بازتاب راهپیمایی روز قدس در رسانه‌های جهان؛ مردم ایران فریاد مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سردادند

همزمان با برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس در تهران و سایر شهرهای ایران، رسانه‌های مختلف جهان به بازتاب این مراسم پرداختند.

هادی نیوز: امروز (نهم اردیبهشت) مردم سراسر ایران پس از دو سال چشم‌انتظاری، با حضور گسترده در راهپیمایی روز جهانی قدس با سر دادن شعارهای «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا»، حمایت خود از مردم فلسطین و نفرت و انزجارشان نسبت به رژیم صهیونیستی را نشان دادند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی به بازتاب راهپیمایی باشکوه روز جهانی قدس در تهران و سایر شهرهای ایران پرداخت.

این خبرگزاری گزارش داد ایرانی‌‌ها در راهپیمایی‌های روز جمعه در پایتخت تهران به مناسبت روز قدس که ایران می‌گوید فرصتی برای ابراز حمایت از فلسطینیان است، شرکت کردند. آسوشیتد پرس افزود این اولین بار از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا بود که این راهپیمایی‌ها برگزار می‌شد.

در ادامه بازتاب این خبرگزاری آمریکایی آمده است: ایران از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ خود به رهبری مرحوم آیت‌الله روح‌الله خمینی، این روز، آخرین جمعه ماه رمضان را گرامی می‌دارد. شرکت‌کنندگان شعارهای «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» سر دادند؛ شعارهایی که از زمان انقلاب ایران در راهپیمایی‌های گسترده دیگر هم در ایران به سنت تبدیل شده است. ایران اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و از حماس و حزب‌الله، گروه‌های شبه‌نظامی مخالف آن حمایت می‌کند. اسرائیل ایران را دشمن اصلی خود در خاورمیانه می‌داند.

این گزارش می‌افزاید: راهپیمایی‌ها همگی به سمت دانشگاه تهران بود، جایی که مراسم با برگزاری نماز ظهر جمعه به پایان رسید. راهپیمایی‌های مشابهی در سایر شهرها و شهرستان‌های ایران نیز برگزار شد. بسیاری از مقامات بلندپایه ایران از جمله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و ژنرال محمد سلامی فرمانده سپاه قدرتمند پاسداران انقلاب اسلامی در راهپیمایی تهران شرکت کردند.

 

خبرگزاری انگلیسی «رویترز» هم در گزارشی، به بازتاب این رویداد مهم پرداخت و در اشاره به سخنرانی سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم روز قدس نوشت: فرمانده سپاه پاسداران ایران روز جمعه در جریان راهپیمایی روز قدس که در آن موشک جدید «خیبرشکن» ساخت داخل به نمایش گذاشته شد، گفت اسرائیل در حال ایجاد شرایط نابودی خود است. 

 

در ادامه این گزارش به نقل از تلویزیون دولتی ایران آمده که میلیون‌ها ایرانی در راهپیمایی‌های روز قدس در سراسر کشور شرکت کردند. رویترز همچنین به آتش زدن پرچم اسرائیل و سر دادن شعارهای «مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل» در سراسر ایران اشاره کرده است. 

این خبرگزاری ضمن گزارش حضور ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، فرماندهان نظامی و مقامات ارشد ایران در راهپیمایی‌ها، اشاره کرده که برای اولین بار از زمان شیوع همه‌گیری ویروس کرونا در دو سال پیش است که این مراسم برگزار شد. 

در ادامه این گزارش آمده است: جمهوری اسلامی در ماه فوریه از موشک خیبرشکن خود با برد ۱۴۵۰ کیلومتر رونمایی کرد. ایران که یکی از بزرگترین برنامه‌های موشکی در خاورمیانه را دارد، می‌گوید موشک‌های بالستیک این کشور بردی تا ۲۰۰۰ کیلومتر دارند و می‌توانند به دشمن اصلی آن، اسرائیل و همچنین پایگاه‌های ایالات متحده در منطقه برسند.

پایگاه خبری «العربی الجدید» مستقر در لندن هم در گزارش خود نوشت: در حالی که پلیس اسرائیل در دور جدید یورش‌ها در کرانه باختری اشغالی ده‌ها تن را زخمی کرد، ایرانی‌ها روز جمعه برای پیوستن به راهپیمایی‌های سالانه در حمایت از فلسطین به خیابان‌ها آمدند.

این رسانه به نقل از خبرگزاری صدا و سیما گزارش داد، در سراسر ایران، شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز قدس پرچم تکان دادند و شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند. طبق این گزارش، آن‌ها همچنین بنرهای در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود «قدس مال ماست» و «روز قدس روز اسلام است». در ادامه این گزارش آمده است: راهپیمایی‌های روز جمعه در تهران و سایر شهرهای بزرگ ایران از جمله مشهد، اصفهان و تبریز برگزار شد.

خبرگزاری فرانسه هم در بازتاب خود به حضور ایرانی‌ها در راهپیمایی‌ سالانه حمایت از فلسطینی‌ها اشاره کرد و افزود ده‌ها فلسطینی در درگیری‌های صبح امروز با نیروهای اسرائیلی در مسجدالاقصی مجروح شدند.

رسانه‌های عربی هم راهپیمایی روز جهانی قدس در ایران و سخنرانی مقامات ایرانی در جریان این رویداد را انعکاس دادند.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.