یادداشت/ محمدحسن قدیری ابیانه

جنگ رسانه ای

جنگ رسانه ای در همه جبهه هایی که تاکنون علیه جمهوری اسلامی گشوده شده، بکار گرفته شده ولی با توجه به جنگ اقتصادی که در حال حاضر علیه کشورمان ساری و جاری است، از اهمیت ویژه و بسزایی برخوردار است.

روزنامه «حمایت» در یادداشتی از «محمدحسن قدیری ابیانه» نوشت:

 اگر چه به لحاظ کاربردی، ریشه های «جنگ رسانه ای» را می توان همزمان با پیدایش رسانه ها بخصوص شبکه های مجازی و ماهواره ای جستجو کرد، اما این اصطلاح از جمله کلید واژه هایی است که زمان زیادی از مطرح شدن آن در سطح روابط  بین الملل نمی گذرد. در منابع مرجع، جنگ رسانه ای عبارت است از «تضعیف کشور هدف و بهره گیری از توان و ظرفیت رسانه ها (اعم از مطبوعات، خبرگزاری ها، رادیو، تلویزیون، اینترنت، ماهواره ها و شبکه های اجتماعی) به منظور دفاع از منافع ملی کشور مهاجم.» از این منظر، جنگ رسانه ای را باید یکی از برجسته ترین مصادیق «جنگ نرم» (Soft War) و جنگ های جدید 
بین المللی برشمرد.
 بر این اساس، جنگ رسانه ای را می توان بخشی از «جنگ روانی» نیز دانست که حیطه کارکرد آن به وسعت عملکرد رسانه ها است. دلایل بسیاری وجود دارد که مؤید تأثیرات غیر قابل انکار رسانه ها در مدیریت و شکل دهی افکار عمومی است. جنگهایی که در این میدان رخ می دهند، به وسیله تسلیحات جنگی و در معرکه کلید نمی خورند، بلکه از ناحیه تصوراتی رخ می دهند که رسانه های جمعی به مردم القاء می شود، چراکه رسانه ها در شکل دادن به تصورات مردم و هدایت افکارعمومی نقش تعیین کننده ای دارند. به بیان دیگر، این افکار عمومی مهندسی شده توسط رسانه ها هستند که در جنگ پیروز می شوند و هنگامی که قواعد جنگ بر پرپایه شانتاژ و سمپاشی بنا شود، «حقیقت»، اولین قربانی است.
​​​​​​​با این مقدمه باید گفت که جنگ رسانه ای در همه جبهه هایی که تاکنون علیه جمهوری اسلامی گشوده شده، بکار گرفته شده ولی با توجه به جنگ اقتصادی که در حال حاضر علیه کشورمان ساری و جاری است، از اهمیت ویژه و بسزایی برخوردار است. به فرموده رهبر حکیم انقلاب: «امروز نظام اسلامی با یک جنگ همه جانبه اقتصادی مواجه است که از یک اتاق جنگ و با دقت و اهتمام کامل هدایت می شود اما در کنار این جنگ، یک جنگ مهم رسانه ای و تبلیغاتی نیز در جریان است که بیشتر اوقات از آن غفلت می شود. این جنگ رسانه ای، از قبل هم وجود داشته ولی اکنون شدت آن بیشتر شده است. اهداف این جنگ رسانه ای، ایجاد اضطراب، یأس، ناامیدی و احساس بن بست و بدبین کردن مردم نسبت به یکدیگر و نسبت به دستگاههای مسئول و همچنین بیشتر و بزرگ‌تر نشان دادن مشکلات اقتصادی در ذهن جامعه است.» (15 شهریور 97)
کشوری که از قابلیت بهره گیری از ابزار کنترل و مدیریت انگاره های ذهنی برخوردار باشد، می تواند پشت دشمن را به خاک بمالد و نیروهای خودی را در جبهه دفاع از اهداف خود سازماندهی کند. از این رو، قدرتهای سلطه گر برای تحقق اهداف امپریالیستی خود، به کارکرد مؤثر رسانه ها در جنگ و طرح ریزی جنگ رسانه ای یا جنگ نرم توجهی جدی دارند. رسانه ها می توانند حقایق را وارونه نمایش دهند، کتمان کنند، تحریف یا سانسور کنند و یا با انعکاس برخی اخبار واقعی و غیر واقعی به تهییج و تحریک افکار عمومی بپردازند. در این خصوص به دو نمونه اشاره می شود.
