خون بهای سردار ایرانی بلای جان آمریکایی‌ها/ راهبرد اخراج قاتلان حاج قاسم از منطقه به کجا رسید؟

آمریکایی ها پس از ترور سردار سلیمانی دچار ضربات و لطمات بسیاری شده‌اند به نحوی که امروز در دوراهی حضور یا ترک غرب آسیا گیر کرده‌اند.

هنگامی که نیروهای ارتش تروریستی آمریکا در ساعت 01:20 بامداد جمعه 13 دی‌ماه 1398 عملیات تهاجمی با شلیک موشک از پهپاد MQ-9 سرلشکر حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهانشان را به شهادت رساندند، شاید گمان نمی‌کردند که ایران به این کار آن‌ها با شدت و قدرت پاسخ بدهد.

موج عملیات‌های انتقام خون شهید سلیمانی که توسط محور مقاومت انجام شده بسیار گسترده بوده و نیروهای جبهه مقاومت بارها مراکز استراتژیک آمریکا در منطقه را هدف قرار داده اند.

بعد از ترور سردار سلیمانی موجی از مطالبات مردمی برای گرفتن انتقام از آمریکا ایجاد شد و همین نیز موجب شد تا در اولین اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سیلی محکمی را به آمریکا بزند.

* موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد در عملیات شهید سلیمانی، نخستین پاسخ به ترور حاج قاسم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی در بخشی از پیامی که در همین راستا صادر کردند فرمودند: «انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ دیشب آلودند.»

در این راستا، 5 روز پس از به شهادت رساندن شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و همراهانش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران توانست با اجرای یک عملیات موشکی علیه پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق بخشی از انتقام سخت را اجرایی کند.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران چند ساعت پس از این عملیات در یک نشست خبری جزئیات آن را تشریح کرد و گفت: ما 13 موشک به‌سمت پایگاه‌های عراق شلیک کردیم اما چند صد موشک را آماده شلیک کرده بودیم.

 

 

سردار حاجی‌زاده همچنین گفت: همه موشک‌ها به هدف اصابت کرد و حتی یک تیر به‌سمت موشک‌های ما شلیک نشد، آمریکایی‌ها در آماده‌باش کامل بودند و 12 فروند هواپیمای شناسایی آن‌ها با نگرانی مراقبت می‌کردند.

به اعتراف آمریکایی‌ها در این حمله، خسارات بسیاری به این پایگاه وارد شده بود و تعدادی نیز از سربازان حاضر در آن پایگاه به تعبیر آمریکایی‌ها تعدادی از آن‌ها دچار آسیب مغزی شدند. به همین دلیل، آمریکایی‌ها به همه سربازان و نظامیان حاضر در این پایگاه مدال شجاعت هدیه کرده است. 

* محور مقاومت، منتقم خون سردار سلیمانی/ خواسته مردم؛ اخراج آمریکا از منطقه

پس از انتقام موشکی ایران از آمریکایی‌ها همه عناصر محور مقاومت دست به کار شده و برای انتقام خون فرمانده خود وارد میدان نبرد با آمریکایی‌ها شدند. این گروه‌ها که بیشتر در عراق مستقر هستند در مقاطع مختلف با شلیک موشک‌ها و خمپاره‌ها به سوی مقر آمریکایی‌ها در عراق عملیات انتقام را تکرار می‌کردند. 

سید حسن نصرالله رئیس حزب‌الله لبنان نیز در یکی از سخنرانی‌های خود به طور شفاف بر روی وعده صادق انتقام سخت از آمریکایی‌ها تاکید کرد و گفت: در محور مقاومت با این اراده و هدف باشد که پاسخ به خون ریخته شده حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس این است که نظامیان آمریکایی از تمام منطقه اخراج شوند. 

روند انتقام از خون شهید قاسم سلیمانی و یارانش هنگامی رنگ و بوی جدی‌تری به خود می‌گیرد که با یک جست‌وجو متوجه می‌شویم که پس از ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و مهدی المهندس توسط تروریست‌های آمریکایی ۱۸ گروه مقاومت عراقی جدید برای مقابله با اشغالگری آمریکا در عراق اعلام موجودیت کرده‌اند.

 

عمده عملیات‌های گروه‌های محور مقاومت را باید در راستای اخراج آمریکا از عراق و سطح منطقه غرب آسیا ارزیابی کرد. عملیات‌هایی همچون پرتاب موشک و خمپاره به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و یا عملیات‌های انفجاری که در مسیر کاروان‌های نیروهای آمریکا در عراق و سوریه که با بمب‌های کنار جاده‌ای انجام می‌شود.

 

این در حالی است که حملات راکتی و انفجار در مسیر کاروان‌های تدارکاتی و پشتیبانی ائتلاف بین المللی و آمریکایی‌ها از تابستان سال 1399 در عراق تشدید شده و همچنان ادامه دارد.

پایگاه آمریکایی «ویکتوریا» در فرودگاه بین المللی بغداد نیز یکی از مراکزی است که هدف حملات پهپادی قرار گرفته بود.

