مهدی پورصفا

رزمایش هجومی سپاه در شاهراه انرژی جهان

‌رزمایش پیامبر اعظم ۱۲ با هدف نشان دادن قدرت عملیاتی نیرو‌های زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بعد دفاعی و آفندی با حضور نیرو‌های ویژه هوابرد، زرهی، نیرو‌های آبی خاکی و یگان‌های هوانیروز سپاه پاسداران روز گذشته و با موفقیت در منطقه عمومی قشم برگزار شد.

بعد از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و اعلام رمز اصلی رزمایش از سوی سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی به تمامی رده‌های عمل‌کننده مانور آغاز می‌شود. اولین مرحله از اجرای رزمایش بر عهده قایق‌های رزمی کوچک سپاه بود که غواصان نیروی ویژه سپاه را در نزدیکی ساحل محل اجرای رزمایش در داخل دریا پیاده کردند. غواصانی که وظیفه داشتند با رعایت کامل اصول سکوت خود را به نزدیکی ساحل برسانند و موانع کار گذاشته شده در ساحل را کنار بزنند؛ موانعی که شامل سیم خاردار و همچنین میله‌های خورشیدی می‌شد. 

بلافاصله با باز شدن موانع نوبت به موج دوم مانور می‌شود که نیرو‌های ویژه هوابرد ۳۳ المهدی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساحل پیاده شدند و به سمت موانع دشمن فرضی حرکت کردند. در همین هنگام سردار میر خلیلی، فرمانده رزمایش در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن توضیح عملیات به ذکر این نکته می‌پردازد که این رزمایش شامل دومرحله است؛ یک مرحله شامل یورش و تصرف بلندی‌های دشمن و مرحله دیگر نیز شامل عقب راندن نیرو‌های مهاجم است که به دنبال تسخیر موانع خودی هستند. با ادامه رزمایش آتش پر حجم مینی کاتیوشا‌ها که در نزدیکی ساحل کارگذاشته شده‌اند شروع به کار می‌کند و آتش سهمگینی را روی کوه‌های اطراف می‌ریزد. همزمان نیرو‌های پیاده با پشتیبانی آتش دوشکا و خمپاره‌های سنگین به سمت اهداف مورد نظر حرکت می‌کنند. تمام مراحل مانور توسط سیستم یکپارچه نیرو‌های معاونت فاوا و فناوری اطلاعات نیروی زمینی سپاه که در نزدیکی محل استقرار فرماندهان مستقر شده‌اند، بلافاصله با استفاده از یک سیستم یکپارچه آخرین اتفاقات صحنه مانور را روی صحنه منتقل می‌کردند. همچنین پهپاد‌های سپاه نیز در حال ارسال لحظه به لحظه عملیات از طریق دوربین‌های خود به مقر فرماندهی بودند. 
هشدار سرلشکر رشید که جهانی شد. با پایان عملیات سردار سرلشکر رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا و سرلشکر جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران حاضر شدند که هر دو بر راهبرد دفاعی کشور و همچنین آمادگی برای مقابله با هرگونه هجوم از سوی نیروی بیگانه سخن گفتند. اما شاید جدی‌ترین هشدار را سرلشکر رشید داشت که انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های بین المللی پیدا کرد. فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم گفت: ما تلاش می‌کنیم که با همه همسایگان خود روابط برادرانه و حسنه داشته باشیم چراکه همسایگان را امنیت خود می‌دانیم، اما به عنوان فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیا از این صحنه و میدان رزمایش نیروی زمینی سپاه هشدار می‌دهیم، هر کشوری که زمینه‌های مداخلات قدرت‌های استکباری را در منطقه فراهم کند، در تقدم نخست، بیشترین هزینه را برای رفتار‌های غیردوستانه و تحریک آمیز خود پرداخت خواهد کرد.
امیدواریم دشمنان به توان ما پی برده باشند
