علی عبدالصمدی

بسیج؛ نیرویی برگرفته از دل مردم

امروز بسیج به عنوان یکی از زیرشاخه‌های اصلی و مهم و مردمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارای شانزده زیر مجموعه‌ی مهم و اساسی از جمله بسیج دانش آموزی، بسیج دانشجویی، بسیج جامعه‌ی پزشکی، بسیج اساتید، بسیج ورزشکاران، بسیج رسانه و ... است.

پنجم آذر ماه سال ۱۳۵۸ هجری خورشیدی امام خمینی (ره) فرمان تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی را صادر کردند؛ مجلس شورای اسلامی در دی ماه سال بعد تشکیل چنین ارتشی را به رسمیت شناخت و این نقطه‌ی آغاز تشکیل بسیج بود. گروهی از داوطلبان حضور در جبهه‌های جنگ و نبرد حق علیه باطل که عموما نظامی نبودند، ولی دل در گروی میهن و خدمت به خلق الله داشتند.

آهسته آهسته ساختار عقیدتی، سیاسی و اداری بسیج چه در درون این ارگان و چه در نگاه عمومی در سطح جامعه شکل گرفت. بسیج و بسیجی بودن به شکل یک فرهنگ در سطح جامعه‌ی ایرانی درآمد. در سال‌های دفاع مقدس به ندرت خانواده‌ی ایرانی پیدا می‌شد که عضوی از اعضایش وارد بسیج نشده باشد و از طرف بسیج مسجد، محله، شهر، روستا و... به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام نشده باشند. بسیجی بودن یک افتخار بود و همانگونه که ذکر شد بسیجی بودن در خانواده‌های ایرانی تبدیل به رسم و عادتی معمول شده بود.

با اتمام جنگ تحمیلی و گذر زمان تغییرات عمده‌ای در ساختار بسیج به وجود آمد. بسیج از بدو تاسیس زیر مجموعه‌ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و هست و در طول حیات خود با عناوین واحد بسیج مستضعفین، نیروی مقاومت بسیج و نهایتا سازمان بسیج مستضعفین شناخته شد. در طول چهل و یک سالی که از عمر رسمی تشکیل این نهاد نظامی، عقیدتی و مردمی می‌گذرد، بسیج نه فقط به عنوان نیرویی مسلح زیر مجموعه‌ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شناخته شده است بلکه به لحاظ عقیدتی و فرهنگی، هنری و ورزشی نیز فعالیت‌های مختلفی در سطح جامعه داشته است. امروز بسیج به عنوان یکی از زیرشاخه‌های اصلی و مهم و مردمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارای شانزده زیر مجموعه‌ی مهم و اساسی از جمله بسیج دانش آموزی، بسیج دانشجویی، بسیج جامعه‌ی پزشکی، بسیج اساتید، بسیج ورزشکاران، بسیج رسانه و ... است.

بسیج در کنار سایر نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی در برقراری نظم در سرحدات و نقش بسزایی هم در دوران جنگ تحمیلی و هم در دوران پس از جنگ تحمیلی داشته است. در مبارزه و پیکار تن به تن با اشرار بسیج و بسیجیان از نهاد‌های نظامی‌ بودند که همواره نقش اساسی در سرکوب شرارت اشرار داشته اند. در آرام سازی جامعه در شرایط بحرانی از جمله فتنه‌ ۸۸ که شاخص‌ترین فتنه‌های شیطانی دشمنان و فریب خوردگان داخلی و خارجی بود، بسیج توانست با اقتدار هر چه تمام‌تر عمل کند و کید و مکر دشمنان به به خودشان بازگرداند و عملا نشان دهد قدرت نظامی و عقیدتی بسیج و سایر نیرو‌های مسلح ایران زمین ماورای تخیلات دشمنان قسم خورده‌ی این آب و خاک است. دشمنانی که گمان می‌بردند با دسیسه چینی می‌توانند وارد عرصه‌های سیاسی کشورمان شوند.

امروزه بسیج به عنوان یکی از اعضاء مهم خانواده‌ بزرگ نیرو‌های مسلح کل کشور شناخته می‌شود و دشمنان این سرزمین درباره‌ این نیروی کارآمد نظام جمهوری اسلامی نگاهی مغضوبانه دارند، زیرا این ارگان نظامی در کشورمان توانسته است با جذب حداکثری نیروی انسانی بزرگترین ارگان و سازمان نظامی را در ایران تشکیل دهد.

 

 

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.