خبرنگار رادیو ملی آمریکا

لغو تحریم‌های هسته‌ای تاکنون تأثیری در زندگی مردم ایران نداشته/ ایران و آمریکا در تمامی مسائل غیر از توافق هسته‌ای اختلاف دارند

یک خبرنگار آمریکایی در شبکه «پی بی اس» در پی سفر به تهران گزارش داد که لغو تحریم‌های هسته‌ای تاکنون تأثیری در زندگی مردم ایران نداشته است...

هادی نیوز: «استیو اینسکیپ» یکی از خبرنگاران «رادیو ملی آمریکا» که به ایران سفر کرده بود، در برنامه شبکه «پی بی اس» حاضر شد و درباره تأثیرات توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) و لغو تحریم‌های هسته‌ای گفت‌وگو کرد.

وی درباره تأثیر لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران بر زندگی مردم ایران گفت: «هنوز (کاهش تحریم‌ها) تأثیری در زندگی روزمره مردم ایران نداشته است. در واقع من در گفت‌وگو با مردم ایران در خیابان‌های این کشور، بدبینی‌های زیادی را مشاهده کردم. مردم ایران از سالها رنج اقتصادی عبور کرده‌اند.»

این خبرنگار آمریکایی تصریح کرد که هنوز زود است که شاهد نتایج اقتصادی ملموس پایان تحریم‌‌ها که تنها چند هفته پیش رخ داده، باشیم.

به اعتقاد وی، «زمانی وجود داشت که مردم می‌گفتند که فقط پیش‌بینی پایان تحریم‌ها، اقتصاد ایران را بهبود می‌دهد اما ظاهراً این مسئله بهبودی در وضعیت مردم عادی ایران ایجاد نکرده است».

خبرنگار رادیو ملی آمریکا در استدلال برخی مخالفت‌های داخل ایران با بهبود روابط با آمریکا گفت: «آنها از آمریکا می‌هراسند...آمریکا مقصر بسیاری از مشکلات پیشین ایران قبل از انقلاب 1979 است. یک رقابت طولانی‌مدت (بین ایران و آمریکا) وجود داشته است. آنها از بی‌اعتمادی عمیق در روابط ایران و آمریکا مطلع هستند. ایران و آمریکا در تمامی مسائل غیر از توافق هسته‌ای با یکدیگر اختلاف دارند».

اینسکیپ در خصوص رضایت مردم ایران از دولت کنونی ایران گفت: «برخی افراد احتمالاً می‌گویند که اکثر مردم ایران مخالف دولت هستند. من نمی‌توانم این را بگویم. من اعداد و ارقام نمی‌دهم اما آنچه که واضح است این است که بدبینی زیادی وجود دارد و ناامیدی‌های زیادی به این دولت وجود دارد و بسیاری از مردم ایران تحمل این دولت را ندارند».

وی درباره تأثیر اندک کاهش تحریم‌ها در زندگی مردم ایران تأکید کرد: «بسیاری از مردم ایران به صورت پایدار و محکم معتقدند که راههایی را برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی پیدا کرده‌اند و در چندین سفری که به ایران داشتم، روایاتی را درباره افرادی شنیدم که علیرغم تحریم‌های مختلف، راههایی را برای فروش فرش به المان و مواد شیمیایی به چین پیدا کرده بودند بودند».

این خبرنگار آمریکایی به انتخابات مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: «مجلس خبرگان وظیفه نظارت بر رهبر ایران را دارد... به همین منظور بسیار حائز اهمیت است که چه کسی وارد این مجلس می‌شود و چه کسی رهبر بعدی ایران را انتخاب می‌کند. به یاد داشته باشیم که سیستمی که طراحی شده، دارای اهرم‌های متعددی برای ایجاد توازن است، دقیقا همانطور که در ایالات متحده نیز چنین مراحلی برای حفظ تواز وجود دارد، به همین خاطر سخت است که بخواهیم ایران را از مسیر کنونی‌اش به یک مسیر دیگر حرکت دهیم».

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.