سمانه حسن‌خانی

عمل در مقابل عمل؛ تصمیم جمهوری اسلامی در قبال برجام

ایران بر تعهداتش در برجام تا به امروز پایبند بوده اگر آمریکا و طرفهای اروپایی در این مسیر دست به اقدام نابخردانه و غیر قانونی بزنند جمهوری اسلامی در برابر این حرکت اقدام قاطع خود را نشان خواهد داد.

هادی نیوز: «ما مواضع ایران را صریح و آشکار اعلام کرده‎ایم. مسیری که آمریکا باید طی کند، مسیر عبور از سیاست‌های غلط دولت‌های گذشته ایالات متحده است، تا امروز هیچ تغییری در عمل در سیاست ضد ایرانی آمریکا و تحریم‌های حداکثری اتفاق نیفتاده است.»

این جمله‎ها بخش‎هایی از سخنان سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز گذشته با اصحاب رسانه بود که در واکنش به پیشنهاد جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای برگزاری جلسه غیر رسمی در مورد برجام مطرح شد.

دولت آمریکا تا این لحظه حتی حاضر نشده است رسما به تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ بازگردد و کشور‌های اروپایی هم همچنان معطلند! و به تعهدات برجامی خود پایبند نیستند؛ اما با وقاحت پیشنهاد یک نشست غیر رسمی به تهران را می‌دهند.

آنها هنوز دوست ندارند پنبه را از گوششان درآورند و تفهیم شوند که زبان اتهام و تهدید نمی‌تواند در مقابل جمهوری اسلامی ایران اثر کند و طبق سخنان رئیس جمهور سیاست ما روشن است، تعهد در برابر تعهد، اقدام در برابر اقدام، کاهش تنش در برابر کاهش تنش، احترام در برابر احترام، تعهدات بین‌المللی در برابر تعهدات بین‌المللی.  

اما دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در بدعهدی نمونه نداشت و نه تنها در قبال ایران بلکه با سازمانها و پیمان‎های منطقه‎ای و فرامنطقه‎ای نیز بدقول و بدعهد بود.

بدعهدی آمریکا در شرایطی بود که ایران در مقایسه با سایر کشورها از بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال کرد و شاهد آن ۱۷ گزارش سریالی «یوکیا آمانو» مدیرکل درگذشته آژانس مبنی بر پایبندی تهران به برجام بود که ثابت کرد ایران تعهدپذیر و طرفدار صلح است.

همکاری ایران در دوره مدیریت «رافائل گروسی» مدیرکل جدید آژانس هم همچنان ادامه دارد؛ اخیرا در آستانه ضرب الاجل تعیین شده از سوی ایران برای کنار گذاشتن اجرای پروتکل الحاقی آژانس بین المللی انرژی اتمی، رئیس آژانس برای مذاکره با مقام‌های ایران به تهران آمد.

حسن نیت ایران در برجام متاسفانه از سوی طرفهای اروپایی هم نادیده گرفته می شود و با توجه به بیانات رهبر انقلاب اسلامی از ادبیات مستکبرانه و طلبکارانه در برابر اقدامات صلح آمیز هسته ای ایران استفاده می کنند و همواره در مورد تعهدات برجامیِ ایران بحث می‎کنند، که چرا بعضی‌ از این تعهدات را لغو کردید و به روی خود نمی‌آورند که خودشان از روز اول به این تعهدات اصلاً عمل نکردند.

طرفهای اروپایی بدانند تا زمانی که مستکبرانه و متکبرانه درباره برجام اظهار نظر می کنند بیشتر مورد نفرت ملت ایران قرار می‎گیرند و هرروز در افکار عمومی ما منفورتر می‌شوند. جمهوری اسلامی ایران همانگونه که از ابتدا تیم هسته ای و مسئولان بر آن تاکید دارند؛ راهبردش «کاهش تنش در برابر کاهش تنش» و «احترام در برابر احترام» است.

پروژه شکست خورده فشار حداکثری ترامپ تا کنون طرفهای اروپایی و جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا را به این نتیجه رسانده که تنها با زبان احترام باید با ایران سخن گفت. همانگونه که ظریف در جریان مذاکرات هسته ای اعلام کرد: «هیچگاه یک ایرانی را تهدید نکنید، چراکه ایرانیان از هیچ تهدیدی نمی هراسند.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی هم اخیرا در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری اتمام حجت کردند و گفتند: «سیاستهای نظام جمهوری اسلامی در باب برجام را مطلقاً گفته‌ایم. حرفهایی زده میشود، وعده‌هایی داده میشود. من میخواهم امروز فقط همین یک کلمه را بگویم؛ بگویم ما حرف و وعده‌ی خوب خیلی شنیده‌ایم که در عمل، آن حرفها و وعده‌ها نقض شده و ضدّش عمل شده. حرف فایده ندارد، وعده فایده ندارد؛ این دفعه فقط عمل، عمل؛ عمل از طرف مقابل را ببینیم، ما هم عمل خواهیم کرد. با حرف و وعده و اینکه «ما این کار را خواهیم کرد، آن کار را خواهیم کرد» جمهوری اسلامی این دفعه قانع نخواهد بود، مثل گذشته نخواهد بود.»

بنابراین آمریکا و طرفهای اروپایی اگر بخواهند در برجام دست به اقدام نابخردانه، تحریک‌آمیز و غیرقانونی بزنند جمهوری اسلامی در برابر این حرکت اقدام قاطع خود را نشان خواهد داد چون تعهد برای ایران یک امر جدی است.

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.