آمریکا به وزیر افراط‌گرای رژیم صهیونیستی روادید دیپلماتیک داد

وزارت امور خارجه آمریکا برای وزیر صهیونیستی که خواهان «محو روستای فلسطینی الحواره» شده بود، روادید دیپلماتیک صادر کرد.

هادی نیوز: وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته (پنجشنبه، ۹مارس) با درخواست «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی برای دریافت ویزای دیپلماتیک موافقت کرد.

طبق گزارش پایگاه خبری «آی‌۲۴»، دفتر اسموتریچ ضمن تایید خبر موافقت آمریکا با صدور روادید برای او اعلام کرد که وزیر دارایی کابینه رژیم اشغالگر هفته آینده به این کشور سفر و در کنفرانس «بوندس» مشارکت خواهد کرد.

در حالی این روادید برای اسموتریچ صادر شده که وزارت امور خارجه آمریکا طی روزهای اخیر موضوع امتناع از این کار را بررسی می‌کرد؛ تردیدهای واشنگتن به دلیل اظهارات وزیر صهیونیست مبنی بر لزوم محو روستای فلسطینی حواره» بوده است.

اسموتریچ وزیر افراط‌گرای کابینه «بنیامین نتانیاهو» هفته گذشته در سخنانی گفته بود که روستای «الحواره» در کرانه باختری باید از روی «نقشه محو شود». این اظهارات با واکنش‌های تند بین‌المللی مواجه شد و حتی انتقاد آمریکایی‌ها را هم به دنبال داشت.

پس از این اظهارات، وبگاه آمریکایی «آکسیوس» از رایزنی‌های داخلی در وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال لغو روادید سفر او به واشنگتن خبر داده بود. این رسانه آمریکایی تصریح کرده بود: «اگر ایالات متحده به اسموتریچ که وزیر ارشد دولت اسرائیل است، روادید ندهد، این اقدامی بی‌سابقه در روابط آمریکا و اسرائیل خواهد بود».

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در نشست خبری هفته گذشته خود، اظهارات ضد فلسطینی اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و آن را «غیر مسئولانه و نفرت برانگیز» خوانده بود.

با افزایش انتقادها از این وزیر صهیونیست، او از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و آن را «یک لغزش زبانی» توصیف کرد. اسموتریچ گفت که در انتخاب کلماتش در حین صحبت درباره الحواره دچار اشتباه شده است.

اخیراً «باربرا لیف»، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه گفته بود که دولت واشنگتن اظهارات بعدی اسموتریچ درباره محو الحواره را شنیده و او حالا سخنان قبلی خود را از جمله در متنی طولانی که او در صفحه فیس بوک خود منتشر کرده، پس گرفته است.

با این وجود اما یک مقام ارشد تل‌آویو در گفت‌وگوهای مطبوعاتی با رسانه‌های غربی اذعان کرده بود که مسئولان وزارت خارجه آمریکا در روزهای اخیر برای مقامات صهیونیست این پیام را ارسال کردند که اگر اسموتریچ سفرش به آمریکا را لغو کند، خوشحال خواهند شد.

یک مقام آمریکایی هم تاکید کرده بود که اگر وزیر دارایی رژیم صهیونیستی تصمیم به انجام سفر به آمریکا بگیرد، هیچ یک از مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا با او دیدار نخواهند کرد؛ وزیر دارایی کابینه نتانیاهو هم تاکنون درخواستی برای دیدار با مقامات دولت بایدن ارائه نکرده است

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در این باره گزارش داد: «تام نیدز»، سفیر آمریکا در جلسه‌ای پشت‌درهای بسته با یک مقام صهیونیست به‌شدت از اظهارات وزیردارایی رژیم صهیونیستی خشمگین شده و گفته بود: «مطلع شده‌ام که اسموتریچ این هفته سفری به واشنگتن خواهد داشت. اگر دست من بود، او را از هواپیما به بیرون پرت می‌کردم!»

اظهارات سموتریچ در مورد روستای الحواره باعث واکنش‌های منطقه ای هم شد. در پی اظهارات او برخی از اعضای حزبش از جنایات ده‌ها شهرک‌نشین در روستای فلسطینی حمایت کردند. از سوی دیگر، این اظهارات موجب شد تا کشورها و سازمان‌های عربی نیز اظهارات او را محکوم کنند.

 وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اظهارات وزیر دارایی رژیم صهیونیستی درباره نابودی روستای حواره، آن را تحریک خطرناک برای ارتکاب جنایت جنگی دانست. وزارت خارجه عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای اظهارات نژادپرستانه و غیرمسئولانه وزیر صهیونیست را که نشان دهنده حجم خشونت و افراطی‌گری رژیم صهیونیست علیه ملت فلسطین است، محکوم کرد. پیش از این، اردن، امارات عربی متحده و مصر هر یک در بیانیه‌ای جداگانه اظهارات وزیر دارایی رژیم صهیونیستی را محکوم کرده بودند.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.