شینهوا: قلدری آمریکا مذاکرات وین را طولانی کرده است

خبرگزاری چینی «شینهوا» در گزارشی درباره مذاکرات وین نوشت غیرقابل اعتماد بودن و رفتار قلدرمآبانه آمریکا باعث طولانی شدن این گفت‌و‌گوها شده است.

هادی نیوز: خبرگزاری دولتی «شینهوا» در یادداشتی با موضوع مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های ایران، بر «غیرقابل اعتماد بودن» آمریکا تاکید کرد.

«گائو وِن چِنگ» نویسنده این مطلب در ابتدای یادداشت نوشت: «خوشبینی درباره توافق قریب‌الوقوع هسته‌ای ایران در حال رنگ باختن است چرا که واشنگتن روز پنجشنبه (هفته گذشته) اعلام کرد آخرین پاسخ تهران در مذاکرات برای نجات توافق ۲۰۱۵ هسته‌ای "غیرسازنده" است».

این تحلیلگر چینی معتقد است: «به رغم فراز و نشیب‌ها در مذاکرات از زمان آغاز آن از حدود یک سال و نیم قبل، تهران همچنان درباره تعهدات سیاسی واشنگتن و تداوم تعهدش با توجه به سابقه بدی که قبلا بر جای گذاشته، مردد بوده است».

اختلافات داخلی در آمریکا مانعی در برابر مذاکرات وین

وی ادامه داد: «اختلاف شدید بین احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در واشنگتن بر سر توافق هسته‌ای احتمالی با ایران و سیاست تند  سختگیرانه آمریکا در قبال این کشور به موانع برای به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای افزوده است».

نویسنده یادداشت «شینهوا» نوشت: «هشتم آگوست (۱۷ مرداد) اتحادیه اروپا "متن نهایی" را برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که رسما برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نام دارد، روی میز گذاشت؛ توافقی که ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از آن خارج شد. ایالات متحده و ایران به صورت غیر مستقیم درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا پیغام و پسغام فرستادند. بعد از یک دور از مراودات، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که پاسخ "معقول" به پیش نویس توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا را از هر دوی تهران و واشنگتن دریافت کرد».

به نوشته گائو وِن چِنگ، «ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه اعلام کرد که ایران نظراتش را درباره پاسخ آمریکا به پیش‌نویس توافق احتمالی هسته‌ای ارائه داد. کنعانی گفت که "متن ارائه شده دارای یک رویکرد سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است. دیلی تایمز روزنامه انگلیسی زبان ایران در اظهارنظری در این باره نوشت که توپ برجام به زمین ایالات متحده برگشته است».

اذعان رسانه چینی به «غیرقابل اعتماد بودن آمریکا»

این تحلیلگر چینی ادامه داد: «نور نیوز وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران روز شنبه نوشت که به همین ترتیب، «به منظور حفظ روند رو به جلو حاکم بر این مرحله از مذاکرات تا رسیدن به توافق، اتخاذ یک تصمیم سیاسی از سوی واشنگتن اقدامی ضروری و الزام آور است که می‌تواند به مذاکرات طولانی پایان دهد"».



خروج آمریکا از برجام

 

در ادامه یادداشت آمده است: «وزارت خارجه ایالات متحده تایید کرد که آنها پاسخ ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرد اما آن را "غیرسازنده" خواند و تقبیح کرد. در واکنش به این بازخورد منفی، محمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران روز جمعه اعلام کرد که "برای ایالات متحده معمولا سازنده بدان معناست که شروط ایالات متحده پذیرفته شود. برای ایران به معنای توافقی است که متوازن و حفظ شده باشد"».

در یادداشت شینهوا به عدم اعتبار و غیرقابل اعتماد بودن آمریکا به عنوان یکی از موانع مهم مذاکرات وین اشاره شده است.

در این رسانه دولتی چین تصریح شده است: «در حالی که انتخابات میان دوره‌ای نوامبر (کنگره) در راه است، تفرقه سیاسی و نزاع حزبی در ایالات متحده تشدید شده است. قانونگذاران حزب جمهوری‌خواه حملاتشان را علیه توافق احتمالی هسته‌ای با ایران شدت داده و حتی به آن کارشکنی علیه آن تهدید کرده‌اند».

