معرفي کتاب

نگاهی گفتمانی به شعار “پیشرفت و عدالت”

کتاب « پیشروی پیشرفت » به همت اندیشکده برهان منتشر شد.

هادي نيوز: برخی در عرصه پیشرفت نسبت به فساد تساهل گرا می شوند، در حالی که فسادستیزی یکی از ارکان کارآمدی همه رهبران الهی است که در ولایت فقیه هم مشهود است. فرمان 8 ماده ای که رهبر معظم انقلاب در سال 80 صادر کردند، حاکی از بصیرت ایشان نسبت به رابطه فتنه های معاصر با فسادهای اقتصادی بود.
این کتاب که از مجموعه کتاب‌های اندیشنامه و حاصل تلاش پژوهشگران اندیشکده برهان است، در 150 صفحه و 16 بخش از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
« نقش ولی‌فقیه در پیشرفت کشور چیست؟ »،
« کدام پیشرفت به تحقق عدالت حقیقی منجر می‌شود؟ »،
« چرا پیشرفت در کنار عدالت قرار گرفته است؟ »،
« استقلال سیاسی اولین گام در جهت پیشرفت همه جانبه »،
« نقاط قوت و فرصت‌های ایران در مسیر پیشرفت »،
و ...
عناوین تعدادی از بخش‌های این کتاب هستند.
 
قسمتی از مقدمه کتاب :
«با نزدیک شدن به پایان دهه چهارم انقلاب اسلامی که موسوم به «عدالت و پیشرفت» است، دقت و توجه به قسمت دوم این شعار -یعنی پیشرفت- بیشتر ضروری می نماید. موضوع این شعار به قدری حائز اهمیت است که رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر به کرات از عبارت «پیشرفت و عدالت» و مضامین مرتبط با آن استفاده و بر آن تأکید کرده اند. در اوایل این دهه با توجه به گفتمانی که در جامعه سیاسی کشور مطرح بود عدالت محوری بیشتر مورد توجه قرار گرفت و تا حدودی به مقوله پیشرفت بی توجهی شد.
به نظر می‌رسد جامعه امروز نیاز به توجه به همه ابعاد این گفتمان دارد و صرفاً توجه به یک بخش از این گفتمان (عدالتخواهی) به طور کلان پاسخگوی نیازهای جامعه نخواهد بود. مقام معظم رهبری نیز در جمع دانشگاهیان کردستان در سال 88 آشکارا مطرح کردند که شعار «پیشرفت وعدالت» باید تبدیل به گفتمان ملی بشود.»
برهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.