1. صادرات نفت ایران در شرایط غیر تحریمی به ازای هر نفر در هر ماه، کمتر از یک بشکه است (85 صدم). درآمد پیش بینی شده سال جاری برای درآمد نفت، گاز و میعانات گازی حدود 96 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که سهم هر ایرانی، حدود 100 هزار تومان است. این در حالی است که تبلیغات رسانه ای دشمن اینچنین به مردم وانمود می کند که درآمدهای نفتی به ازای هر نفر در هر ماه، ده ها و یا صدها میلیون تومان است. 
2. چنین تصور غلطی در خصوص میزان اختلاس ها و در نتیجه نسبت دادن انفعال به دستگاه های ذیربط نیز وجود دارد. مثلا 3 هزار میلیارد تومان اختلاس، یعنی کمتر از یک ماه یارانه سوخت. این در حالی است که عامل این اختلاس هم اعدام و بیش از این مبلغ مصادره و به بیت المال بازگشت  اما رسانه های ضد انقلاب با سوار شدن بر موج شایعاتی که خود ایجاد کرده اند، مدعی شده اند که خوردند و بردند! 
این بزرگنمایی که متاسفانه در بین برخی از افراد جامعه دیده می شود، موجب مطالباتی می شود که اصولا قابل تحقق نیست و لذا زمینه سوء ظن، بی اعتمادی و بدبینی را نسبت به مدیریت ها و حتی نسبت به کارآمدی نظام فراهم می آورد. از سوی دیگر، این القائات باطل در بستر جنگ نرم، آسیب های اجتماعی مثل تن پروری را شکل می دهد و مطالبه گری را دامن می زند. واقعیت این است که با اتکا به درآمدهای نفتی و منابع طبیعی نمی توان نیازهای کشور را مرتفع کرد، لذ همه اقشار موظف اند بر کار و تلاش خود تکیه کرده و از اسراف در مصرف خودداری کنند. 
از سوی دیگر، وجود این تصورات غلط، زمینه ساز تاثیرگذاری جنگ رسانه ای دشمن است تا تصویر غلطی از آینده را در برابر مردم شکل دهند، حال آنکه واقعا بن بستی در حل مشکلات جاری کشور وجود ندارد. اگر مسئولین اجرای اقتصاد مقاومتی را سرلوحه امور خود قرار دهند و با امید به آمریکا و غرب، فرصت سوزی نکنند، محورهایی که رهبر حکیم انقلاب به عنوان شعار سال در سال های اخیر اعلام کرده اند، وجهه همت خود قرار دهند، وضعیت به سرعت بهبود می یابد و گره ها یکی پس از دیگری باز می شوند. 
درست است که با یک جنگ اقتصادی و رسانه ای مواجهیم اما روی دیگر ماجرا این است که دشمنان ما از فرط ضعف و ناتوانی به جنگ در این عرصه روی آورده اند. آمریکا امروز به یک کشور ابربدهکار تبدیل شده، با چالش های حاکمیتی و مشروعیت عمومی مواجه است و در چنبره مشکلات داخلی و خارجی گرفتار آمده است در حالی که کشورمان چالش ها و تهدیدات بسیار بزرگتری را با موفقیت از سر گذرانده است. 
این ها واقعیت هایی هستند که توپخانه رسانه ای دشمن آن را هدف قرار داده و می کوشد که آنها را وارونه جلوه دهد. از این رو، ارتقاء آگاهی رسانه ای جامعه و آشنا ساختن مردم با روش های پیچیده نظام سلطه در این حوزه، می تواند سد بزرگی در برابر توطئه ها ایجاد کرده و ملت ایران را همچون دیگر عرصه ها، از این میدان پیروز خارج سازد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.