جایگاه ایران در امنیت انرژی اتحادیه اروپا

پایگاه اینترنتی تایم در مقاله‌ای به جایگاه انرژی ایران در تأمین امنیت انرژی اتحادیه اروپا پرداخت و نوشت: ...

پایگاه اینترنتی تایم 6 ژوئن 2015 (۱۶ خرداد) در مقاله‌ای به جایگاه انرژی ایران در تأمین امنیت انرژی اتحادیه اروپا پرداخت و نوشت: به موازات آنکه اروپا به‌دنبال جایگزین‌هایی برای گاز روسیه است، ایران می‌تواند مسیرهای جدیدی برای اروپا فراهم آورد. وزیر انرژی جمهوری آذربایجان نیز در کنفرانس نفت و گاز در باکو گفت: خط لوله گازی که کشورش مبدأ آن است، می‌تواند انرژی را از طریق خط لوله ترنس-آناتولی از ایران و سایر کشورهای همسایه در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] و آسیای مرکزی به اروپا منتقل کند. وی تشریح کرد: «گاز ترکمنستان، ایران، عراق و نیز اسرائیل[رژيم صهیونیستی] و قبرس می‌تواند به دالان گاز جنوبی متصل شود... آذربایجان کارهای گسترده‌ای صورت داده است... اروپا به دنبال جایگزین‌هایی برای گاز روسیه است و توجه آن به‌طور فزاینده‌ای به آذربایجان معطوف شده؛ زیرا این کشور می‌تواند منبع جدید انرژی برای اروپا باشد و مسیرهای جدیدی برای آن فراهم کند...»
در ادامه مقاله آمده است: وزیر انرژی آذربایجان به نگرانی فزاینده اروپا از اتکای کنونی‌اش به گاز روسیه از طریق خط لوله اوکراین اشاره کرد. خط لوله تاناپ می‌تواند از طریق ترکیه از باکو به بالکان برسد و به خط لوله ترنس-آدریاتیک متصل شود و در نهایت گاز را به ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی برساند. تاکنون ترکمنستان در سوی دیگر دریای خزر، تمایل خود به پیوستن به تاناپ را بیان کرده است. وزیر انرژی آذربایجان افزود، ایران با منابع عظیم انرژی نیز می‌تواند نامزدی مهم برای پیوستن به این پروژه باشد. 3 ژوئن محسن پاک‌آیین، سفیر ایران در آذربایجان گفت، دولت ایران دعوت برای پیوستن به پروژه تاناپ را به‌منزله بخشی از طرح‌های ایران برای حضور جدی در بازار گاز جهان بررسی کرده بود. اکنون ساخت پروژه تاناپ آغاز شده است؛ درحالی‌که خط لوله رقیب نیز با حمایت روسیه همچنان در مراحل طراحی قرار دارد. این خط لوله از ترکیه می‌گذرد. هر یک از این دو مسیر انرژی ساخته‌شده، می‌تواند جایگزین خط لوله جریان جنوبی روسیه به اروپا باشد؛ این پروژه اواخر 2014 متوقف شد؛ زیرا یکی از قوانین اتحادیه اروپا، مالکیت دو خط لوله و گاز این خطوط ازسوی یکی از طرف‌ها را ممنوع کرده است.
در پایان مقاله آمده است: انتظار می‌رود، خط لوله تاناپ که 1100 مایل طول دارد، روند انتقال گاز طبیعی را از سال 2020 آغاز کند. حجم اولیه انرژی این خط لوله سالانه حدود 16 میلیارد متر مکعب خواهد بود و در نهایت سالانه به 31 میلیارد مترمکعب خواهد رسید. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز گفته است: «همکاری ایران با جهان همواره خوب بوده... اما آنها با ما نامهربان بوده‌اند. باوجوداین، آنها به همکاری با ما بازگشته‌اند... ایران منابع انرژی بیشتری در مقایسه با مصرف داخلی دارد».

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.