیز دو کشور از مناسبات قوی و پایداری برخوردارند.

به گزارش فارس، وزیر خارجه همچنین بیان کرد: ما برای کل منطقه بالکان غربی آرزوی توسعه، رشد و ثبات و پیشرفت و همبستگی هر چه بیشتر داریم. با توجه به عمق تاریخی مناسبات ایران با منطقه بالکان دست دوستی به سوی همه کشورهای منطقه دراز می کنیم. جمهوری اسلامی ایران همواره از تمامیت ارضی کشورها از جمله کشور دوست صربستان حمایت کرده است و قویا بر تمامیت ارضی و حاکمیت ملی صربستان تأکید داریم. در موضوع کوزوو از تلاش های مسالمت آمیز صربستان حمایت می کنیم.

وی گفت: از جمله موضوعاتی که با همکارم درباره آن رایزنی کردیم گفتگوهای وین و برجام بود. اولا برای وزیر خارجه صربستان توضیح دادم که اغتشاشات اخیر در ایران با سوءاستفاده و مداخلات خارجی چند لایه و یک جنگ ترکیبی همراه بود. ملت ما از این جنگ ترکیبی با بصیرت، سرافرازی و موفقیت بیرون آمد. برای ما کاملا قابل درک بود که آمریکا و چند کشور معدود غربی به دنبال اعمال فشار، تشویق آشوب و ترور در ایران هستند. یکی از اهداف آمریکا، وادار کردن ایران در میز مذاکرات هسته ای برای کسب امتیازات بزرگ به نفع آمریکا بود. 

امیرعبداللهیان تصریح کرد: تردید نکنید ما در منطقه خود از دموکراسی قوی برخورداریم و مطالبات مسالمت آمیز مردم بزرگ ایران در موضوعات مختلف را می شنویم و به آن پاسخ می دهیم. اما اجازه اغتشاش و ترور در داخل کشورمان را به هیچ طرفی نخواهیم داد.

وی با اشاره به گفتگوی تلفنی اش با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: دو شب پیش با آقای بورل در موضوعات مختلف از جمله مذاکره و توافق برای رفع تحریم ها گفتگو کردم. به آقای بورل گفتم توافقی برای ایران ارزش دارد که به خوبی برای منافع ملتمان کار کند و البته پایدار باشد. از تلاش های آقای بورل و مورا و تعدادی از وزرای خارجه که برای رسیدن به نقطه پایانی توافق و بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان در برجام تلاش می کنند، تشکر می کنیم.

* در حوزه انرژی با یک کشور اروپایی قراردادی منعقد کردیم

وزیر خارجه همچنین ضمن تشکر از حسن استقبال همتای صربستانی تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات با کشور دوست صربستان هیچگونه محدودیتی را قائل نیست و افزود: در حوزه همکاری های اقتصادی و انرژی بین ایران و صربستان آمادگی داریم سندی بین دو کشور به امضا برسد. در حوزه انرژی قراردادی بین ما و یک کشور اروپایی امضا شده است، چنانچه درخواستی از سوی صربستان روی میز قرار بگیرد با نگاه مثبت با آن برخورد خواهیم کرد. مطمئن باشید در ایران در چارچوب دموکراسی و آزادی هایی که وجود دارد همه چیز به خوبی جریان دارد.

داچیچ وزیر خارجه صربستان در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مداخله جویانه نخست وزیر انگلیس درباره ایران در واکنش به اعتراضات داخلی در انگلیس گفته که این اعتراضات را تحمل نمی کنیم، گفت: در مورد صربستان شدیدا به اعمال استانداردهای دوگانه عادت کردیم بخصوص وقتی صحبت از تمامیت ارضی و حاکمیت کشورمان است. 

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.