تحریم‌های ایران اولویت نشست لابی صهیونیسم

روزنامه جروزالم‌پست در مقاله‌ای به ابعاد نشست سیاسی سالانه آیپک (لابی صهیونیسم در آمریکا) و بررسی تحریم‌های ایران در آن پرداخت و نوشت: ...

 

روزنامه جروزالم‌پست 2 مارس 2014 (11 اسفند) در مقاله‌ای به ابعاد نشست سیاسی سالانه آیپک (لابی صهیونیسم در آمریکا) و بررسی تحریم‌های ایران در آن پرداخت و نوشت: نشست سیاسی سالانه امروز با سخنرانی جک لیو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در مورد تحریم‌های ایران آغاز می‌شود. نتانیاهو و کری نیز در این نشست سخنرانی خواهند کرد. گروه بزرگی از فعال‌ترین حامیان اسرائیل[رژیم صهیونیستی] آخر این هفته به‌منظور شرکت در نشست سیاسی سالانه آیپک (بزرگ‌ترین لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا) به واشنگتن سفر کردند. این نشست که یکشنبه‌شب آغاز می‌شود و تا روز سه‌شنبه ادامه دارد، بسیار مهم است. سیاستمداران و روزنامه‌نگاران آمریکایی در این نشست بر اتحاد گسترده آمریکا و اسرائیل تمرکز می‌کنند و چالش‌های مشترک‌‌شان در سراسر خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] بررسی می‌شود. همچنین این موضوع بررسی می‌شود که در مقایسه با سال گذشته چه تحولات و تغییراتی رخ داده است.

در ادامه مقاله آمده است: در زمان نشست سال گذشته، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران بود و روند صلح خاورمیانه در دستورکار دولت اوباما قرار نداشت. بحران سوریه نیز طی یک سال گذشته شدیدتر شده است. پاییز 2013 آیپک به‌طور جدی برای پیش‌نویس قانونی لابی کرد که طی آن، تحریم‌های جدید علیه ایران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای علیه این کشور تحمیل شود. این تلاش‌ها به حمایت گسترده عمومی از این قانون منجر شد. این قانون «ایران عاری از تسلیحات هسته‌ای» نام دارد که البته باراک اوباما به وتوی آن تهدید کرد که در نهایت لابی آیپک از مواضع خود به طور مقطعی عقب‌نشینی کرد. رهبری آیپک احتمالاً این هفته استدلال خواهد کرد که این قانون پیشنهادی همچنان زنده است و آن را نیرو و اهرم فشاری برای تحقق توافقی مطلوب در وین طی چهار ماه گفت‌وگوهای آینده می‌دانند. مطابق گفته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، فشار بیشتر به‌منظور تحقق توافق‌نامه‌ای مطلوب و مورد پذیرش دولت اسرائیل ضروری است.

در پایان مقاله آمده است: جک لیو، وزیر خزانه‌داری آمریکا، نیز در مورد اجرای تحریم‌ها طی دوره توافق‌نامه موقت بحث خواهد کرد. در عین حال، قرار است بنیامین نتانیاهو با باراک اوباما و دستیاران ارشد وی دیدار و گفت‌وگو کند. آیپک انتظار دارد از آقای کری سخنانی جدی در حمایت از صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها بشنود که البته باید گفت چالش ایرانی هسته‌ای، اولویت بیشتری در مقایسه با این موضوع دارد. مقامات آیپک به‌طور خصوصی می‌گویند جان کری در مورد روند صلح طی پنج ماه گذشته اقدامات چشمگیری انجام داده است. انتظار می‌رود حدود چهارده هزار نفر در نشست سالانه آیپک شرکت کنند که رقم بی‌سابقه‌ای به‌شمار می‌رود. سازمان آیپک می‌گوید امسال جمعیت شرکت‌کننده در نشست، از تنوع بسیاری برخوردار است.  

 

تحلیل‌:این روزنامه صهیونیست در این مقاله بار دیگر از وابستگی سران آمریکا به لابی صهیونیستی در این کشور که برای همگان آشکار بود، پرده برداشت هر چند که ادعا کرد در مرحله‌ای اوباما قانون آیپک را تهدید به وتو کرده و آن‌ها عقب‌نشینی کرده‌اند؛ اما همان‌گونه که بارها گفته‌ایم، درباره بحث هسته‌ای ایران، بین و صهیونیست‌ها و آمریکایی‌‌ها تقسیم‌کاری انجام شده که برای تأثیرگذاری بر طرف ایرانی برنامه‌ریزی شده است؛ یعنی مقامات آمریکایی با این بهانه که تحت‌فشار لابی صهیونیست و هم‌پیمانانشان هستند، از ایرانی‌ها امتیازات بیشتری در بحث هسته‌ای بگیرند!

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.