تولیت آستان قدس رضوی:

بیانیه گام دوم خلاصه 65 سال تجربه سیاسی رهبری است

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مقام معظم رهبری برای تداوم انقلاب با صدها ساعت فکر، مطالعه و بررسی گذشته و نگاه به آینده از واژه تمدن اسلامی استفاده کرده اند، گفت: در بیانیه گام دوم ۶۵ سال تجربه سیاسی، ۴۰ سال مدیریت انقلاب همراه با آینده نگری خلاصه شده است.

هادی نیوز: حجت الاسلام  احمد مروی در همایش اساتید بسیجی حوزه های علمیه قم، خراسان رضوی، اصفهان و تهران، در مجتمع فرهنگی آموزشی امامت مشهد بیانیه گام دوم  ایجاد تمدن نوین اسلامی را ترسیم کننده راه دانست و ابراز کرد: تعبیر مقام معظم رهبری این است که بعد از تشکیل جمهوری اسلامی، باید دولت و سپس جامعه اسلامی شکل گیرد و پس از آن تمدن اسلامی تحقق یابد که حوزه های علمیه در این روند نقش مهمی دارند.

وی در ادامه به بحث هویت پرداخت و با اشاره به اینکه پیامبر(ص) هویت جدید به مردم جاهلی آن دوران داد و بزرگترین تمدن بشری را به وجود آورد و در واقع خودِ فراموش شده انسان را به او برگرداندند، گفت: این هویت، افرادی مانند عمار، سلمان و مقداد را معرفی کرد که در واقع رمز ایشان محقق کردن همین کار عظیم و اعطای هویت جدید به مردم بود.

تمدن غربی، خودگرا و سودگراست
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان اینکه در عصر حاضر و در تمدن غربی، خودگرایی و سودگرایی محور اخلاق و سیاست است و همه چیز حول «من» قرار گرفته و جایگزین خدا شده، اظهار کرد: در این تفکر، اموری خوب و عادلانه است که برای «من» سود و نفع داشته باشد وگرنه قابل قبول نیست.

وی افزود: در دنیایی که این فرهنگ حاکم است، با وجود پیشرفت، آزادی و رفاه، ناامیدی و خودکشی به وجود می آید زیرا کسی دلسوز نیست و همه روابط حول منفعت شخصی می چرخد و جایی برای امید نیست.

جامعه با هویت، هدفمند و مقاوم است
تولیت آستان قدس رضوی افزود: کسی که هویت ندارد، انگیزه، اراده و هدف نیز ندارد و استکبار به دنبال همین امر می باشد تا چنین اجتماعی هر چیزی را بپذیرد در حالی که جامعه با هویت، برای اعتقادش می جنگد و سختی ها را تحمل می کند.  از این رو در شرایطی که وضع زندگی مردم قابل قبول نیست و سفره آنان کم رنگ تر شده، برای هدف خویش سختی ها را تحمل می کنند.
حوزویان باید کار درست را انجام دهند و عمق بخشی و بصیرت دهی داشته باشند زیرا ظرفیت عقول مردم در مسائل حدی دارد که می بایست متوجه آن بود و لحاظ این امر و رشد آن با بصیرت بخشی و تعمیق دینی و سیاسی محقق می شود

وی به تحریم های آمریکا و تحلیل مادی ترامپ برای تغییر در ایران اشاره و اظهار کرد: با تحلیل مادی و در جامعه ای که هویت ندارد، کشور از بین می رود؛ به طور مثال، اخوان المسلمین با تشکیلاتی 70 ساله بیشتر از یک سال دوام نیاورد زیرا هویت دینی را در جامعه ایجاد نکرد.

وی افزود:‌ امام راحل یک روز هم کار تشکیلاتی نکرد تا حکومت ایجاد کند و به دنبال انجام تکلیف بود ولی به مردم هویت داد.

بیانیه گام دوم، خلاصه 65 سال تجربه رهبری است
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مقام معظم رهبری برای تداوم انقلاب با صدها ساعت فکر، مطالعه و بررسی گذشته و نگاه به آینده از واژه تمدن اسلامی استفاده کرده اند، گفت: در بیانیه گام دوم نیز ۶۵ سال تجربه سیاسی، ۴۰ سال مدیریت انقلاب همراه با آینده نگری خلاصه شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مروی ایجاد تمدن نوین اسلامی و بیانیه گام دوم را مکمل همدیگر دانست و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب روحانیت را در هر دو موضوع مسئول دانسته اند. اگر روحانیت نقش خود را ایفا نکند، دیگران تمدن نوین اسلامی را برای ما می سازند که البته تنها اسم اسلام را همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: از طلاب دلسوز، با انگیزه و خوش فکر خواست کلید واژه های بیانات رهبری که حوزه علمیه مورد خطاب است را احصا، تحلیل و عملیاتی کنند.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به نقش و مسئولیت حوزویان پرداخت و اظهار کرد: حضور در زمان، پاسخ به شبهات و حل فقهی مسائل جدید از گذشته در حوزه علمیه بوده است. به طور مثال،‌ علامه مجلسی در اوج علمیت خود برای عموم مردم کتاب حلیه المتقین را می نویسد زیرا از وضع جامعه خبر داشت.

وی به جلسات نقد شعر و شاعری در زمان سید مرتضی اشاره و ابراز کرد: شعر و شاعری در فرهنگ اجتماع تاثیر داشته و او نیز به روز بوده و به شرایط زمان آگاه بوده است.

برای هر قشری نسخه ای باید داشت
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در همین باره اظهار کرد: روحانیت مرزبان است و یک مرزبان مناسب با شرایط مرز،‌ نیرو و تجهیزات را مستقر می کند زیرا تهدیدها و نفوذ از مرزهای مختلف است و بر همان اساس برنامه ریزی و اقدام کرده و از امنیت جامعه دفاع می شود؛ بنابراین باید برای هر قشر با شناخت مرزها نسخه خاص آن را نوشت.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه از ابتدا نوآور و به روز بوده است وعلما از همه توان و ظرفیت خود برای مقتضیات زمان استفاده می کردند، مدیریت فکری جامعه را وظیفه دیگر روحانیت خواند و خاطر نشان کرد: باید دید که چه مقدار با نسل نو ارتباط گرفته و جامعه و شرایط را چه میزان شناخته ایم.

عقلانیت دینی و سیاسی باید رشد یابد
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر عمق دادن به فهم سیاسی و قدرت تحلیل جوانان، یادآور شد: روحانیت باید بصیرت و عقلانیت دینی و سیاسی را به جامعه ارائه بدهند؛ کار روحانیت بیان مصداق نیست بلکه تحلیل عمیق و علمی است.

وی با اشاره به اینکه نباید فقط به مصداق پرداخت که البته توجه به آن مهم است، اظهار کرد: حوزویان باید کار درست را انجام دهند و عمق بخشی و بصیرت دهی داشته باشند زیرا ظرفیت عقول مردم در مسائل حدی دارد که می بایست متوجه آن بود و لحاظ این امر و رشد آن با بصیرت بخشی و تعمیق دینی و سیاسی محقق می شود.
منبع: خبرگزاری حوزه

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.