رحیم‌پور ازغدی:

مشکل سکولاریسم با نبوت است/ خداوند در حاشیه زندگی ما قرار دارد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروز خداوند در حاشیه زندگی ما قرار دارد، همه کاری انجام می‌دهیم اما خدا در آن نیست، تنها اقلیتی هستند که خدا در متن زندگی‌شان هست، یعنی هر کاری می‌خواهند انجام بدهند می‌پرسند که آیا خدا راضی است؟

هادی نیوز: همایش ملی «جهان شمولی آموزه‌های قرآنی و روایی در دنیای معاصر»  با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی مدرس حوزه و دانشگاه، حجت‌الاسلام محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و جمعی از قرآن پژوهان در محل این سازمان برگزار شد.

در این همایش رحیم‌پور ازغدی قرآن کریم را پیام خداوند برای بشریت دانشت و گفت: تنها چیزی که باعث می‌شود پیام قرآن به بشر برسد، قلب حضرت محمد(ص) است که گنجایش دریافت و ابلاغ این پیام الهی را نه تنها به مسلمانان بلکه به بشریت ابلاغ کرد.

وی درباره جامعیت قرآن کریم اظهار کرد: قرآن کریم به‌ عنوان کتاب مقدس مسلمانان در دنیا شناخته شده است، اما این کتاب مقدس فقط برای مسلمانان نیست بلکه پیام خداوند برای بشریت است.

وی افزود: در قرآن کریم آخرین باری است که خداوند با بشر صحبت کرده و پس از آن دیگر برای بشر پیام جدید و تازه‌ای نازل نشده است؛ چرا که آفریدگار عقل و اندیشه و انواع استعدادها را در اختیار بشر قرار داده و این کتاب عظیم در واقع چگونگی مواجهه بشریت با انواع مشکلات است. همچنین هیچ کلمه‌ای‌ در قرآن نیست که کلام خداوند نباشد.

رحیم‌پور ازغدی درباره تفاوت زندگی با قرآن کریم و زندگی بدون قرآن کریم گفت: این سؤال تاریخی را باید به بشریت پاسخ داد که اگر قرآن کریم نازل نمی‌شد، زندگی چگونه می‌شد و چرا زندگی با قرآن بهتر است و چگونه می‌توان فهمید که قرآن نه تنها برای زندگی مفید بلکه ضروری است، به این سؤالها خود قرآن کریم جواب داده است و به‌ عنوان مثال در آیه‌ای فرموده: می‌خواهیم شما را از تاریکی به نور بیاوریم و قرآن نازل شده تا مشکل انسانها حل شود.

وی با بیان اینکه تمامی نکاتی را که خداوند متعال باید به بشر در تمام دوران‌ها می‌گفته در قرآن کریم آمده است، تصریح کرد: باید توجه کرد قرآن کریم در چه هندسه‌ای مطرح می‌شود یعنی باید توجه داشت در چه موقعیتی درباره قرآن صحبت می‌کنیم. اگر از موقعیت نادرست با قرآن روبرو شویم همه چیز معکوس خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه قرآن کریم یک خطاب مقدس به بشر است، تأکید کرد: ابتدا باید خطاب بودن این کتاب الهی مشخص شود و بعد از آن خودمان را جای مخاطب قرار دهیم.

رحیم‌پور ازغدی افزود: قرآن کریم باید طوری خوانده شود که انگار برآن شخص خواننده نازل شده است و مخاطب بودن تمامی بشر پیام قرآن باید تبیین شود.

وی افزود: مبنای سکولاریسم نفی خداوند نیست اما آنها خداوند سخنگو را نفی می‌کنند و خداوند را قبول دارند اما به شیوه خودشان به عبادت می‌پردازند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه سکولاریسم با نبوت مشکل دارد، تصریح کرد: از نظر من هسته اصلی دین، توحید نبوده بلکه نبوت است و معنی اصلی نبوت هم قرآن کریم است چون خیلی‌ها وجود خداوند را پذیرفته‌اند.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه آیات الهی به برکت قلب پیغمبر اسلام نازل شده است، ادامه داد: تنها چیزی که باعث می‌شود پیام قرآن به بشر برسد، قلب حضرت محمد نبی مکرم اسلام(ص) است که خداوند بوسیله آن با ما حرف زده است.

وی تأکید کرد: به برکت خاتم‌الانبیاء(ص) این ظرفیت را پیدا کردیم که مخاطب خداوند متعال قرار بگیریم و انسان بودن پیغمبر در انتقال پیام خداوند یک مزیت است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه پیغمبر فرمود که قرآن در آخرالزمان وسیله آواز خواندن می‌شود و امروز هم قرآن در حاشیه زندگی ما قرار دارد، گفت: باید توجه کرد که خداوند چرا با بشر سخن گفت و این سخن گفتن چقدر اهمیت دارد اگر نوع نگاه به قرآن عوض شود نوع بحثمان نسبت به قرآن و محورهای آن هم عوض می‌شود.

وی ادامه داد: امروز وجود خداوند هم در حاشیه زندگی ما قرار دارد، همه کاری انجام می‌دهیم اما خدا در آن نیست، تنها اقلیتی هستند که خدا در متن زندگی‌شان هست، یعنی هر کاری می‌خواهند انجام بدهند می‌پرسند که آیا خدا راضی است؟ لذا اصل باید خدا باشد و رفتار و زندگی‌مان را براساس آن تنظیم کنیم.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.