ابعاد و پیامدهای تحریم‌های ضدایرانی

روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران پرداخت و نوشت:...

 

روزنامه نیویورک‌تایمز 2 ژوئیه 2013 (11تیر) در مقاله‌ای به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران پرداخت و نوشت: روز دوشنبه دوره تازه‌ای از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حالی اجرایی شد که در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، فردی میانه‌رو پیروز شده است. میزان تحریم صنایع افزایش یافته و مطابق قوانین تحریمی، تجارت طلا و ارز می‌تواند کاملاً متوقف شود. موافقان آخرین دور تحریم‌ها می‌گویند می‌توانند ایرانی‌ها را از میلیاردها دلار درآمدی که تاکنون با دور زدن تحریم‌ها کسب می‌کردند، محروم کنند؛ به‌ویژه با تحریم‌های جدید علیه تجارت طلا. معامله‌کنندگان شمش طلا در سایر کشورها که قوانین تحریمی را زیر پا گذاشته‌اند، سبب تشدید مجازات‌ها از جمله محروم شدن از بازار فلزات گرانبهای آمریکا شده‌اند. ایران به‌طور فزاینده‌ای نفت و گاز خود را با طلای کشورهایی مانند ترکیه تبادل کرده که دلیل آن، تحریم‌های اقتصادی علیه نظام بانکی ایران و محروم شدن این کشور از روش‌های متعارف بانکی است. مقامات ایرانی می‌توانند از طلا برای خرید دلار و یورو به‌منظور خرید کالاهای مورد نیاز وارداتی استفاده کنند و یا از ارزش ریال حمایت کنند.

در ادامه مقاله آمده است: «مارک دوبوویتز» مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (گروهی مستقر در واشنگتن و مدافع تشدید تحریم‌های ضدایرانی) می‌گوید: «این تحریم‌ها تأثیری جدی خواهند داشت... در حال حاضر، این تحریم‌ها فروش یا انتقال طلا به ایران را ممنوع می‌کند.» دیگران موافق هستند که تحریم طلا حداقل مسائل جدیدی برای ایران به‌وجود خواهد آورد که تاکنون در برابر اقدامات تحریمی آمریکا و اتحادیه اروپا انعطاف نشان داده است. تحریم‌های جدیدی که علیه صنعت خودروی ایران و بانک‌های خارجی معامله‌کننده به ایران صورت گرفت، نتیجه قانونی است که در ماه ژانویه به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، رسید و نیز فرمان اجرایی وی در اوایل ماه گذشته (پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران) است.

در پایان مقاله آمده است: احتمالاً مطابق قوانینی که قرار است در کنگره به تصویب برسد، تحریم‌ها تشدید خواهد شد. آقای روحانی گفته که به‌دنبال کاهش تحریم‌هاست و ترجیح می‌دهد لحنی عمل‌گرایانه‌تر در گفت‌وگوهای هسته‌ای داشته باشد؛ اما آقای روحانی احتمالاً نمی‌تواند سیاست‌های هسته‌ای را تعیین کند؛ این قدرت در دست رهبر ایران است که در سخنرانی‌های عمومی خود به‌شدت هرگونه مصالحه را رد می‌کند. دیگران می‌گویند انتخاب آقای روحانی به‌دلیل نارضایتی رأی‌دهندگان ایرانی از سیاست‌های محافظه‌کاران بوده است. شورای ملی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار (گروهی مخالف تحریم‌های ضدایرانی) روز دوشنبه در مقاله‌ای به قلم مشترک تریتا پارسی و رضا مرعشی در وب‌گاه الجزیره انگلیسی نوشت: «مردم ایران دلایل بسیاری برای رأی علیه محافظه‌کاران داشتند و تحریم‌ها آن‌ها را به دادن چنین رأیی مجبور نکرد.»

 

تحلیل‌:مقایسه واکنش مثبت مقامات آمریکایی به انتخاب آقای روحانی و تشدید تحریم‌های ایران پس از این انتخاب، بازگوکننده خوی استکباری و افزون‌خواهی آمریکا است و به‌وضوح اعلام می‌کند که نباید فریب برخی واکنش‌های دروغین آن را خورد و همچنین تصریح می‌کند که برای سرافرازی و پیروزی بر آن، باید راه مقاومت را ادامه داد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.