مخالفت کاخ سفید با تلاش سناتورها برای تحریم‌های جدید

روزنامه واشتنگتن‌پست در مقاله‌ای به مخالفت کاخ سفید با تلاش‌های سنای آمریکا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران پرداخت و نوشت: ...

 

روزنامه واشتنگتن‌پست 2 دسامبر 2013 (11 آذر) در مقاله‌ای به مخالفت کاخ سفید با تلاش‌های سنای آمریکا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران پرداخت و نوشت: مسئله تحریم‌های ایران حال موضوع اختلاف دولت اوباما با نیمی از قانون‌گذاران هم‌حزبی‌اش و نیز بیشتر جمهوری‌خواهان شده است. ائتلافی دوحزبی از سناتورهای ارشد امیدوارند که پیش از تعطیلات کریسمس تحریم‌های جدیدی را به تصویب برسانند. دولت اوباما معتقد است که این قانون می‌تواند به توافق هسته‌ای با ایران آسیب بزند و در عین حال گفت‌وگوهای آینده برای توافق نهایی را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد. یک مقام ارشد دولت اوباما گفت: «در صورتی که می‌خواهید در توافق نهایی با چالش روبه‌رو شوید، بسیار خوب؛ اقدام کنید... در صورتی که در مورد عناصر توافق نهایی نگرانی‌هایی دارید، بیایید و به ما بگویید... اما این موضوع بحثی جدا از تصویب قانون‌ تحریم‌ها در میانه مذاکرات است.»

در ادامه مقاله آمده است: دولت آمریکا معتقد است که تحریم‌های جدید نه‌تنها مفاد توافق‌نامه موقت را نقض می‌کند، بلکه می‌تواند باعث اختلاف میان شرکای بین‌المللی آمریکا در مذاکرات شود و به تندروهای ایران در گفت‌وگوهای آتی فضای جولان تازه بدهد. دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات اقتصادی، می‌گوید: «هدف تحریم‌ها از آغاز، ایجاد فضایی بود که بتواند در سیاست ایرانی‌ها تغییر ایجاد کند... تحریم‌ها فقط به منظور وجود تحریم‌ها نیست.» کاخ سفید فشار جدی به سناتورها وارد می‌کند که اقدام نکنند. اوباما، جان کری، سوزان رایس و سایر مقامات ارشد تماس‌های شخصی برقرار کرده‌اند. جان کری در نامه‌ای به همکاران قبلی خود در کنگره، این توافق را تشریح کرد و درباره وجود برخی اطلاعات غلط در مورد توافق‌نامه توضیح داد. روز جمعه، شورای امنیت ملی آمریکا گزارشی 25 صفحه‌ای در مورد ابعاد مثبت توافق‌نامه منتشر کرد. اوباما مصرانه از نتانیاهو خواسته است که توجه خود را به مفاد توافق نهایی که مورد مذاکرات قرار خواهد گرفت، معطوف کند. مشاوران ارشد امنیت ملی اسرائیل[رژیم صهیونیستی] قرار است این هفته به واشنگتن بیایند و نگرانی‌های اسرائیل را مطرح کنند و به استدلال‌های دولت اوباما گوش کنند. رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و یکی از مدافعان برجسته تحریم‌های جدید گفت که از نظر من قانون تحریم‌های جدید، موضع دولت آمریکا را برای توافق نهایی تقویت می‌کند... این اقدام برای ایرانی‌ها مشخص خواهد کرد که اگر به توافق نهایی نرسند، (تحریم‌های جدید)‌ در انتظار آن‌هاست... برای من جالب است که ایرانی‌ها می‌توانند با تندروهای خود بازی پلیس خوب و پلیس بد را در کشور خود پیش ببرند... در حالی که ما نمی‌توانیم.»

در پایان مقاله آمده است: یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود، در موضع‌گیری متضاد گفت: «دیدگاه ما این است که تصویب این تحریم‌ها طی گفت‌وگوها به جهات مختلف، گفت‌وگوها را پیچیده می‌کند.» مخالفان توافق‌نامه هسته‌ای می‌گویند که نواقض بسیاری وجود دارد؛ از جمله اینکه به ایران اجازه ادامه غنی‌سازی در سطح پایین داده شده و نیز اینکه کاهش اندک محدودیت‌های اقتصادی به فروپاشی کامل رژیم تحریم‌ها منتهی خواهد شد.   

تحلیل‌:اختلاف کنگره آمریکا با دولت اوباما بر سر توافق‌نامه هسته‌ای با ایران، واقعیتی است که همان‌طور که رابرت منندز گفته، قابلیت دارد تا برای فشار بیشتر بر ایران، در شکل پلیس خوب و بد از آن استفاده کرد؛ اما دولت اوباما در این باره نگرانی درستی دارد و آن اینکه اگر در این زمان حساس و سرنوشت‌ساز براساس نظر منندز و همفکرانش به بازی پلیس خوب و بد روی آورد، جمهوری اسلامی ایران در ادامه مذاکرات در راستای توافق‌نامه به‌کلی اساس این بازی را بر هم می‌زند. در این باره حق با اوباما است و می‌داند باید در برابر کنگره بایستد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.