به مناسبت سالروز تسخیر لانه جاسوسی؛

حماسه هویزه انتقام بنی صدر از دانشجویان پیرو خط امام (ره) بود

این تعبیر برای حماسه هویزه مطرح شده است که این حماسه انتقام بنی صدر و ایادی‌اش از دانشجویان پیرو خط امام (ره) بوده است.

هادی نیوز: امروز 39 سال از وقوع انقلاب دوم یا همان تسخیر لانه جاسوسی می‌گذرد. واقعه‌ای که در نخستین سال پیروزی انقلاب، خط مشی آینده نظام را تعیین کرد. حرکتی که توسط «دانشجویان مسلمان پیرو خط امام» شکل گرفت و به مرور زمان، شاخصی جهت شناسایی انقلاب و انقلابیان اصیل شد.

سه دانشجوی سربلند و شهید به نام‌های علی حاتمی (دانشجوی دامپزشکی- اهل تهران)، محمد فاضل (دانشجوی رشته مهندسی صنایع- اهل سبزوار) و فرخزاد سلحشور (دانشجوی مهندسی شیمی- اهل فسا در استان فارس) در این رویداد تاریخ ساز حضور داشتند و یکسال بعد در حماسه هویزه به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند. سردار شهید سید محمد حسین علم الهدی نیز بعد از تسخیر لانه جاسوسی با معرفی یکی از شاگردان اهوازی‌‌اش به دوستان دانشجوی مستقر در لانه جاسوسی، اسناد مهمی از خیانت دریادار احمد مدنی استاندار وقت خوزستان که کاندیدای اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود بدست آمد و باعث شد این مهره آمریکایی به ریاست جمهوری ایران اسلامی نرسد.

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «اگر عزتی هست؛ اگر رفاهی هست، اگر آزادی و استقلالی هست، در سایه ایستادگی مقابل استکبار جهانی است.» و هویزه، شهادتگاه مردان مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار، قتلگاه استکبارستیزان و مرقد متبرک پرچمداران مبارزه آگاهانه با استکبار است.

حماسه هویزه با دانشجویان پیروخط امام شناخته می‌شود. بعد از جریان 16 دی آنچه در روزنامه‌های مختلف کشور سر و صدا و موج به پا کرد، این بود که تعدادی از دانشجویان پیروخط امام که در جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نقش داشته‌اند، مظلومانه در هویزه شهید شدند.

عده‌ای از شهدای هویزه از دانشجویان حاضر در تسخیر لانه جاسوسی بودند. شهید علی حاتمی که در هویزه شهید شد در وصیت نامه‌‌اش جمله‌ای دارد که می‌گوید: «شاید بهترین نمازهایم را در لانه جاسوسی خوانده باشم.» گویی که این نماز بسیار برای شهید لذت بخش بوده به طوری که در مورد کیفیت آن با خانواده هم صحبت کرده بود.

امام خمینی (ره) در مورد استکبار ستیزی می‌فرمایند: «از خدا می‌خواهم که این قدرت را به ما ارزانی دارد که نه تنها از کعبه مسلمانان که از همه کلیساهای دنیا، ناقوس مرگ بر آمریکا و شوروی را به صدا در آوریم.» و این لذت نمازی که دانشجویان پیرو خط امام(ره) در لانه جاسوسی داشتند در واقع تحقق همین سخن امام خمینی (ره) به عنوان پیر مرادشان بوده است. در واقع نماز خواندن دانشجویان در لانه شیطان، آن هم نمازی که امام زمان علیه السلام در موردش می‌فرمایند: «هیچ چیز مانند نماز بینی شیطان را به خاک نمی‌مالد.» به منزله این است که آمریکا به عنوان شیطان بزرگ، با تسخیر سفارتش و برپایی نماز در آن بینی‌اش به خاک مالیده و خوار شده است.

دانشجویان بعد از جریان تسخیر لانه جاسوسی هم قسم می‌شوند این افتخار را برای خودشان نگه دارند و از این عنوان «پیروخط امامی» سوءاستفاده نکنند و به نفع خودشان از این عنوان و افتخار استفاده شخصی نداشته باشند. لذا شهید سلحشور در جبهه خودش را با صفت دانشجو معرفی نکرد و بعد از شهادتش همرزمان‌شان متوجه دانشجو بودن وی شدند. حتی بعد از جریان تسخیر هم وقتی خانواده‌اش از وی پرسیدند شما هم با اینها بودید؟ پاسخ می‌دهد: ما کجا و اینها کجا؟

نصرت‌الله محمودزاده همرزم شهدای هویزه در خصوص شهید فاضل نقل کرده است که وقتی شهید را به عنوان دانشجو به حسین علم الهدی معرفی کردم، ناراحت شد و گفت این حرف‌ها را کنار بگذار و بگو اینجا چه کاری می‌توانم انجام بدهم.

بی‌شک، عاقبت به خیرترین فاتحان لانه جاسوسی آنها بودند که شهید شدند. اخلاص، گمنامی و مبارزه آگاهانه با استکبار برای خدا، اجر و پاداش شهادت را برایشان در پی‌داشت.

حاج حیدر رحیم پور ازغدی، پدر حسن رحیم پور ازغدی در خصوص تسخیر لانه جاسوسی خاطره‌ای نقل کرده است: «بعد از ماجرای ۱۶ دی ۱۳۵۹ که منجر به شهادت دانشجویان در هویزه شد، من خدمت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) رسیدم. حضرت آقا به محض اینکه مرا دیدند، شروع کردند به گریه کردن و فرمودند حیدر آقا، بنی‌صدر بسیاری از بچه‌های لانه جاسوسی را کشت.» و در واقع این تعبیر هم برای حماسه هویزه مطرح شده است که این حماسه انتقام بنی صدر و ایادی‌اش از دانشجویان پیرو خط امام (ره) بوده است.

شهید محمد فاضل هم جمله‌ای دارند مبنی بر اینکه «اگر جاسوسان آمریکایی به اسارت ما در نمی‌آمدند، اکنون ما همچنان در اسارت آمریکا بودیم.» در حقیقت هم همین‌گونه است. آمریکا، اسارت ملت سربلند ایران را می‌خواهد، اما این قهرمانان دانشجو با تسخیر سفارت، ضربه‌ای به آمریکا وارد کردند که تا ابد فراموش نخواهد کرد. به همین جهت است که رئیس جمهور آمریکا قصد دارد با وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در روز 13 آبان ماه خاطره این روز خوب را در اذهان ملت ایران تلخ کند، اما با مدد پرودگار و عنایت شهدا این بار هم مثل همه این سال‌ها هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. گویی جواب این روز را شهید سلحشور سال 58 داده‌اند، آنجا که در نامه‌ای به خانوادهاش نوشت: « آمریکا همیشه از ما طلبکار و عصبانی خواهد بود ولی هیچ نگران نباشید. ما مبارزه را شروع می‌کنیم. حالا نوبت آمریکاست. از لحاظ نظامی به قول امام عزیزمان، آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. اگر هم حمله کردند، مقاومت می‌کنیم و هیچ ترسی نداریم. این بار، پیروزی بزرگ در جهان، نصیب ما خواهد شد.»

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.