نبرد نفتی سعودی‌ها علیه ایران و روسیه

پایگاه اینترنتی نیویورک‌پست در مقاله‌ای به کاهش قیمت نفت و تأثیر آن بر ایران و روسیه پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی نیویورک‌پست 15 دسامبر 2014 (24 آذر) در مقاله‌ای به کاهش قیمت نفت و تأثیر آن بر ایران و روسیه پرداخت و نوشت: این هفته قیمت نفت به بشکه‌ای 60 دلار سقوط کرد. این خبر برای اقتصاد غرب خوب است؛ اما برای کشورهایی مانند ایران و روسیه خبر خوبی نیست. در صورتی که قیمت نفت طی سال آینده پایین بماند، تأثیر آن از روسیه تا ونزوئلا بسیار مخرب خواهد بود. در عین حال، اقتصاد غرب و چین از این شرایط بهره‌برداری اقتصادی می‌کند و احتمالاً قیمت پایین نفت سبب رونق گرفتن بازارهای اروپا خواهد شد. حتی بیشتر کشورهای توسعه‌نیافته نیز می‌توانند از این شرایط بهره‌برداری کنند.

در ادامه مقاله آمده است: این کاهش قیمت را عربستان سعودی (قدرت مسلط اوپک) هدایت کرده است. در حالی که این موضوع بخشی از اقدامات ریاض برای واکنش به احیای انرژی در آمریکای شمالی (استخراج نفت ماسه) است؛ اما باید گفت انگیزه اصلی عربستان مقابله با ایران است. سعودی‌ها معتقدند نمی‌توانند بر آمریکا برای مهار تهدید فوری برنامه هسته‌ای ایران تکیه کنند، بنابراین آن‌ها خود دست به کار شده‌اند که بتوانند در کنار تحریم‌های غرب به اقتصاد ایران ضربه بزنند. در عین حال، سعودی‌ها خواهان سرنگونی رژیم بشار اسد هستند، اما روسیه برای حفظ این رژیم تلاش می‌کند که این مسئله به‌طور جدی اختلاف‌ساز شده است؛ اما پرسش این است که قیمت پایین نفت تا چه زمانی می‌تواند ادامه پیدا کند؟. بازارها غیرقابل پیش‌بینی هستند، اما کاهش تقاضا و افزایش تولیدات نفتی نشان می‌دهد که بهای نفت طی سال‌های آینده همچنان باید پایین بماند. این موضوع برای کشورهای دموکراتیک و بازارهای آزاد خبر خوبی است، اما برای تمام کشورهای دیکتاتوری جهان خبر بدی به شمار می‌رود.

در پایان مقاله آمده است: ایران آموخته که با تحریم‌های غرب زیست کند؛ اما نباید فراموش کنیم که حیات اقتصادی ایران به نفت وابسته است و در سال جاری به‌منظور حفظ توازن اقتصادی باید بشکه‌ای 135 تا 140 دلار نفت خود را بفروشد. با توجه به سقوط نفت به 40 درصد رقم پیش‌بینی شده، باید گفت اقتصاد ایران در ماه‌های آینده با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد. رهبران ایران نیز در این شرایط برای مصالحه تحت فشار شدیدتر قرار خواهند گرفت. نکته جالب توجه اینکه عربستان سعودی مطابق اهداف و منافع امنیتی اسرائیل[رژیم صهیونیستی] عمل می‌کند و کمتر به راهبردهای دولت اوباما توجه دارد. ایران به‌عنوان دشمن مشترک سبب شده اسرائیل و عربستان سعودی اتحاد تشکیل دهند. در عین حال، کاهش قیمت نفت و گاز نیز به اقتصاد روسیه ضربه جدی خواهد زد که این مسئله می‌تواند تأمین‌کننده منافع غرب باشد و به تغییر رفتار روسیه منجر شود. 

 تحلیل‌: با اینکه هدف سعودی‌ها آسیب‌زدن به ایران است؛ اما در این میان دو نکته‌ای اساسی نیز وجود دارد یکی اینکه پایین بودن قیمت نفت شرکت‌های آمریکایی را که هزینه استخراج نفتشان نسبت به سایر نقاط جهان بسیار بیشتر است متضرر می‌کند و دیگر اینکه عربستان تا کجا و تا چه زمانی می‌تواند به این خودزنی جنون‌آمیز ادامه دهد. در هر صورت برای ایران زمینه‌سازی برای سازگاری با وضعیت جدید و جلوگیری از تأثیر آن بر روند گفت‌وگوهای هسته‌ای مهم است که از همین حالا باید به فکر آن بود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.