آیت‌الله جوادی آملی:

مفسر خلیفه خدا است و تا خلیفه او نباشد، نمی‌تواند قرآن را تفسیر کند

آیت‌الله جوادی آملی با تأکید بر اهمیت تفسیر قرآن بیان کرد: تا کسی خلیفه مولف نباشد، مگر می‌تواند بگوید «قال الله و اقول» و قرآن را تفسیر کند؟ بنابراین تفسیر در ردیف علوم دیگر نیست، سِرّ اینکه در حوزه‌ها تفسیر رواج پیدا نکرد، صعوبت این کار است.

هادی نیوز:  در کانال رسمی تلگرامی تلویزیون اسراء، سخنرانی کوتاهی از آیت‌الله جوادی آملی در زمینه تفسیر قرآن و شخصیت تفسیری طبرسی منتشر شده که در ادامه متن آن تقدیم می‌شود؛

جریان تفسیر کار آسانی نیست، سِر موفقیت علامه طبرسی این است که او تا به نصاب تفسیر نرسید دست به قلم نبرد، تفسیر علمی نیست که نظیر علوم دیگر یا خود انسان شروع کند به نگارش یا نگاشته دیگری را شرح کند. 
این یک کتابی است که باطنش خدا است و شارحش باید خلفیه او باشد و لا غیر، کتابی نیست که دیگری بتواند مثل او را بیاورد یا آن را شرح کند، بنابراین مثل او را آوردن که محال است، شرح او هم تنها وصفش خلافت آن کاتب و مولف است، تا کسی خلیفه مولف نباشد، مگر می‌تواند بگوید «قال الله و اقول»، بنابراین تفسیر در ردیف علوم دیگر نیست، سِر اینکه در حوزه‌ها تفسیر رواج پیدا نکرد صعوبت این کار است.
مرحوم علامه طبرسی اعتراف کرد که شیعه کمتر دست به تفسیر زد، همچنین یک کتابی که ۸۰۰ سال بتابد نیز کار آسانی نیست، سِرش آن است که او زود دست به قلم نبرد، تا پخته نشد دست به قلم نبرد و فرمود اکنون که سنم به شصت رسید این کار را انجام می‌دهم، در دروان نوجوانی و جوانی و میان‌سالی تلاشم این بود که در خدمت تفسیر باشم و با این رشته مانوس بودم تا رسیدم به شصت سالگی، الآن دیدم شایسته آن هستم که دست به قلم ببرم و من هم مشتاق این کار بودم، بزرگان اهل سنت نیز قبول کردند که او دو حجاب را درید، یکی حجاب تعصب مذهبی و دیگری حجاب معاصرت.

ایکنا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.