نقش آمریکا در فاجعه انسانی در سوریه

زلزله در سوریه، آمریکا و دولت‌ها و رسانه‌های همدست با آن را رسوا کرد و معلوم شد ادعای حقوق بشر و توجه به ملت‌ها شعاری بیش نیست.

 زلزله در مناطقی از شمال سوریه که تاکنون به قربانی شدن بیش از ۵ هزار تن انجامیده بر مصائب مردم این کشور افزوده و با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه این کشور از جمله قانون «قیصر»، امکان امدادرسانی به زلزله زدگان دشوار شده است.

 قانون قیصر که به امضای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا رسید، در ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ به اجرا درآمد و تا سال ۲۰۲۴ اعتبار خواهد داشت. قانون سزار در واقع توطئه‌ای آمریکایی علیه سوریه به منظور تقویت تروریست‌هاست که هدف آن افزایش انزوای مالی، اقتصادی و سیاسی دولت سوریه و همچنین اعمال تحریم علیه متحدانش است تا اینکه دمشق حل و فصل سیاسی بحران سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیتی را بپذیرد.

این قانون تمام دولت‌ها، گروه‌ها، شرکت‌ها و افرادی را تحریم می‌کند که مستقیم و غیر مستقیم به دولت سوریه کمک مالی یا نظامی یا در چهار بخش نفت، گاز طبیعی، هواپیما‌های نظامی، ساخت و ساز و مهندسی ارائه می‌کنند. این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا این روز‌ها از طریق شبکه‌های تلویزیونی عربی و شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌کند که تحریم هایش مانع رسیدن کمک‌های بشردوستانه به سوریه بعد از زلزله اخیر نمی‌شود.

 این اقدام وزارت خارجه آمریکا در واقع اذعان به وجود تحریم‌های ضدبشری و در عین حال تلاشی برای مهار خشم سوریه و کشور‌های منطقه از تحریم‌ها و ممانعت از تعامل کشور‌های اهدا کننده با دولت سوریه محسوب می‌شود؛ به ویژه آن که شاهد هستند روند امدادرسانی به زلزله زدگان ترکیه بدون هیچ مانعی در حال اجرا می‌باشد.

 در این راستا، وزیر خارجه آمریکا ادعا کرده که ما متعهد به ارائه کمک به مردم سوریه هستیم تا بتوانند این فاجعه را پشت سر بگذارند؛ ما از آغاز جنگ سوریه مهمترین ارائه کننده کمک‌های بشردوستانه به مردم بوده‌ایم و تاکید می‌کنم که این کمک‌های مالی باید به مردم سوریه برسند، نه رژیم این کشور.

 نکته قابل توجه آن است که تبعیض تنها در حوزه امداد رسانی نیست، بلکه در حوزه اطلاع رسانی هم کاملا ملموس است. طی روز‌های گذشته آن چه از مفاد صد‌ها خبر مربوط به زلزله، قابل مشاهده است این که اخبار زلزله ترکیه خیلی بیشتر از اخبار زلزله سوریه، تحت پوشش رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است و اخبار سوریه کاملا به حاشیه رفته است.

 فراتر از این تبعیض خبری، در رسانه‌های معاند ادعا شده که دولت سوریه مانع ورود کمک‌های انسانی به مناطق زلزله زده شده، حال آن که به گفته مقامات سوریه هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و همه معابر و راه‌ها باز است.

 فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه گفته است فاجعه عظیم است و آنچه باعث تشدید اوضاع سوریه می‌شود این است که دمشق همزمان با این بلای طبیعی، با تروریسم و حامیان آن نیز مبارزه می‌کند. به گفته این مقام سوری تحریم‌های آمریکا دولت سوریه را از هر چیزی از جمله خرید دارو محروم کرده است.

آمریکا در شرایط کنونی عملا حدود یک سوم خاک سوریه را اشغال و منابع نفتی و گازی و غذایی آن در شرق و شمال فرات را تصاحب کرده و از گروه‌های جدایی‌طلب مانند نیرو‌های دموکراتیک کُرد حمایت می‌کند. جالب آن که دولت آمریکا ۸۵ میلیون دلار را برای کمک به قربانیان ترکیه و سوریه اختصاص داده که در مقابل ۹۰ میلیارد دلاری که دونالد ترامپ اعلام کرد برای نابودی سوریه هزینه کرده رقم بسیار ناچیزی است.

 در واقع زلزله‌ای که تاکنون بیش از ۳۵ هزار قربانی در ترکیه و سوریه داشته است، آمریکا و دولت‌ها و رسانه‌های همدست با آن را رسوا کرده و معلوم شد ادعای حقوق بشر و توجه به خواست و سرنوشت ملت‌ها تنها شعار و دستاویزی برای تحقق اهداف و منافع توسعه طلبانه در منطقه غرب آسیا و نیز سایر نقاط جهان می‌باشد.

 نکته دیگر آن که برخی کشور‌های منطقه مانند جمهوری اسلامی ایران، عراق، الجزایر، لبنان و تونس، به رغم تحریم واشنگتن علیه سوریه، هواپیما‌های حامل تیم‌های نجات، مواد غذایی و کمک‌های پزشکی خود را به سوریه اعزام کرده و قانون تحریم‌های قیصر آمریکا را زیر پا می‌گذارند.

 همچنین عبد‌الفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر پس از حدود ۱۲ سال قطع روابط با دمشق، برای تسلیت و ابراز همبستگی با بشار اسد، همتای سوری خود تماس گرفت و برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه اعلام آمادگی کرد. پادشاهان دو کشور عمان و اردن نیز با رئیس‌جمهوری سوریه تماس گرفته و با بشار اسد ابراز همدردی کردند.

در پایان باید گفت زلزله اخیر به رغم بلایا و فاجعه‌ای که در سوریه به بار آورد، از یک سو پرده از دوگانگی غرب و به ویژه آمریکا برداشته و از دیگر سو نقطه عطف سرنوشت‌سازی را در جهان عرب رقم زده و فرصت تازه‌ای برای از سرگیری روابط اعراب با دمشق فراهم کرده است.

۱۴۰۱/۱۱/۲۵

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.