اجمالی بر شبهه ی وابستگی سیاسی جمهوری اسلامی به روسیه؛

مستقل ترین ملّت جهان

استقلال سیاسی یکی از مهمترین نقاط ضعف رژیم پهلوی و از برجسته ترین نقاط قوت انقلاب اسلامی محسوب می شود. در رژیم پهلوی استعمار بیگانه بی پرواتر و بی پرده تر از همیشه بر همه ی سیاست های رژیم حتی برنامه های اقتصادی و اجتماعی آن چیره شده بود و در نهایت استقلال سیاسی را به یکی از مهمترین مطالبات انقلابیون مبدّل کرد. نیازی که در طول جمهوری اسلامی به نحو شایسته و مقتضی به آن پاسخ داده شده است.

هادی نیوز:  رژیم پهلوی به نحو نامتعارفی به ایالات متحده وابسته بود و برخلاف تصور شاه نه تنها این اتکای غیر بومی سبب حفظ پادشاهی او نشد بلکه از عوامل اصلی خشم عمومی علیه رژیم سلنطنتی نیز قرار گرفت. پس از سرنگونی پهلوی مخالفان جمهوری اسلامی اعم از دشمنان خارجی یا لیبرال ها و متمایلین به غرب با استفاده از ترفند مشابهت سازی، تهمت وابستگی نظام اسلامی را به «شوروی» مطرح می نمودند. این جریان با سیبل سازی شوروی یا روسیه و طرح شعارهایی چون «مرگ بر شوروی» یا «مرگ بر روسیه» تلاش می کردند تا خط اصیل مبارزه با استکبار آمریکایی را به حاشیه برده و به تعبیر امام خمینی (ره): «خط این بود که اصلًا امریکا منسی بشود. یک دسته شوروی را طرح می‏کردند تا امریکا منسی بشود، یک دسته «اللَّه اکبر» را کنار می‏گذاشتند، سوت می‏زدند و کف می‏زدند آن هم روز عاشورا. خط این بود که این قضیه مرگ بر امریکا منسی بشود.» (صحیفه امام (ره)، ج 21، ص 286). در فتنه سال 88 و در زمان حاضر نیز جریانی خاص برای دور کردن اذهان مردم از هدف اصلی یعنی ایالات متحده تلاش می کنند تا جمهوری اسلامی را کشوری معرفی نمایند که تحت سیطره ی سیاست های روسیه قرار دارد. ایشان برای اثبات منطق خویش به همکاری نظامی جمهوری اسلامی با روسیه در جنگ سوریه اشاره می کنند.
 
پس از سرنگونی پهلوی مخالفان جمهوری اسلامی اعم از دشمنان خارجی یا لیبرال ها و متمایلین به غرب با استفاده از ترفند مشابهت سازی، تهمت وابستگی نظام اسلامی را به «شوروی» مطرح می نمودند. این جریان با سیبل سازی شوروی یا روسیه و طرح شعارهایی چون «مرگ بر شوروی» یا «مرگ بر روسیه» تلاش می کردند تا خط اصیل مبارزه با استکبار آمریکایی را به حاشیه ببرند.
 
در پاسخ به این مسئله باید عنوان کرد که نه تنها جمهوری اسلامی هیچ گونه وابستگی سیاسی به نظام روسیه ندارد بلکه از جنگ های سال 2000 یعنی آزادسازی جنوب لبنان تا سال 2006 یعنی جنگ 33 روزه، و پس از آن در جنگ های22 روزه، 8 روزه، 51 روزه و 2روزه در سال جاری میان حماس و رژیم صهیونیستی، محور مقاومت بدون هرگونه وابستگی نظامی یا لجستیکی به روسیه توانسته است اراده ی خود را بر دشمن صهیونی تحمیل نماید. بدیهی است جمهوری اسلامی به عنوان محور مقاومت نه در طول سالیان تحریم ایالات متحده و اروپا و نه در بحبوحه ی جنگ های منطقه به صورت مستقل عمل کرده و روسیه را هرگز به عنوان پناه اقتصادی، سیاسی یا نظامی خود قرار نداده است. در سال های اخیر و به دنبال تحریم روسیه توسط ایالات متحده و اتحادیه ی اروپا، جمهوری اسلامی در چارچوب استفاده از توان رقبای آمریکا برای ضربه زدن به منافع استکبار در منطقه توانست روسیه را متقاعد به حضور نظامی در جنگ سوریه نماید.
این تاکتیک موفقیّت آمیز سبب پیروزی جبهه ی مقاومت و حفظ دستآوردهای جمهوری اسلامی با هزینه های بسیار کمتر از پیش بینی ها شد. هرچند که نمی توان منکر اشتراکات موردی منافع ملّی ایران و روسیه در برخی موارد شد. بنابراین می توان دریافت که سیاست استقلال به عنوان یکی از بنیادین ترین اندیشه های انقلاب اسلامی کاملا محقق شده و به صورتی غیر قابل خدشه استمرار دارد. این همان سیاست راهبردی و صحیح رهبر معظم انقلاب است که وجود «ایران مستق» و «روسیه مقتدر» را به نفع یکدیگر دانستند. (24 /7/1386، در دیدار با رئیس جمهور روسیه) بنابراین انقلاب اسلامی در پایان دهه ی چهارم عمر خود مستقل تر همه ی تاریخ قدرتمندتر نیز شده است.
 