فرمانده سپاه هم در حاشیه برگزاری رزمایش پیامبر اعظم ۱۲گفت: امیدواریم دشمنان بیش از گذشته به توان پاسخ ما و پاسخ کوبنده به تعقیب بعد از آن پی برده باشند. سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این رزمایشی که انجام شد پاسخی بود به ادعا‌هایی که دشمنان دارند و این را باید بدانند که توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران یک توان بازدارنده است و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: اگر بخواهند یکی بزنند حتماً ١٠ تا خواهند خورد. وی افزود: این توانمندی اینجا اثبات شد که جمهوری اسلامی و رزمندگان ما می‌توانند چنین کاری را انجام دهند. این توانمندی به نظر ما موجب بازدارندگی می‌شود. سرلشکر جعفری تأکید کرد: امیدواریم دشمنان جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته به توان پاسخ ما و پاسخ کوبنده به تعقیب بعد از آن پی برده باشد. سردار سرتیپ حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برنامه سپاه توسعه توان دفاعی کشور بدون هر گونه توقفی است، به مسئله یمن هم اشاره‌ای کرد و گفت: هرگونه دخالت، فرآیند صلح در یمن را با مشکل روبه‌رو می‌کند و ایران نیز همواره به دنبال حل موضوع یمن از طریق گفت و گو‌های سیاسی و مشارکت مردم یمن بوده است.
مرحله دوم رزمایش و اجرای عملیات زرهی
با پایان زمان استراحت در رزمایش مرحله دوم با هدف عقب راندن نیرو‌های دشمن عملیات پیاده کردن نیرو‌ها در ساحل آغاز شد. در این بخش نفربر‌ها و تجهیزات زرهی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از لندینگ کرافت‌ها در مقابل مواضع دشمن پیاده شدند. اندکی بعد برای حمایت از نیروها، بالگرد‌های کبرای هوانیروز سپاه وارد عمل شدند. بالگرد‌های سپاه در چندین مرحله با اجرای آتش به وسیله توپ‌های ۲۰ میلیمتری خود و همچنین راکت‌های هدایت پذیر زمینه پیشروی نیرو‌های عملیاتی در مانور را فراهم کردند. به این ترتیب نیرو‌های عملیاتی و نفربر‌های سپاه به نزدیکی محل دشمن رسیده و با اجرای آتش سنگین توپ‌های ۳۰ میلیمتری مستقر بر نفربر‌ها اجازه پیشروی به سمت مواضع دشمن از سوی نیرو‌های پیاده را دادند. در مرحله پایانی رزمایش چندین هدف کاذب هوایی به منظور شبیه سازی حمله پهپاد‌های دشمن رها شد. در این مرحله نیز تجهیزات آفندی و موشک‌های دوش پرتاب نیرو‌های درگیر در مانور وارد عملیات شدند. توپ‌های ۲۳ میلیمتری که روی نفربر‌های سپاه کارگذاشته و به خوبی با محل مانور استتار شده بودند ناگهان به غرش در آمده و اهداف فرضی را بر فراز فضای مانور منهدم کردند. 
قسمت پایانی رزمایش نیز خنثی سازی تله‌های انفجاری بود که از سوی دشمن فرضی روی سنگر‌های دشمن کار گذاشته شده بود. با رسیدن نیرو‌های پیاده به محل استقرار دشمن روی بلندی‌ها و به اهتزاز در آمدن پرچم یاحسین رزمایش پیامبر اعظم ۱۲ با موفقیت و بدون هیچ گونه تلفاتی به پایان رسید.
پیامی برای تمام بدخواهان ایران
با پایان رزمایش نماز ظهر و عصر با حضور فرماندهان و نیرو‌های میدانی و اصحاب رسانه در محل فرماندهی بجا آورده می‌شود و بلافاصله پس از آن نیرو‌های چک و خنثی بررسی محل و پاکسازی منطقه از مهمات احتمالی عمل نکرده را آغاز می‌کنند. اگرچه با پایان این رزمایش جزیره قشم به آرامش همیشگی خود باز می‌گردد، اما دشمنان این مرز و بوم خواهند فهمید که فرزندان این ملت آماده قطع دست هر متجاوزی هستند که به دنبال تعرض به این منطقه است؛ توانی که یکبار خود را در صحنه عمل نشان داده است.
منبع: روزنامه جوان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.