انتخابات میان‌دوره‌ای و بالا رفتن اختلافات در آمریکا درباره ایران

نویسنده این یادداشت ادامه داد: «ایرنا خبرگزاری رسمی ایران نوشت که واکنش ایالات متحده به پاسخ ایران این گزاره که رسیدن به توافق نهایی "تنها به دلیل مشکلات داخلی آمریکا و ضعف در تصمیم گیری" دولت رئیس‌جمهور جو بایدن به تاخیر افتاده است. این رسانه ادامه داد، در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره، رئیس‌جمهور ایالات متحده "هیچ تمایلی برای صرف سرمایه سیاسی از دولت و حزب دموکرات برای این توافق" ندارد».

به اعتقاد گائو وِن چِنگ، «چنین نگرانی‌هایی توضیح‌دهنده پیگیری مداوم ایران برای ارائه تضمین‌ها از سوی ایالات متحده است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اخیرا گفته است که "ما هنوز به متن قوی‌تری در مورد تضمین‌ها نیاز داریم"».

این روزنامه‌نگار و تحلیلگر ساکن چین در ادامه خصومت ریشه دار آمریکا با ایران و مواضع تند واشنگتن علیه تهران را به عنوان یکی دیگر از موانع به نتیجه رسیدن مذاکرات وین توصیف کرد.

نویسنده این یادداشت در خبرگزاری دولتی شینهوا نوشت: «تحلیلگران همچنین روی این موضوع دست گذاشتند که سیاست خصومت‌آمیز بلندمدت واشنگتن علیه ایران و رفتار قلدرمابانه آن باعث تداوم تنش‌ها در روابط دو جانبه شده است و این دلیل عمیق‌تری برای طولانی شدن مذاکرات است».

تحلیلگر رسانه شناخته شده و مطرح چین تصریح کرد: «دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ میلادی واشنگتن را از توافق (هسته‌ای برجام) خارج کرد و در راستای کارزار فشار حداکثری، تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه تهران مجددا اعمال نمود».

گائو وِن چِنگ ادامه داد: «روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که "دولت ترامپ مجاب شده بود که اعمال مجموعه جدید تهاجمی‌تری از تحریم‌ها کشور (ایران) را به اندازه کافی فلج خواهد کرد که با حقارت شروط جدید مدنظر ایالات متحده را بپذیرد" اما همین روزنامه ادامه داد، قمار ترامپ شکست خورد و تحریم‌های جدید "باعث شد که دولت ایران فعالیت‌های هسته‌ای خودش را که قبلا کنار گذاشته بود، بار دیگر از سر بگیرد"».

به اعتقاد این روزنامه‌نگار و تحلیلگر چینی ادامه داد: « اگرچه دولت بایدن بارها تمایل خود را برای از سرگیری پایبندی به برجام ابراز کرده است، اما همانطور که علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران گفت، دولت کنونی آمریکا نتوانسته است از "میراث شوم" سلف خود فاصله بگیرد».

به نوشته یادداشت این خبرگزاری پر تیراژ چینی، «در جریان مذاکرات ایالات متحده به لفاظی‌های تهدیدآمیز خود علیه ایران و اعمال تحریم‌های جدید ادامه داده است. وزارت امور خارجه ایران اوایل ماه آگوست اعلام کرد که اعتیاد آمریکا به تحریم‌ها و استفاده از آن به عنوان اهرم فشار علیه دیگران از ویژگی های نظام مبتنی بر هژمونی آمریکاست».

گائو وِن چِنگ در شرایطی درباره وضعیت جاری مذاکرات وین در خبرگزاری «شینهوا» یادداشت منتشر کرده که به رغم رویکرد سازنده ایران در این گفت‌و‌گوها، طرف آمریکایی همچنان تلاش می‌کند که درباره توافق احتمالی به منظور رفع تحریم‌ها، توپ را به زمین ایران بیاندازد و هنوز هم از پذیرش مسئولیت شانه خالی می‌کند

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.