رهبر معظم انقلاب نیز در ابتدای سال 97 در تشریح سیر سیاسی کشور از وابستگی به استقلال به تسلّط سیاسی دویست ساله ی بیگانگان بر ایران اشاره می کنند:
«تا قبل از انقلاب، حدود دویست سال قدرتهای سلطه‌گر بر این کشور مسلّط بودند و حکومتها زیر سایه‌ی قدرتهای بیگانه حکومت میکردند. حکومت قاجار با تضمینِ دولتِ تزاریِ روسیه بر سرِ پا بود؛ یعنی در جنگهای ایران و روس، در قضیّه‌ی ترکمانچای، عبّاس‌میرزای قاجاری [از روس‌ها] قول گرفت که حکومت در خاندان قاجار باقی بماند.. بعد انگلیس‌ها آمدند، رضاخان را سر کار آوردند؛ همان انگلیس‌ها محمّد‌رضا را سر کار آوردند؛ بعد در بیست‌وهشتم مرداد سال 32 آمریکایی‌ها وارد میدان شدند و محمّد‌رضا را تجدید سلطنت کردند... در یک برهه‌ای از زمان -قرارداد 1907- انگلیس و روس تزاری با هم توافق کردند، کشور ایران را بین خودشان تقسیم کردند؛ یک قسمت زیر سلطه‌ی انگلیس، یک قسمت زیر سلطه‌ی روس، یک قسمت کوچک هم این وسط مستقل؛ یعنی این‌جور کشور در زیر سلطه بود؛ لذا خواست عمومی ملّت ایران این بود که از این حالت خارج بشود و استقلال پیدا کند.» (1/1/1397)
 
ایشان در ادامه و با توجه به شرایطی که بر سیاست داخلی و خارجی کشور حکمفرماست به صراحت جمهوری اسلامی را مستقل ترین کشور جهان معرفی می کنند و این را به صورت علنی بیان می کنند که:  «من میتوانم عرض بکنم که امروز هیچ کشوری در دنیا، ملّتی به استقلال ملّت ایران ندارد؛ همه‌ی ملّتهای دنیا به‌نحوی از انحاء، نوعی ملاحظه‌کاری در مقابل قدرتها دارند. آن ملّتی که آرائش تحت تأثیر هیچ‌کدام از قدرتها قرار نمیگیرد، ملّت ایران است. بنابراین استقلال محفوظ ماند.» (1/1/1397)
 
جمهوری اسلامی به عنوان محور مقاومت نه در طول سالیان تحریم ایالات متحده و اروپا و نه در بحبوحه ی جنگ های منطقه به صورت مستقل عمل کرده و روسیه را هرگز به عنوان پناه اقتصادی، سیاسی یا نظامی خود قرار نداده است. در سال های اخیر و به دنبال تحریم روسیه توسط ایالات متحده و اتحادیه ی اروپا، جمهوری اسلامی در چارچوب استفاده از توان رقبای آمریکا برای ضربه زدن به منافع استکبار در منطقه توانست روسیه را متقاعد به حضور نظامی در جنگ سوریه نماید.
 
در این فقره به جنبه ی دیگری از استقلال ملّی اشاره شده است و آن عدم «ملاحظه کاری» ملّت ایران در حرکت به سمت آرمان هایش در مقابل هر قدرت دیگری است. امری که به واسطه ی اعتقاد و اعتماد ملّت به اصول انقلاب اسلامی حاصل شده است. بنابراین با ملاحظه ی شرایط بین المللی و پیروزی ها و موفقیّت هایی که جمهوری اسلامی بدون استمداد از هیچ قدرت دیگری به دست آورده است می توان به درستی ملّت ایران را مستقل ترین ملّت جهان دانست.
 
محسن خاکی / گروه سیاسی اندیشکده برهان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.