حامد افروغ

«وحدت و همدلی»؛ پایه محکم پیروزی‌ها در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

آنچه که باعث پیروزی و قدرت‌افزایی در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شد، فارغ از همه اختلافات و دسیسه‌هایی که از سوی دشمنان داخلی و خارجی تحمیل می‌شد، وحدت و همدلی مردم و مسئولان بود که هر جا تضعیف شد، تبعات آن گریبان همه را گرفت.

هادی نیوز: انقلاب اسلامی با پیروزی خود در سال ۱۳۵۷ معادلات و تصورات ذهنی خیلی از متفکرین و اندیشمندان را بهم ریخت به طوری‌که هنوز هم برخی دشمنان آن در بهت بوده و هر روز سقوط آن را به یکدیگر نوید می‌دهند، تا التیامی باشد بر زخم عمیقی که ملت ایران در روح و روان آن‌ها ایجاد کردند؛ اما انقلاب اسلامی با همه فراز و نشیب‌هایی که دید و از همه مهم‌تر با جنگی نابرابر و بدموقعی که به آن تحمیل شد، توانست گلیم خود را از منجلاب توطئه دشمنان دخالی و خارجی بیرون بکشد و هر روز بر قدرت و توان خود بیافزاید.

قطعا این روند قدرت‌یابی و تحکیم انقلاب محصول بخت و اقبال نبوده و مولفه‌هایی در ایجاد و تقویت آن نقش‌آفرینی کرده‌اند. هر انقلابی که در طول تاریخ رخ داده در برخی اصول با هم مشترک‌اند و به بیان دیگر لازمه هر انقلابی چند اصول ثابت است که مهم‌ترین آن اتحاد و همدلی انقلابیون است. انقلاب‌های مختلف فارغ از نوع و نحوه پیروزی و مدیریت‌شان، همواره دشمن‌هایی داشته و دارند که به دلیل به خطر افتادن منافعشان مقابل انقلاب‌ها ایستاده‌اند. اما آنچه هر انقلابی را علی‌رغم مشکلات سرپا نگه می‌دارد، اتحاد است.

اتحاد همانطور که باعث پیروزی در انقلاب‌هاست، قوام و دوام آن‌ها را هم تضمین می‌کند. در تاریخ انقلاب اسلامی که هنوز به طور شایسته و بایسته به ابعاد و زوایای آن پرداخته نشده، برهه‌ای به نام دفاع مقدس وجود دارد که به دلیل پررنگ بودن آن و شرایطی که از پی‌اش برای کشور ایجاد شد، بیشتر در کانون توجه ملت ایران است. دفاع مقدس، اما در کنار همه سختی‌ها و غصه‌هایی که داشت، بهترین نمونه اتحاد و همدلی را به نمایش گذاشت که ثمره‌اش هم غلبه بر دشمن مسلح به تجهیزات روز و پشتیبانی‌شده توسط قدرت‌های برتر جهانی بود.

اتحاد، در واقع بنیه درونی یک ملت است که می‌تواند توان آن ملت را برای مبارزه با انواع دسیسه‌ها و دشمنی‌ها افزایش دهد. امامین انقلاب نیز هموارهدر فرمایشات خود، اتحاد و همدلی را رمز پیروزی و نقطه قوت ملت ایران برشمرده‌اند به طوری‌که هر گاه در این حوزه با مشکل برخوردیم، اثرات مخرب آن به وضوح نشانه‌های خود را در اقتصاد و فرهنگ و سیاست به نمایش گذاشت.

آنچه که امروز بیش از همه برای ملت و دولت نیاز است و دولت به معنای مجموعه مدیران نظام در سه قوه باید مد نظر داشته باشند، همین است که جهت صیانت از حدود و ثغور امنیت فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور باید اتحاد درون دولت را حفظ کنند تا از این رهگذر روزنه امیدی برای دشمن جهت نفوذ و اعمال نیت‌های خبیثانه ایجاد نشود. هر گونه اختلاف و دو صدایی که در میان مدیران ایجاد شود، تبعات و اثرات مسموم آن را مردم باید تحمل کنند و این چیزی نیست که به نفع جامعه و ملت ایران باشد.

امروزه به دلیل گل کردن فضای مجازی و آمیخته شدن راست و دروغ‌ها با هم به اندازه کافی فضای فکری و روانی جامعه دست‌خوش ناملایمات و فریب‌ها هست، لذا در این شرایط ضرورت حفظ اتحاد و همدلی بیش از قبل جلوه می‌کند. از این‌رو مجلس و دولت به عنوان دو نهاد مهم و مبرز کشور بیش از همه مکلف به حفظ وحدت بوده و باید تصمیمات، انتقادات و مواجهه‌های خود را طوری مدیریت کنند که آسیب آن به بدنه جامعه تسری نیابد و آرامش و امنیت روانی مردم مخدوش نشود.

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.