دو سال گذشت؛

اقتصاد مقاومتی در برنامه دولت ظاهرا هست اما واقعا نیست!

رهبر معظم انقلاب در طول دو سال گذشته، بارها در سخنانشان نارضایتی و ناخشنودی خود را از نحوه اجرای این سیاستها اعلام کرده اند و از دولت خواسته اند برای اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی یک ستاد فرماندهی تشکیل دهند...

هادی نیوز: با آغاز امروز 730 روز از ابلاغ سیاستهای اقتصادی مقاومتی گذشت. دو سال پیش در چنین روزی مقام معظم رهبری سیاستهای اقتصادی مقاومتی را ابلاغ کردند و خواستار برنامه ریزی دولت برای اجرای این سیاستها شدند. اما با این که اقتصاد مقاومتی سومین سال حیات خود را آغاز می کند مردان اقتصادی روحانی نشان داده اند که چندان علاقه ای به اجرای این سیاستها ندارند!

رهبر معظم انقلاب در طول دو سال گذشته، بارها در سخنانشان نارضایتی و ناخشنودی خود را از نحوه اجرای این سیاستها اعلام کرده اند و از دولت خواسته اند برای اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی یک ستاد فرماندهی تشکیل دهند. دولت روحانی هم یک ستاد به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس تشکیل داد و اقدام به نوشتن چند برنامه برای اقتصاد مقاومتی کرد که به نظر می رسد بیشتر برنامه های روزمره دولت را در آن قرار داده است.

در نهایت برنامه اقتصاد مقاومتی دولت روحانی بعد از چند بار رفت و برگشت، به یازده برنامه جدید منجر شد ولی رهبر معظم انقلاب از دولتمردان خواستند که این برنامه ها را در راستای برنامه ششم توسعه قرار دهند.

دولتمردان برنامه های خود برای اقتصاد مقاومتی در درون لایحه برنامه ششم گنجاندند و به مجلس دادند، اما توافقی که میان مجلس و دولت منعقد شد کار بررسی این برنامه را به مجلس بعدی کشاند، تا عملا اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی حداقل تا شش ماه به حالت کما برود.

اما دولتمردان در این دو سال اخیر علاوه بر بی توجهی به نگارش برنامه برای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عملا در جهت عکس این سیاستها عمل کرده اند. افزایش واردات در دولت تدبیر و امید، بی توجهی به اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، افزایش سرسام آور بودجه عمومی و کاهش صادرات غیر نفتی تنها بخشی از عملکرد ضد اقتصاد مقاومتی دولت روحانی است، که در 730 روز گذشته اکثر مردم، کارشناسان و فعالان اقتصادی را از اجرای این سیاستها ناامید کرده است. در این بین برخی از دولتمردان هم سعی کرده اند تا معانی انحرافی از اقتصاد مقاومتی را در جامعه نشر دهند، تا عملکرد خود را منطبق بر این سیاستها نشان دهند.

محمد نهاوندیان رئیس دفتر پرحاشیه رئیس جمهور یکی از این افراد است. وی در هفته دولت امسال پای تریبون نماز جمعه در تعریف سیاستهای اقتصاد مقاومتی در هم تنیده شدن اقتصاد کشور با اقتصاد غرب را اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید زیادی بر برون نگری این سیاستها کرد. این در حالی است که مقام معظم رهبری درون زایی و برون نگری را دو بال موازی در اقتصاد مقاومتی دانسته اند. خصوصی سازی و توجه به اصل 44 قانون اساسی هم به عنوان یکی از رویکردهای مهم اقتصاد مقاومتی در دولت یازدهم مورد بی مهری قرار گرفته به طوری که روند خصوصی سازی در این دولت کند و قوه مجریه فربه تر شده است.

با این وجود به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید مرد میدان اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیستند و نارضایتی رهبر انقلاب از اجرای این سیاستها بزرگترین دلیل برای اثبات این مسئله است. باید دید در حدود 500 روز باقی مانده تا دولت تدبیر و امید تحرکی در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام خواهد داد یا برای اجرای این سیاستها باید به دولت بعدی دل ببندیم؟

نسیم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.