رفع مشکل بیکاری و اشتغال جوانان اولویت دولت است/راه برون‌رفت از مشکلات، جوانگرایی است

استاندار کردستان راه برون رفت از مشکلات کشور را جوان گرایی دانست و گفت: حل مشکل بیکاری و اشتغال مهم‌ترین دغدغه دولت است.

هادی نیوز: اسماعیل زارعی‌کوشا در جلسه شورای ورزش و دومین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان کردستان در سنندج، اشتغال را مهم‌ترین دغدغه دولت بیان کرد و افزود: حل مشکل بیکاری و اشتغال مهم‌ترین دغدغه دولت است.

وی با بیان اینکه نگرش خطی به مسله اشتغال و داشتن اطلاعات سطحی در حل مشکل اشتغال موثر نیست اظهار کرد:  این روش تنها منجر به کاهش سرمایه‌های کشور و شکست برنامه‌های اشتغال شده است در این راستا تدوین بانک اطلاعاتی و آینده نگری بمنظور حل مشکل بیکاری ضروری است.

استاندار کردستان اشتغال را مساله نخست جوانان استان عنوان کرد و گفت: از آنجا که ظرفیت‌های بکارگیری جوانان در بخش دولتی محدود است، امروز نظام اداری با ظرفیت پرعائله و با بهره‌وری کم مواجه است.

وی تاکید کرد: در این راستا دولت  راستای حل مشکل اشتغال باید به سمت نظام حل مسایل حرکت کند و جوانان در محور برنامه‌ریزی‌های دولت قرار گیرد.

زارعی‌کوشا افزود: با نگرش علمی و اتکا به روحیه جوانان کردستان در تحقق گام دوم انقلاب باید پیشتاز باشد.

وی به تدوین سند آمایش استان اشاره کرد و افزود: سند آمایش استان جهت مطالعه باید در اختیار نخبگان استان قرار گیرد.

استاندار کردستان خواستار توجه به ایده نخبگان جوان در برنامه ریزی‌های شد و رشد و تعالی همه جانبه استان را هدف و دغدغه خود عنوان کرد و افزود: در راستای توسعه استان باید از تمام بخش‌های اقتصادی از جمله گردشگری بهره گرفت.

وی با اشاره به اینکه امروز کشور با چالش‌های بزرگی مواجه است و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد پروژه در طراحی و مطالعات و نحوه اجرا اشکال دارد.

وی یادآور شد: مدیران باید با نگرش مسول محوری در مسیر کاری حرکت کنند و تاکید کرد: در جلسات و نشست‌های استانداری باید طرح‌ها و مسایل کارشناسی شده مطرح شود تا بتوان تصمیم نهایی ارایه کرد.

زارعی‌کوشا حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی، ازدواج و اشتغال را نیازمند نگرش مثبت و مشارکت جمعی دانست.

وی همچنین به حضور و مشارکت تیم‌های ورزشی در لیگ های برتر کشوری تاکید کرد و گفت: در راستای توسعه ورزش و حمایت از ورزشکار و جذب اسپانسر ورزشی تلاش خواهم کرد.

۶۵ هزار ورزشکار سازمان یافته در کردستان وجود دارد

مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان نیز در این نشست گفت: حدود ۶۵ هزار سازمان یافته در استان وجود دارد، اما ۲۰۰ هزار نفر به صورت مستمر به فعالیت ورزشی می‌پردازند.

حامد جولایی با اشاره به اینکه کردستان سرشار از نبوغ و توانمندی است اظهار کرد: علیرغم اینکه کردستان استان کم برخوردار است و اعتبارات کمی به آن اختصاص داده می شود اما هر ساله توانسته موفقیت‌های خوبی در عرصه های ورزشی کسب کند.

به گفته وی، کردستان در ۲ سال اخیر در المپیاد کشوری رتبه هشتم را کسب کرده است.

جولایی شهرستان سنندج را مهد بسکتبال، کشتی و تنیس روی میز دانست و گفت: سرانه ورزشی استان هم اکنون به هفت دهم درصد رسیده و از این حیث رتبه ۱۳ کشور را داراست.

وی تعداد هیات‌های ورزشی فعال استان را ۳۷۰ هیات  ذکر کرد و گفت: هم اکنون ۴۹ هیات ورزشی در سنندج دایر است.

جولایی تعداد باشگاه‌های خصوصی در استان را ۵۵۰ باشگاه و تعداد سالن‌های ورزشی در اختیار ادارات دولتی ۵۰ سالن اعلام کرد و افزود: ۳۵۰ سالن ورزشی در مالکیت بخش دولتی است.

وی با اشاره به امکانات و ظرفیت‌های ورزشی استان، رشد و‌ توسعه ورزش  همگانی و قهرمانی را نیازمند هم‌افزایی و حمایت ادارات مختلف دانست.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان با اشاره به اینکه اعتبارات دولتی در حوزه ورزش محدود است و بخش ورزش از سوی بخش خصوصی و معادن حمایت نمی‌شود تصریح کرد: راهیابی تیم‌های ورزشی به لیگ برتر کشوری نیازمند جذب اسپانسر است.

