تأثیر تحریم‌های آمریکا بر تضعیف ایران، روسیه و داعش

پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای به شدت‌گیری تحریم‌ها در صورت عدم توافق هسته‌ای پرداخت و نوشت: ...

 

 پایگاه اینترنتی وال‌استریت ژورنال 2 فوریه 2015 (13 بهمن) در مقاله‌ای به شدت‌گیری تحریم‌ها در صورت عدم توافق هسته‌ای پرداخت و نوشت: دیوید کوهن، مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا، می‌گوید اقتصاد ایران بدون سازش با غرب نمی‌تواند به‌طور بنیادین احیا شود و این مسئله، اهرم فشار واشنگتن در گفت‌وگوهای پایانی با ایران را افزایش می‌دهد. وی در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال در مورد سیاست‌های تحریمی در سراسر جهان گفت: «آن‌ها بدون پایان تحریم‌ها نمی‌توانند اقتصاد خود را احیا کنند.» قرار است آقای کوهن پست خود- وزارت خزانه‌داری- را ترک کند و به مرد شماره دو سازمان سیا بدل شود؛ در واقع، وی در سیا خواهد توانست تلاش‌های آمریکا برای مهار ایران، روسیه، کره‌شمالی و سایر دشمنان آمریکا را همچنان هدایت کند.

در ادامه مقاله آمده است: دیوید کوهن طی دهه گذشته در اعمال تحریم‌های اقتصادی به‌منظور فشار بر کشورها و سازمان‌های افراط‌گرا مانند دولت اسلامی (داعش)، بازیگر محوری بوده است. در آمریکا، بسیاری، انتصاب آقای کوهن به‌سمت معاونت سازمان سیا را به معنای اهمیت جاسوسی اقتصادی برای کاخ سفید تفسیر می‌کنند. آقای کوهن تشریح کرد: «تصور می‌کنم می‌توانم بااطمینان بگویم که اهمیت ابزارهای اقتصادی برای امنیت ملی آمریکا طی 5 تا 10 سال گذشته اهمیت روزافزون یافته است.» دولت‌های اوباما و بوش، جنگ اقتصادی علیه ایران را به‌عنوان الگویی برای تضعیف دشمنان آمریکا در پیش گرفتند. آقای کوهن و سایر مقامات ارشد آمریکایی می‌گویند که معتقدند تصمیم تهران در 2013 به‌منظور گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای ناشی از آسیب تحریم‌ها به اقتصاد بود.

در پایان مقاله آمده است: منتقدان جمهوری‌خواه و دموکرات کاخ سفید همچنان اوباما را به تلاش نکردن مناسب و جدی در تحریم‌ ایران متهم می‌کنند. قانون دوحزبی که اکنون در کنگره مورد بحث قرار گرفته، خواستار تحریم‌های جدید علیه ایران در صورت عدم تحقق توافق‌نامه هسته‌ای دائم با ایران تا ماه ژوئیه است. برخی منتقدان نیز بیان می‌کنند که دولت اوباما بسیار بر تحریم‌ها تکیه کرده و سیاست گسترده‌تر در مواجهه با مسائل جهانی ندارد. آقای میروسلاو لجکک، وزیر خارجه اسلواکی- که کشورش از تحریم‌های ضدروسی آسیب دیده- می‌گوید: «تحریم‌ها سیاست کاملی نیستند و نباید به‌عنوان جبرانی برای فقدان سیاست به‌کار گرفته شوند... من ضرورت تحریم‌های اقتصادی را زیر سؤال نمی‌برم؛ اما طرفدار حمایت گسترده‌تر از اوکراین هستم.» برخی تحلیل‌گران اقتصادی، نظری مخالف آقای کوهن دارند و می‌گویند تصمیم کاخ سفید در سال گذشته به‌منظور تعلیق برخی تحریم‌ها و پیشبرد دیپلماسی، به اقتصاد ایران جان تازه‌ای بخشیده است. پاتریک کلاوسون از مؤسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن، هفته گذشته در جلسه استماع کنگره گفت: «بودجه جدید ایران نشان می‌دهد مقامات این کشور، اضطراری برای لغو تحریم‌های کنونی نمی‌بینند... آن‌ها به‌درستی احساس می‌کنند که زندگی با این تحریم‌ها را آموخته‌اند.»

 تحلیل‌: از بین مطالب یادداشت فوق، آنچه که با واقعیت‌های ایران تطبیق دارد، نظر آقای «پاتریک کلاوسون» است نه آنچه که امثال دیوید کوهن می‌گویند. قطعاً چنانچه کسانی که در داخل در فرایند مذاکرات هسته‌ای نقش دارند، به حقیقت آنچه که کلاوسون گفته، واقف شوند و آن را باور کنند، تحریم‌ها خودبه‌خود تضعیف می‌شود و سرنوشت مذاکرات هسته‌ای به نفع ایران رقم می‌خورد. ان‌شاءالله

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.