مسکو: آمریکا عمداً وضعیت حول تایوان را تشدید می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اشاره به سفرهای اخیر مقامات آمریکایی به تایوان و اقدامات تحریک‌آمیز دیگر واشنگتن گفت ایالات متحده عمداً وضعیت پیرامون تایوان را برهم می‌زند و آن را تشدید می‌کند.

هادی نیوز: «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مصاحبه چهارشنبه (هفتم سپتامبر) با خبرگزاری «تاس» در حاشیه مجمع اقتصادی شرق (EEF) گفت ایالات متحده عمداً وضعیت پیرامون تایوان را برهم می‌زند و آن را تشدید می‌کند. 

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد درگیری جهانی بین چین و تایوان رخ دهد، گفت: درگیری جهانی چیست؟ فعالیت تحریک‌آمیز که آمریکا در منطقه و در زمینه وضعیت پیرامون تایوان و به طور گسترده‌تر انجام می‌دهد؟ این نقض موازنه راهبردی قدرت است، نقض امنیت بسیار شکننده منطقه. با توجه به این که همه چیز آسان نبوده و درگیری‌های طولانی و غیره (در منطقه) وجود داشته است.

این دیپلمات ارشد روس در ادامه گفت: آمریکا سال‌هاست این کار را عمداً انجام داده است. وضعیت عمداً از تعادل خارج می‌شود. چرا؟ در تعریف سیاست آمریکا اصطلاح هرج‌ومرج  کنترل شده وجود دارد. راه‌های دیگری برای توصیف وضعیت وجود دارد، به عنوان یک عامل بیرونی به منظور ایجاد راه‌حل برای بحران‌ها و تضادهای داخلی (در آمریکا). می‌بینیم که آمریکا به دنبال تشدید است.

به گفته وی، «اگر تنش‌های کنونی حول تایوان با سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آغاز شد که به عنوان یک توقف فنی معرفی شد، امروز می‌بینیم که حتی این هم درست نبود، زیرا فقط در ماه گذشته مقام‌های آمریکایی تعداد زیادی از این سفرها را با اهداف تحریک‌آمیز انجام داده‌اند. و اظهاراتی که ما از واشنگتن از شاخه‌های مختلف دولت آمریکا می‌شنویم حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد. 

در ادامه اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در قبال مسئله تایوان، رویترز سه‌شنبه (ششم سپتامبر) به نقل از منابعی خبر داد که به زودی تعداد از نمایندگان آمریکایی و فرانسوی به تایوان سفر خواهند کرد.

وزارت خارجه آمریکا روز شنبه هم از تأیید فروش یک بسته تسلیحاتی به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار به تایوان خبر داد. این بسته شامل ۶۶۵ میلیون دلار سامانه هشدار زودهنگام است که به تایوان برای رصد زودهنگام موشک‌ها کمک خواهد کرد. بسته مورد نظر همچنین شامل ۳۵۵ میلیون دلار موشک‌های هارپون پیشرفته است.

این در حالی است که سفارت چین در آمریکا یکشنبه، تصمیم واشنگتن برای فروش تسلیحات به تایوان به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار را محکوم کرد و درباره عواقب آن هشدار داد.

سخنگوی این سفارتخانه اعلام کرد که چین در واکنش به این معامله تسلیحاتی تحریک‌آمیز اقدامات متقابل ضروری، قانونی و قاطعی را خواهد داد. در بیانیه سفارت چین در آمریکا با تأکید بر اینکه تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از چین است، آمده که واشنگتن با فروش تسلیحات به این جزیره، در حال مداخله در امور داخلی چین و تضعیف حق حاکمیت و منافع امنیتی این کشور است.

 

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.