وی اظهار کرد: تعداد ۱۲ فوتبالیست در استان به دلیل نبود اسپانسر مورد حمایت قرار نمی گیرند.

جولایی افزود: پنج میلیارد تومان بمنظور توسعه ورزش به استان اختصاص یافت اما تاکنون یک ریال جذب نشده است.

به گفته وی، تجاری‌سازی در حوزه ورزش می‌تواند نیاز به اسپانسر ورزشی را کاهش دهد.

جولایی تاکید کرد: تقویت حوزه ورزش از بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه پیشگیری می کند در این راستا ضرورت دارد توجه ویژه ای به بخش ورزش شود.

وی با اشاره به مصوبه سال ۹۵ در خصوص اختصاص یک ساعت ورزش به بانوان شاغل در ادارات اظهارکرد: این مصوبه در دوره قبلی لغو شد و خواستار اجرا شدن مجدد این مصوبه در ادارات شد.

 مدیرکل ورزش و جوانان استان در ادامه در زمینه ساماندهی امور جوانان گفت: هم اکنون ۷۰ سازمان مردم نهاد در استان وجود دارد.

جولایی اظهار کرد: رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال در سازمان‌های مردم نهاد با دغدغه اهتمام به امور جوانان به فعالیت می پردازند.

 وی اوقات فراغت، آسیب‌های اجتماعی، مسکن، اشتغال و ازدواج از مسایل پیش روی جوانان است که نیازمند توجه ویژه است.

جوانان کردستان نیازمند توجه ویژه هستند

معاون امور جوانان ورزش و جوانان استان کردستان نیز گفت: جوانان استان با توجه به جمعیت و نیازمندی و توانمندی‌ها بالقوه باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرند.

گلاویژ فتاحی افزود: توجه به اشتغال، ازدواج ، مسکن و آموزش جوانان باید در برنامه ریزی های مسولان مورد توجه قرار گیرد.

وی بومی‌سازی را بسیار مهم و ضروری برشمرد و بر فعالیت‌های اثربخش ستادهای ساماندهی امور جوانان تاکید کرد.

دستیابی به شغل شایسته در گرو آموزش و آشنایی با فناوری است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان هم در این نشست گفت: دستیابی به شغل شایسته در گرو ارائه آموزش، مهارت و آشنایی با فناوری‌های روز است.

جمیل احمدی با اشاره به اینکه ارایه آموزش به افراد جویای کار منجر به تغییر نگرش افراد می‌شود تصریح کرد: برخی افراد شغل دارند اما شغل شایسته ندارند در این راستا ارایه آموزش و مهارت لازم به افراد می‌تواند دستیابی به شغل شایسته کمک کند.

احمدی تاکید کرد: لحاظ کردن پیوست مهارتی و آموزشی به طرح‌ها و‌ پروژه‌های استان ضروری است.

ظرفیت‌های اشتغال استان شناسایی شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان نیز گفت: با توجه به ظرفیت‌های شغلی موجود باید ظرفیت اشتغال استان شناسایی شود.

برهان صلواتی اظهارکرد: از طریق سامانه جامع می‌توان آمار نرخ بیکاری و اشتغال استان را رصد کرد.

وی بر داشتن برنامه اساسی در راستای پرداخت تسهیلات به حوزه آموزش و اشتغال استان تاکید کرد.

وسایل ورزشی پارک های سطح شهر باید استاندارد باشد

یکی از اعضای شورای شهر سنندج با اشاره به اینکه وسایل و ابزارهای ورزشی میادین و پارک های سطح شهر سنندج فرسوده و فاقد استاندارد است، بر نصب و تجهیز وسایل استاندارد ورزشی در سطح شهر تاکید کرد.

فرهاد میمنت‌آبادی با اشاره به ماشینی شدن زندگی و کم تحرکی مردم اظهارکرد: تقویت ورزش همگانی ارزان ترین و سهل الوصول ترین ورزش و پتانسیل خوبی برای توسعه ورزش قهرمانی است.

وی خواستار استفاده از اماکن راکد در اختیار نهادها و سازمان ها به حوزه ورزش شد   تاکید کرد: زمینه اشتغال ورزشکاران در ادارات استان فراهم شود.

مدیرکل امور بانوان استانداری کردستان با اشاره به مشکلات عدیده بانوان خواستار فراهم کردن امکانات و بسترهای ورزشی به قشر بانوان شد.

لیلا آژیر با اشاره به اینکه بیماری کرونا در ۲ سال اخیر سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، توجه به سلامت بانوان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است در این راستا خواستار احیا مجدد مصوبه یک ساعته ورزش بانوان شاغل در ادارات شد که در دوره قبلی این مصوبه لغو شده بود.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.