نگرانی رئیس سیا از همکاری نظامی بین ایران و روسیه و تکرار ادعاهای پیشین

رئیس سازمان سیا آمریکا با تکرار ادعاهای مقامات این کشور در مورد همکاری‌های نظامی بین روسیه و ایران، گفت که ناآرامی‌های اخیر تهدیدی فوری علیه تهران به شمار نمی‌رود.

هادی نیوز: «ویلیام برنز»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا (سیا) در تازه ترین اظهارات خود، همانند سایر مقامات این کشور مدعی شد که ایران جنگ‌افزاهایی مانند پهپاد در اختیار روسیه گذاشته تا علیه اوکراین استفاده کند.

برنز در گفت‌وگو با شبکه پی‌بی‌اس آمریکا با تکرار این ادعا گفت: «من نسبت به رابطه ایران و روسیه بسیار نگران هستم. در طول تاریخ، بی‌اعتمادی زیادی میان روس‌ها و ایرانی‌ها وجود داشته اما آن‌ها اکنون به یکدیگر نیاز دارند.»

وی در ادامه با تکرار این ادعاهای اثبات نشده ایرانی بودن پهپاد‌های استفاده شده روسیه در اوکراین، گفت: «آنچه در حال ظهور است، دست کم آغاز یک مشارکت دفاعی تمام عیار میان روسیه و ایران است که از طریق ارائه پهپادهای ایرانی به روس‌ها که در حال کشتن غیرنظامیان اوکراینی هستند و روس‌ها نیز در حال بررسی‌ روش‌هایی برای حمایت‌ از ایران در زمینه‌های فنی و فن‌آوری هستند.»

رئیس سیا آمریکا در ادامه تلاش کرد که همکاری ایران و روسیه را تهدیدی برای همسایگان ایران نمایش دهد و در مورد کارایی این همکاری نیز گفت: «از نظر من در حال حاضر بر میدان نبرد در اوکراین تاثیر گذاشته است.»

ادعای انتقال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده در جنگ این کشور علیه اوکراین بارها از سوی مقامات اوکراین مطرح شده است و وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به این ادعاها رسما از کی‌یف خواسته اسناد و شواهد ادعاهای خود را در اختیار تهران بگذارد.

دخالت آشکار در تحولات داخلی ایران

برنز در مورد ناآرامی‌های اخیر در ایران نیز اذعان کرد که این اغتشاشات که وی از آن با عنوان اعتراضات یاد کرد در کوتاه مدت تهدید فوری برای تهران نخواهد داشت؛  اما  این ناآرامی‌ها و اعتراضات سراسری در این کشور ادامه خواهد داشت.

رئیس سیا اعتراف کرد که برای تحلیل‌گران سی‌آی‌ای «مدت زمان این اعتراضات» و «دامنه فراگیر» آن حائز اهمیت بوده است.

او  همچنین ادعا کرده است که آنچه که وی اعتراضات اخیر در ایران توصیف کرد بین «اقوام و گروه‌های اجتماعی - اقتصادی» فراگیر بوده است.

 

تسنیم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.