رئیس ستاد ارتش آمریکا به دیدار نخست وزیر ترکیه رفت

در گزارش به نقل از خبرگزاری دیلی صباح،‌ سفارت آمریکا در آنکارا اعلام کرد که عالیترین مقام نظامی آمریکا در دیدار خود از آنکارا کودتای نظامی نافرجام پانزدهم ژوئیه در این کشور را محکوم و بر اهمیت روابط دوجانبه برای حفظ امنیت منطقه ای تأکید کرده است.

ژنرال «ژوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پس از بازدید از پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه، وارد آنکارا شد و با «بنعلی ایلدریم» نخست وزیر ترکیه و ژنرال «هولوسی آکار» رئیس ستاد کل ارتش ترکیه دیدار کرد.

در این دیدار، ژنرال دانفورد ضمن تأکید بر اهمیت مشارکت پایدار دو کشور برای حفظ امنیت منطقه ای گفت که آمریکا از نظام دموکراتیک ترکیه حمایت می کند و مقامات آمریکا به همکاری نظامی و همه جانبه خود با مقامات ترکیه ادامه خواهند داد.

دفتر نخست وزیر ترکیه نیز اواخر روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که «بنعلی ایلدریم» نخست وزیر این کشور در دیدار با رئیس ستاد مشترک آمریکا بار دیگر ضرورت استرداد «فتح الله گولن» به ترکیه را بازگو کرد و ضمن ارائه شواهد محکم به ژنرال دانفورد مبنی بر دست داشتن سازمان گولن در کودتای نافرجام ترکیه، خواستار همکاری آمریکا در این زمینه شد.

در بیانیه دفتر نخست وزیری ترکیه آمده است: «موضع آمریکا به عنوان یک متحد و شریک استراتژیک،‌ علیه تلاش نافرجام این گروه تروریستی [سازمان گولن] برای اجرای کودتا علیه دولت و ملت ما از اهمیت بالایی برخوردارست».

نخست وزیر ترکیه همچنین اظهار داشت که نیروهای مسلح ترکیه به اجرای کامل وظایف خود طبق قوانین و انتصابات جدید ادامه می دهند و اینکه همکاری با آمریکا و سایر متحدان در نبرد علیه داعش و «پ.ک.ک» از اولویت برخوردار بوده و بدون وقفه ادامه می یابد.

در این بیانیه همچنین آمده است که ژنرال دانفورد کودتای نافرجام در ترکیه را به شدت محکوم کرد و هدف از دیدار خود با مقامات ترکیه را ابراز همبستگی با ملت و دولت ترکیه اعلام نمود.

این درحالیست که تحقیقات نیروهای امنیتی ترکیه فاش کرد که در جریان کودتای پانزدهم ژوئیه، یک هواپیمای سوخت رسان پس از برخاستن از پایگاه هوایی اینجرلیک به هواپیماهای جنگی که آنکارا را بمباران نمودند، سوخت رسانده است؛‌ اقدامی که از سوی مقامات و شهروندان ترکیه به مثابه عدم موضع گیری قاطعانه آمریکا علیه کودتای نافرجام در این کشور تلقی می شود.

گفتنی است که ژنرال دانفورد پیش از دیدار با نخست وزیر ترکیه، از پارلمان این کشور که در جریان کودتای نظامی توسط کودتاچیان بمباران شده بود، ‌بازدید کرد.

 

مهر

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.