یادداشت/ سید جعفر قناد باشی

آبرو ریزی جدید آمریکایی ها

ترامپ پس‌ازاینکه از تحریم‌های بی‌سابقه علیه جمهوری اسلامی طرفی نبست، آخرین بلیت بخت‌آزمایی خود را صرف برگزاری اجلاس ورشو نمود ولی با سیلی جانانه‌ای که در 22 بهمن امسال دریافت کرد، فهمید که از این نمد، نمی‌تواند کلاهی برای خود بدوزد.

روزنامه «حمایت» در یادداشتی از «سید جعفر قناد باشی» نوشت:

1. نشست ضد ایرانی ورشو که همزمان با تور منطقه‌ای یک ماه پیش «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در قاهره اعلام‌شده بود، پنجشنبه هفته گذشته بدون دستیابی به هیچ نتیجه ملموس و قابل‌توجهی به پایان رسید و طنین شکست آن در تمام محافل خبر دنیا پیچید. کاخ سفید این اجلاس را که به قول آن‌ها 80 کشور از شرق آسیا تا شرق اروپا در آن دعوت بودند را با سر و صدا و تبلیغات فراوان کلید زد اما به تعبیر اندیشکده آمریکایی «استراتفور»، به دلیل ماهیت ضد ایرانی بودن آن، اکثر وزرای خارجه مدعو حضور نیافتند و فقط 23 کشور، در سطح مطلوب واشنگتن یعنی حضور وزرای خارجه، در آن شرکت کردند.

