ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیازمند روش‌های خلاقانه‌تری است

مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه انقلاب اسلامی دارای هویت و ماهیتی فرهنگی است گفت: متأسفانه در زمان فعلی در حوزه فرهنگی نتوانستیم دستاورد قابل ملاحظه‌ای داشته باشیم.

هادی نیوز:  اسکندر یارنسب در پنجمین جلسه شورای معاونان فرهنگی منطقه یک شامل تهران بزرگ، قزوین، البرز، گیلان، قم، همدان و شهرستان‌های استان تهران که در اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان‌های استان تهران برگزار شد با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت گنجینه‌ای تمام ناشدنی است اظهار داشت: ما خوشه‌چین نخست خرمن فرهنگ ایثار و شهادت هستیم.

وی بیان کرد: چهلمین سال انقلاب نماد پختگی است همچنان که عدد 40 در دین مقدس اسلام یک عدد با قداست محسوب می شود؛ از این‌رو بهترین رویکرد در 40 سالگی انقلاب این است که یک بازخوانی در روش‌ها و برنامه‌های مربوط به فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشیم و به نوعی باید افقی نو را با شرایط کنونی ترسیم کرد.

مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: زمانی خطابه، مسجد و منبر برای انتقال و تبلیغ فرهنگ ایثار و شهادت پاسخگوی نیاز جامعه بود اما امروز با پیشرفت تکنولوژی رسالت ما سنگین‌تر شده و نیاز است که از روش‌های خلاقانه‌تر و نوین‌تری جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به نسل‌های جوان بهره گرفت.

یارنسب با اشاره به ظرفیت‌های استان‌ها در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تصریح کرد: استان البرز به عنوان شاهراه، قم به عنوان قطب مذهبی، گیلان به عنوان قطب گردشگری و تهران به عنوان پایتخت کشور با ویژگی‌های خاص و شهرستان‌های استان تهران به عنوان مناطق گردشگری می‌توانند با مجموعه‌ای از ظرفیت‌ها در خدمت فرهنگ ایثار و شهادت باشند.

وی ادامه داد: بدون در نظر گرفتن جغرافیای سرزمینی، اقلیمی، فرهنگی و بومی نمی‌توان فرهنگ ایثار و شهادت را منتقل کرد.

مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه روش‌های کلیشه‌ای برای انتقال پیام فرهنگی به نسل‌ جوان جواب نمی‌دهد گفت: جمعیت ایران در اوایل انقلاب 36 میلیون نفر بود و امروز 80 میلیون نفر است اما سوأل اینجاست که چند درصد از این جمعیت با واقعیت‌های هشت سال دفاع مقدس آشنا هستند؟

یارنسب بیان کرد: اگر قرار بود روش‌های واحد جواب دهد خداوند 124 هزار پیغمبر برای راهنمایی بشر نمی‌فرستاد، بنابراین با توجه به تغییرات فرهنگی در گذر زمان پیامبرانی برای هدایت مردم آمدند تا با ابزار و امکانات و فرهنگ زمان خود بتوانند روشنگری و تبیین حقایق را داشته باشند.

وی با اشاره به تغییرات فرهنگی در 40 سال گذشته افزود: فرهنگ یک عنصر و پدیده تغییرپذیر است بنابراین نباید انتظار داشت که با قالب‌های تکراری، انقلاب چون درّی گرانبها در دنیا بدرخشد، برای حفظ درخشش این انقلاب باید نسل جوان را با خود همراه کنیم و اگر نتوانیم از همه خلاقیت‌های جدید و متناسب با زمان و مکان استفاده کنیم تضمینی وجود ندارد که بتوان نسل جوان را در کنار این فرهنگ مقدس که محصول خون 220 هزار انسان است داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان با بیان اینکه انقلاب اسلامی دارای هویت و ماهیتی فرهنگی است خاطرنشان کرد: وجه تمایز این انقلاب با انقلاب‌های دیگر در همین ماهیت فرهنگی است پس پاشنه آشیل آن نیز فرهنگ است اما متأسفانه در زمان فعلی در حوزه فرهنگی نتوانستیم دستاورد قابل ملاحظه‌ای داشته باشیم.

تسنیم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.