تلاش حامیان تشدید تحریم ایران در سنای آمریکا

ایگاه اینترنتی پالتیکو در مقاله‌ای به تلاش سنا برای تحریم‌های جدید علیه ایران پرداخت و نوشت:...

 

پایگاه اینترنتی پالتیکو 27 ژانویه 2015 (7 بهمن) در مقاله‌ای به تلاش سنا برای تحریم‌های جدید علیه ایران پرداخت و نوشت: تلاش سنا برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران مسئله‌ساز شده است. سناتور مارک کرک، حمایت چاک شومر، نفر سوم حزب دموکرات در سنا را برای قانونی کسب کرد که به موجب آن، اگر گفت‌وگوهای دیپلماتیک مربوط به برنامه هسته‌ای ایران به شکست بینجامد، تحریم‌های جدید به تصویب خواهد رسید. به گفته منابع آگاه، کسب حمایت سایر دموکرات‌ها دشوارتر است و حمایت سناتور دموکرات شومر نیز به همراهی گسترده سایر دموکرات‌ها با وی بستگی دارد. شومر گفت که «حزبش همچنان در مورد زمان مناسب برای رأی‌گیری در مورد این قانون بحث می‌کند؛ به‌ویژه پس از آنکه باراک اوباما هفته گذشته هشدار داد که هرگونه قانون تحریم‌ها را تا زمان تداوم گفت‌وگوهای هسته‌ای وتو خواهد کرد... قصد دارم از این قانون به همراه جمهوری‌خواهان حمایت کنم... اما ما میان دموکرات‌ها نشستی برای یافتن بهترین راهبرد برگزار خواهیم کرد.»

در ادامه مقاله آمده است: سناتور جمهوری‌خواه، کرک، هفته گذشته گفت که قصد دارد فهرست دوحزبی حامیان این قانون را تا اوایل دوشنبه‌شب منتشر کند؛ اما دموکرات‌ها دوشنبه‌شب همچنان محتاط بودند و تردید داشتند که آیا می‌توانند آشکارا از رئیس‌جمهور سرپیچی کنند و هشدارهای وی را نادیده بگیرند. سناتور دموکرات، باب کیسی که سال گذشته حامی مشترک این قانون بود، گفت: «ما در آغاز یک روند هستیم... من این روند را نظاره‌ می‌کنم و به همراه دیگران، اوضاع را تحت نظارت داریم.» سناتور دموکرات، جو منچین، دیگر حامی تحریم‌ها در سال گذشته، نیز احتمالاً قانون کرک را امضا نخواهد کرد. منندز نیز گفته ممکن است از حمایت از این قانون پا پس بکشد؛ در حالی که این قانون در سال 2013 با حمایت وی همراه بود و قانون «کرک- منندز» نام گرفته بود. کمیته بانکداری سنا قرار است روز پنج‌شنبه قانون کرک را تأیید کند؛ اما کرک به‌دنبال رأی هفت دموکرات بوده تا به وی بپیوندند؛ به این امید که پیامی دوحزبی به اوباما بفرستند. در واقع، آرای تک‌حزبی بدون مشارکت دموکرات‌ها شانس غلبه بر وتوی اوباما را ندارند.

در پایان مقاله آمده است: 11 عضو فراکسیون دموکرات‌های سنا قانونی را معرفی کردند که مطابق آن، آماده‌اند به تحریم‌های بیشتر رأی دهند؛ البته اگر گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به نتیجه نرسد. سناتور دموکرات، دیان فینستین گفت: «از نظر آن‌هایی که با قانون تحریم‌ها در کمیته بانکداری موافق هستند، این قطعنامه گزینه‌ای در حمایت از دیپلماسی است.» برای کرک، یافتن حامیان جمهوری‌خواه دشوار نبوده است؛ حتی در میان آن‌هایی که از راهبرد جداگانه با کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، حمایت می‌کنند. مطابق این راهبرد، کنگره ملزم خواهد شد توافق‌نامه هسته‌ای با ایران را تأیید یا رد کند.

تحلیل‌:اختلاف اوباما با کنگره و سنا درباره تصویب قانونی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، واقعیت روشن و مشهود است که با روند گفت‌وگوهای هسته‌ای ارتباط دارد؛ اما در این میان، نکته قابل‌تأمل، دامن زدن بیش از حد مسئولان در رسانه‌های آمریکایی و غربی به این موضوع است که به‌ نظر می‌رسد هدف از آن، منحرف‌ ساختن ذهن طرف مذاکره‌کننده ایرانی و متأثر ساختن آن است که باید کاملاً مراقب بود این جنجال‌های مشکوک، برنامه مذاکراتی ایران را تحت‌تأثیر قرار ندهد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.