2. پس از اعلام دستور جلسه اجلاس ورشو، نه‌تنها بسیاری از کشورها بلکه متحدان اروپایی آمریکا هم نسبت به آن سیگنال‌های ضعیفی فرستادند و به واشنگتن پیغام دادند که یا در آن شرکت نمی‌کنند و یا در سطح بسیار پایین حضور به هم می‌رسانند. از باب مثال، «فدریکا موگرینی»، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا به لهستان نرفت؛ «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان و وزرای خارجه برخی از کشورهای اروپایی نیز جلسه ورشو را نادیده گرفتند و مسکو نماینده خود را اصلاً به پایتخت لهستان نفرستاد. همه این موارد، نشانگر شکست پیش از موعد این سیرک سیاسی بود. چهارشنبه هفته گذشته نیز گزارشی تحلیلی در مورد هشتگ‌هایی با موضوع نشست لهستان منتشر شد که به ساختگی بودن موج هشتگی موافق آمریکا در توییتر تصریح کرده بود. در آن گزارش آمده بود که «تحلیل بیش از ۱۴۰۰۰ توییتی که در ماه گذشته میلادی از هشتگ "ما از نشست لهستان حمایت ‌می‌کنیم" استفاده کرده‌اند، نشان داد که ریشه اغلب این توییت‌ها به تنها ۸ حساب کاربری بازمی‌گردد»!
3. ترامپ پس‌ازاینکه از تحریم‌های بی‌سابقه علیه جمهوری اسلامی طرفی نبست، آخرین بلیت بخت‌آزمایی خود را صرف برگزاری اجلاس ورشو نمود ولی با سیلی جانانه‌ای که در 22 بهمن امسال دریافت کرد، فهمید که از این نمد، نمی‌تواند کلاهی برای خود بدوزد. لذا با گزارش‌هایی که از چند هفته پیش از برگزاری جشن سالگرد انقلاب اسلامی مبنی بر آمادگی پرشکوه مردم در آن دریافت کرد، محوریت نشست ورشو را از پرداختن به موضوع ایران به مسئله صلح و امنیت در غرب آسیا تغییر داد.
4. تغییر ریل اجلاس ورشو از ایران به موضوع فلسطین باز هم به نفع آمریکا تمام نشد، چراکه برجسته کردن توطئه «معامله قرن» نه‌تنها به حل ریشه‌ای مسئله فلسطین کمکی نمی‌کند، بلکه همچون بشکه باروت در شرف انفجار، فلسطینی‌ها و همه کشورهای اسلامی را نسبت به این خیانت بزرگ به‌شدت حساس کرد. «جارد کوشنر»، مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در جلسه پشت درهای بسته با وزیران خارجه شرکت‌کننده در کنفرانس به‌اصطلاح صلح و امنیت خاورمیانه در ورشو گفت: «ما طرح صلح را بعد از انتخابات نهم آوریل اسرائیل ارائه می‌کنیم»! این سخنان، واکنش حماس به‌عنوان یکی از قدرتمندترین گروه‌های مقاومت فلسطینی را به همراه داشت؛ گروهی که ماجراجویی‌های چندهفته‌ای و بعضاً چندماهه متجاوزین صهیونیست را به دو روز کاهش داد. حماس در پاسخ به گزافه‌گویی‌های کوشنر اعلام کرد که اجلاس ورشو «هرگز» نخواهد توانست زمینه‌ساز اجرای طرح صلح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» و حذف و تضییع حقوق حقه و قانونی و مشروع ملت فلسطین شود.
تحلیل روزنامه «رأی الیوم» در خصوص ناکامی این سناریو خواندنی است: «نشست ورشو پس از شکست تحریم‌های آمریکا علیه ایران برگزار شد و هدف از آن فراهم کردن پوشش سیاسی و مادی برای پیش بردن «معامله قرن» صهیونیستی، آمریکایی، سعودی و جلوگیری از پیروزی محور مقاومت بود. اما این نشست نتوانست معامله قرن را به‌پیش برد، مانع از پیروزی نهایی محور مقاومت شود و همانند نشست دشمنان سوریه در تونس و شکست ائتلاف سعودی در جنگ یمن با شکست کامل روبرو شد. زیرا محور مقاومت در میدان‌های نبرد پیروز شده و سرزمین‌های وسیعی را در اختیار دارد و مهم‌تر اینکه طرح معامله قرن از جانب محور مقاومت مشت‌های محکمی دریافت کرده است.»
5. در همان روزهایی که پمپئو در حال آماده شدن برای دریوزگی از کشورهای مرتجع منطقه جهت حضور در لهستان بود، ترامپ دستور فرار نیروهای آمریکایی از سوریه و کاهش نیمی از سربازان مستقر این کشور در افغانستان را صادر کرد. ازاین‌رو، یکی از ابعاد مهم این نشست به سرپوش گذاشتن بر عقب‌نشینی پنتاگون از سوریه و افغانستان بازمی‌گردد. آمریکا با برگزاری این دورهمی مسخره کوشید به هم‌پیمانان خود در منطقه اطمینان دهد که از حمایت آن‌ها چشم‌پوشی نخواهد کرد؛ ضمن اینکه تلاش کرد تا این‌گونه وانمود کند که برخی کشورهای منطقه پس از عقب‌نشینی آمریکا از این دو کشور، با تهدید برشمردن ایران موافق‌اند و در این راستا با کاخ سفید همکاری خواهند کرد. زمان برگزاری این نشست هم حاکی از این واقعیت است که آمریکا می‌خواهد عقیم ماندن راهبردهای خود که در نتیجه پیروزی‌ها بزرگ محور مقاومت در عرصه‌های مختلف حاصل‌شده است را کمرنگ و کم‌اهمیت جلوه داده و آن را حاصل از به‌اصطلاح تغییر در سیاست‌های خود در منطقه نشان دهد.
نکته اینجاست که نشست ورشو را می‌توان به آن نشست کذایی ضد ایرانی سازمان ملل به ریاست کلیددار کاخ سفید تشبیه کرد. ترامپ در آن جلسه با تکرار ادعاهایی که رونوشتی از آن را به پمپئو در اجلاس لهستان داده بود، مدعی شد: «ایران در حال صادرات خشونت، ناامنی و حمایت از تروریسم در منطقه است و رفتار ایران در منطقه، تهاجمی‌تر شده است.» قطعاً ترامپ عالم سیاست را با دنیای برج‌سازی و تجارت اشتباه گرفته و فکر می‌کند که می‌تواند قواعد آن را به مناسبات بین‌المللی تعمیم دهد. در دنیای تجارت، اگر کسی مطابق میل کارفرما عمل نکند، طبیعی است که اخراج یا توبیخ شود ولی در روابط بین کشورها این‌گونه نیست. ظلم فاحشی که امروز آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه علیه فلسطینی‌ها روا داشته‌اند و ناامنی و بی‌ثباتی بی‌سابقه‌ای که در غرب آسیا ایجاد کرده‌اند، این دو جرثومه فساد را منفور کشورها کرده است. کاری که ترامپ بنا داشت علیه ایران اسلامی انجام دهد، شبیه فتنه‌ای است که پیش‌تر در اقصی نقاط دنیا ازجمله در سوریه و دیگر متحدان جمهوری اسلامی انجام داد و به نتایج کاملاً معکوسی رسید. لذا شکست نشست ورشو ثابت می‌کند که واشنگتن جز تعدادی از کوتوله‌های منطقه‌ای و رژیم کودک کش صهیونیستی، همراه و متحدی ندارد و به‌سوی انزوای کامل پیش می‌رود.
و بالاخره اینکه جلسات و گعده‌هایی مثل نشست ورشو اولین بار نیست که تشکیل‌شده و آخرین آن‌ها هم نخواهد بود. جمهوری اسلامی و محور مقاومت، پوزه دشمن را در میدان‌های مختلف ازجمله در معرکه نظامی به خاک مالیده و اینکه برخی تصور می‌کردند که از یک نشست‌وبرخاست و چند عکس یادگاری چه طوفانی قرار است به پا خیزد، بسیار ساده‌لوحانه بود.
 ایران اسلامی در برابر تندبادها هیچ‌گاه قد خم نکرده، گردنه‌های صعب‌العبوری را طی کرده و با طلوع دهه پنجم انقلاب، معادلات بیشتری را در منطقه و بلکه جهان تغییر خواهد داد. ان‌شاءالله.         

انتهای پیام/               

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.