یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق

عوامل درونی، نظام توزیع نادرست و عدم نظارت و تامین کالاهای مورد نیاز به افزایش تورم دامن زده است

موضوع مهم این است که دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم در مجموعه استراتژیها، رویکردها، برنامه ها،عملکردها و راهبردهای حوزه کنترل تورم تجدید نظر کند تا توطئه های دشمن که به دنبال ملتهب کردن فضای روانی جامعه است خنثی شود.

 یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت و گو با بصیرت با رد این موضوع که افزایش نرخ تورم، ناشی از حذف ارز ترجیحی است، گفت: بی شک چندین مساله داخلی و خارجی در افزایش نرخ تورم در اقتصاد ایران دخیل هستند، لذا تورم فعلی را نمی توان به اصلاحاتی نسبت داد که دولت سیزدهم در عرصه ارز ترجیحی صورت داده است.

وی در این باره افزود: تورم در اقتصاد ایران بحثی قدمت دار و تاریخی است به طوری که چند دهه است اقتصاد ایران با معضل تورم دست و پنجه نرم می کند. در خوشبینانه ترین وضعیت، تورم دو رقمی در محدوده 20تا 26 درصدی در اقتصاد ایران وجود داشته است.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: تورم در اقتصاد ایران یک مرض مزمن است اما نمی توان بر این موضوع صحه نگذاشت که امروز تمامی مسوولین و دست اندرکاران اقتصادی و تیم اقتصادی دولت به این موضوع معتقد هستند که اصلی ترین معضل اقتصاد ایران وجود تورم دو رقمی است. جدی بودن مساله مسولین را به این سمت کشانده که برای حل معضل تورم باید دست به کار شد.

وی در این باره بیان داشت: با توجه به اینکه درباره نرخ تورم آمارهای مختلفی داده می شود از 40 درصد به بالا، و چون بخشی از نرخ تورم روی بخش های مهمی مثل خوراک و بهداشت اثرات غیر قابل جبرانی ایجاد می کند دولت باید در وهله اول عوامل داخلی و سپس عوامل خارجی این موضوع را حل کند تا بخشی از دلایل افزایش نرخ تورم از بین برود.

یحیی آل اسحاق در خصوص عوامل داخلی و خارجی تاثیر گذار بر نرخ ارز گفت: یکسری عوامل درونی و بیرونی منجر به ایجاد و افزایش نرخ تورم در اقتصاد ایران شده است که از آن جمله می توان به نرخ ارز، تحریم ها و روابط بانکی که از بیرون به ما تحمیل شده اشاره کرد. البته نباید تحولات جهانی که منجر به افزایش قیمت مواد غذایی در سطح جهان شده را نیز نادیده گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: عوامل درونی مثل کسری بودجه، حجم نقدینگی، پایه پولی و کمبود بعضی کالاها و نظام توزیع نادرست و عدم نظارت و تامین کالاهای مورد نیاز مردم در بخش های مختلف نیز از جمله مسائل داخلی به شمار می روند که به بحث افزایش تورم دامن زده اند.

کاهش ۳.۵ درصدی تورم در آبان ماه ۱۴۰۰ - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان |  Mehr News Agency

آل اسحاق در ادامه بحث اظهار داشت: در موضوع افزایش نرخ تورم انتظارات تورمی هم نقش فعالی ایفا می کند. برداشتی که  مصرف کننده، تولید کننده و توزیع کننده نسبت به حال و آینده اقتصاد دارند روی انتظارات تورمی اثر گذار است. بنابراین ناشی گری است که افزایش نرخ تورم را به یک موضوع مثلا حذف ارز ترجیحی نسبت دهیم چرا که تورم شبیه به تب کردن بیمار است. تورم چون تب علامتی است که نشان می دهد اقتصاد کشور تعادل ندارد، بنابراین فضای روانی که دشمن در اقتصاد ایجاد می کند و انباشت بی تدبیری ها باعث انتظارات تورمی و به تبع آن افزایش نرخ تورم می شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در پایان گفت و گو اصلی ترین عامل اصلی افزایش نرخ تورم را بیان کرد و گفت: ریشه اصلی افزایش نرخ تورم تهدیدات خارجی و نظام مدیریت داخلی است. موضوع مهم این است که دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم در مجموعه استراتژیها، رویکردها، برنامه ها،عملکردها و راهبردهای حوزه کنترل تورم تجدید نظر کند تا توطئه های دشمن که به دنبال ملتهب کردن فضای روانی جامعه است خنثی شود و انتظارات تورمی حل شود. به بیان دیگر برای تحقق این امر مهم لازم است از صدا و سیما تا مجلس و رسانه ها و همه ارگان ها و نهادها وحتی مردم در کنار هم بایستند و در این خصوص اجماع عمومی صورت دهند تا مانع نفوذ و تاثیر گذاری دشمن در مقوله تحریم ها و بحث روانی در افزایش نرخ تورم و افزایش انتظارات تورمی شوند.

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.