 

* عملیات‌های محور مقاومت علیه یانکی‌ها از یمن تا لبنان/ افول قدرت آمریکا در غرب آسیا

عملیات‌های نیروهای جبهه مقاومت علیه آمریکایی‌ها در منطقه تنها منحصر به جبهه سوریه و عراق نیست و در سراسر آن امتداد دارد. راهبرد جبهه مقاومت بر این قرار گرفته است که باید منطقه را برای آمریکایی‌ها که خود موجب ناامنی هستند، ناامن کرد تا نتوانند بیش از منابع ملت‌های منطقه را غارت کنند. 

یکی از شاهدمثال‌های این سخن را باید خروج ناوهای هواپیمابر از منطقه دانست که چندی پیش سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به آن اشاره کرده بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفته بود، «در 2 سال گذشته هیچ ناو هواپیمابر و بالگردبری در خلیج فارس حضور ندارد و بیش از 1000 کیلومتر هم‌اکنون با سواحل ایران فاصله دارند. خودشان مطرح کردند که «ایرانی‌ها با افزایش برد موشک‌هایشان، دقت و قدرت آتش کاری کردند که ما ماندنمان در اینجا با خطرات و هزینه‌های بالا و فراوانی مواجه شود.»

 

خروج ناوهای هواپیمابر آمریکایی از منطقه از یک سو و خروج نیروهای آن ها از عراق و افغانستان یک پیام مهم برای جهان دارد و آن پیام این است که خواسته حاج قاسم که خروج آمریکایی‌ها از منطقه بود در حال اجرا شدن است. این را باید یکی از مهم‌ترین جلوه‌های انتقام سخت در منطقه دانست. 

آمریکایی‌ها تنها در عرصه دریا شاهد دچار افول قدرت نیستند بلکه بنابر اعتراف خود در عرصه برتری هوایی نیز دچار افول هستند. افول قدرت آمریکایی‌ها به نحوی بوده است که ژنرال «کنث مک‌کنزی»، فرمانده سابق سازمان تروریستی سنتکام، در نشست مجلس سنا بزرگ‌ترین درس حمله به عین الاسد را فهم درست از توان موشکی ایران بیان می‌کند و با اشاره به ظرفیت و قابلیت راهبردی ایران در بخش پهپادی، آن را به معنای پایان برتری عملیات هوایی آمریکا در ۷۰ سال اخیر می‌داند.

 

* انتقام سخت خواسته اصلی مردم ایران و منطقه

همه این اقدامات در حالی صورت گرفته است که آمریکایی‌ها که به اذعان خود ایجاد کننده گروهک تروریستی داعش هستند، دیگر چاره‌ای برای باقی‌ماندن در منطقه ندارند. چراکه امروز همه منطقه با آن‌ها مخالف هستند که باید آغاز آن را تصویب طرح اخراج آمریکایی‌ها از عراق توسط مجلس این کشور در دی ماه سال 98 دانست. 

واقعیت افول آمریکا در منطقه و سطح جهان هنگامی تشدید می‌شود که آن‌ها نه تنها نیروهای خود را از کشورهایی مانند عراق و سوریه خارج کرده‌اند بلکه مشابه این اتفاق را در افغانستان نیز شاهد هستیم.

دیگر شاهدمثال این موضوع را باید بی‌محلی عربستان به رئیس جمهور آمریکا یعنی جو بایدن در سفرش به عربستان و دیدار با بن سلمان شاهد بود. هنگامی که این بی محلی را با استقبال گرم بن‌سلمان از شی جین پینگ رئیس جمهور چین مقایسه می‌کنیم، آنگاه شاهد هستیم که حتی متحدان قدیمی آمریکا در منطقه همچون عربستان که سال‌های سال متحد آمریکا هستند نیز به افول آن پی برده و به دنبال روابط با کشورهایی مانند روسیه و چین هستند. 

راهبرد اخراج آمریکایی‌ها از منطقه با حملات متعدد و ضربات سنگین که وارد کرده‌ایم، باعث شده تا سیاست آمریکایی ها درباره منطقه، خروج از غرب آسیا باشد. این کار به نحوی صورت گرفته است که آن‌ها تا حدودی تمام منطقه را به انگلیس واگذار کرده و از افغانستان نیز خارج شدند. در واقع، می‌توان گفت آن‌ها منطقه را به رقیب سنتی خود واگذار کرده‌اند.

از طرفی اتفاقی که در باره نفوذ چین در اتحادیه عرب رخ داد به دلیل خروج آمریکایی‌ها است و این راهبردی است که ایران آن را به پیش برده است.

در پایان باید گفت با کنار هم قرار دادن همه مولفه های افول آمریکا در منطقه و خواست مردم منطقه برای اخراج کامل نیروهای آمریکایی از غرب آسیا هیچ چاره‌ای برای سیاست‌‍مداران و فرماندهان نظامی آمریکایی باقی نمانده است مگر این که سریع‌تر منطقه غرب آسیا را ترک کرده تا متحمل زیان های بیشتری نشوند.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.