برهم صالح: خواهان سازش بین ایران و کشورهای عربی هستیم

رئیس‌جمهور عراق با بیان اینکه طی گفت‌وگوهای منطقه‌ای ایران مسائل مهمی تقویت شده‌اند، از لزوم سازش بین تهران و کشورهای عربی گفت.

هادی نیوز: «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در گفت‌وگویی با شبکه آمریکایی «سی ان ان» به سوالاتی درباره سفر بایدن به منطقه، وضعیت عراق و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران پاسخ داد.

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، صالح درباره گفت‌وگوهای منطقه‌ای ایران با بیان اینکه «عراق نقش بسیار مهمی در میانجی‌گری بین عربستان و ایران ایفا می‌کند»، افزود: «مذاکرات متعددی در بغداد بین ایران و دیگر همسایگان عرب انجام شد؛ در این گفت‌وگوها مسائل مهمی مطرح و تقویت‌ شده‌اند».

رئیس جمهور عراق درباره پرونده‌ای هسته‌ای تهران خاطرنشان کرد: «باید توافقی هسته‌ای با ایران وجود داشته باشد، همچنان که لازم است نوعی آشتی و مصالحه بین ایران و کشورهای عربی ایجاد شود».

وی در ادامه با اشاره به آثار و نتایج مذاکرات تهران-واشنگتن بر عراق، منطقه و جهان، اذعان کرد: «هیچ راه‌حل نظامی‌ای وجود ندارد و ما نیازمند یک پایان به روش دیپلماتیک برای این بن‌بست هستیم. ما به نظمی امنیتی در خاورمیانه نیاز داریم که بتواند کشورها را برای مبارزه با تروریسم، که یک مشکل بزرگ باقی مانده است، گرد هم آورد».

صالح درباره وضعیت سیاست داخلی عراق گفت: «ما باید سر یک میز بنشینیم و در مورد مشکلاتی که رای‌دهندگان ما از آن‌ها می‌گویند، صحبت کنیم. در پایان [به این نتیجه می‌رسیم که] بله، آمریکا مهم است. بله جهان مهم است. مهم هستند، اما در عین حال، اولویت‌های خودمان نیز در بخشی از این جهان مهم هستند».

مجری شبکه سی‌ان‌ان در بخشی از گفت‌وگو از رئیس‌جمهور عراق درباره ائتلاف ضمنی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی می‌پرسد، وی پاسخ می‌دهد: «من فکر می‌کنم که اگر دوباره تاریخ را مرور کنید، خواهید فهمید که این یک دستورکار برای تکرار تراژدی‌های وحشتناک گذشته است؛ این بخش از جهان نمی‌تواند به همین منوال ادامه یابد. ما خوش شانس هستیم که نفت داریم، اما ما مشکلات بسیاری هم داریم که چالش‌های جدی اقتصادی و اجتماعی جزء آن‌ها هستند».

صالح درباره نیازهای عمومی منظقه افزود: «ما به ساختاری نیاز داریم که بتواند اقتصادهای ما را به هم پیوند دهد. ما به اقدام مشترک در برابر تغییرات آب و هوایی نیاز داریم؛ قطعاً مقابله با این چالش‌ها برای کشورهای ما مثل عراق، ایران، ترکیه و عربستان، به تنهایی کافی نیست».

وی درباره وضعیت سوریه خاطرنشان کرد: «در نهایت، سوریه باید به جمع کشورهای ما بازگردانده شود و ما باید راهی پیدا کنیم تا سوریه را از هرج و مرجی که امروز برای مدت طولانی گرفتار آن بوده است، خارج کنیم.»

رئیس‌جمهور عراق در پایان تاکید کرد: «وقتی که که ما روی محورهای اصلی رقابت‌ها بین کشورها، بین ایرانی‌ها و سعودی‌ها، بین این و آن تمرکز می‌کنیم، در نهایت می‌بینیم که چالش‌های بزرگتری پیش روی هر کشوری در آن سوی جهان وجود دارد. نمی‌خواهیم به گذشته برگردیم، جایی که بخشی از یک مبارزه علیه دیگری هستیم؛ چرا که ما این کار را قبلاً کردیم و بهای سنگینی پرداختیم».

پیش از این نیز، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتد پرس» گفته بود به نفع عراق است که به منظور کاهش تنش‌های منطقه‌ای برای نزدیک شدن ایران و عربستان سعودی تلاش کند.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.