میثم بشیرنژاد؛

روز‌های سختی که با عزم ملی باید از آن عبور کرد

با توجه به اینکه روز‌های پایانی سال را می‌گذرانیم، بسیار ضروری است که مردم کمتر در مراکز خرید و اماکن عمومی تجمع کنند، چراکه مبتلا شدن به ویروس کرونا این روز‌ها به مراتب بیشتر از قبل تهدیدکننده و کشنده‌تر شده است و این احتمال وجود دارد که گرفتار موج چهارم کووید ۱۹ شویم.

هادی نیوز: بیش از یکسال از ورود ویروس کرونا به کشور گذشت و تاکنون حدود ۶۰ هزار نفر ایرانی قربانی این مهمان ناشناخته و منحوس شده‌اند. در یکسال گذشته شیب تلفات و بیماران کرونایی نوسان زیادی داشت که در بدترین برهه آن فصل پاییز ۹۹ بود که روز‌های تلخی با فوت میانگین روزانه ۵۰۰ نفر در کشور  را به دنبال خود داشت.

انصافا قاطبه مردم در رعایت کردن دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در این یکسال اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند، اما همچنان به گفته مسئولان با آن نقطه مطلوب و مدنظر همچنان فاصله داریم. همانند سنوات گذشته و سنت دیرین ایرانیان، اسفندماه و هفته‌های پایانی سال مصادف است با خرید کردن مردم و آماده شدن برای سال نو که خود سنت و فرهنگ زیبایی هست، ولی در شرایط کنونی این داستان متفاوت است.

با توجه به اینکه اخیرا بسیاری از شهر‌های کشور به وضعیت قرمز برگشته اند و موج چهارم کرونا در کشور در کمین نشسته است، ضرورت دارد دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا بسیار جدی‌تر از قبل در دستورکارقرار بگیرد. مخصوصا با شیوع کرونا ویروس انگلیسی که کودکان را هم به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. باید در این خصوص هوشمندانه عمل کرد.

صحبت‌های گلایه آمیز اخیر وزیر بهداشت مبنی بر اینکه کادر درمان خسته هستند و شرایط روز به روز بدتر می‌شود یک هشدار جدی است که غفلت کردن از آن می‌تواند تبعات خیلی بدی به جا بگذارد.

هرچند تمام شهر‌ها و روستا‌های سراسر کشور باید همگی در رعایت بهداشت و پایبند بودن به اصولی که برای مقابله با ویروس کرونا در نظر گرفته شده، الزام داشته باشند، اما این قوانین در کلانشهر‌ها و مخصوصا در پایتخت دو چندان نمود پیدا می‌کند. اوضاع و احوال حمل و نقل عمومی مترو و اتوبوسرانی و ... همچنین مراکز خرید، بازار تهران و اماکن عمومی اصلا خوب نیست و باید گفت بسیار نگران کننده است.

از یکطرف مشکلات اقتصادی و شرایط خاص  مردم را ناچار کرده که بیرون از منزل باشند، و از سویی سبک انگاشتن شرایط از جمله استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی که این روز‌ها خیلی معنایی ندارد، شرایط را سخت‌تر از قبل کرده است. 

حداقل از مردم همیشه همراه کشورمان انتظار این است که مخصوصا این روز‌های پایانی سال از مراجعه کردن غیر ضروری برای خارج شدن از منزل پرهیز کنند تا غافلگیر موج چهارم کرونا نشویم، که تبعات آن اصلا مشخص نیست.

بدون تردید کرونا هزینه زیادی برای کشورهای دنیا به دنبال داشته و بسیاری از دولت‌ها از هزینه‌های سرسام آور آن عاجز شده‌اند.  تولید واکسن هم در گوشه و کنار دنیا بارقه های امیدی را روشن کرده و در کشورمان هم اخبار خوبی از تولید واکسن به گوش می‌رسد.  ولی سرعت شیوع این ویروس آنقدر زیاد است  که حالا حالاها به گفته کارشناسان خوزه بهداشت و سلامت در دنیا، کره خاکی همچنان میزبان این ویروس خواهد بود. 

اگر امروز در گوشه و کنار دنیا تعداد معدودی از کشورها توانسته اند اماکن عمومی و مراکز خرید و حتی ورزشگاه‌ها و استادیوم‌های ورزشی را باز بگذارند بخاطر رعایت کردن صدرصدی مسائل بهداشتی و فاصله گذاری‌های اجتماعی آنها و الزام مردم به قوانین در یکسال گذشته بوده است. 

الان در کشورمان حال برخی از شهرها از جمله اهواز اصلا خوب نیست و بسیاری از شهرها نیز که در دو سه ماه گذشته روند خوبی درخصوص مقابله با کرونا داشتند، این روزها اخباری خوبی از این شهرها مخابره نمی‌شود. و نگرانی مردم و مسئولین وزارت بهداشت و کادر درمان این است که مبادا به دوران پاییز و بدتر از آن دچار شویم. 

بهرحال یک عزم جدی دیگر لازم نداریم که در ایام پایانی سال و شب عید ملت با کمک مسئولان همت کنند، که انشالله در آستانه سال نو خانواده‌های کمتری داغ عزیزانشان را ببینند. وقتی تعداد تلفات کرونا از 500 نفر به زیر 100 نفر می رسد قطعا با یک بسیج عمومی و عزم ملی می توان این عدد را تک رقمی کرد. و روزی که شاید هم دور نیست بتوانیم جشن ریشه کنی این ویروس منحوس و خانمانسوز را که جان ده‌ها هزار نفر از هموطنان عزیزمان را گرفته است، بگیریم. 

 

 

دفاع پرس