ترس 1400 ساله دشمن از قیام عاشورا / پیاده روی اربعین نماد امت واحده و هراس دشمن است

پیاده روی اربعین نماد امت واحده و هراس دشمن است و کوردلان در تلاش هستند برای سبک شمردن پیاده روی عظیم اربعین.

از آفات جامعه امروز ما این است که در فضای مجازی افراد توان این را دارند اظهارنظرهای خود درباره هر موضوعی را در صفحات مجازی به اشتراک بگذارند و گاه بازتاب نگرش ها، برداشت ها و سوبرداشت ها از موضوعات مختلف تا جایی قدرت اشاعه پیدا می کنند که به بستری برای ایجاد یک جریان تبدیل می شوند. در این میان اغلب آب به اندازه ای گل آلود می شود که فرصت را به دست دشمنان قسم خورده این مرز بوم داده و برای ابراز وجود آنها در رسانه های مجازی بستری گشوده می شود. با فرارسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، بار دیگر بحث های تکراری و دور از شان عده ای کوردل فضای مجازی را پر کرد؛ با این مضمون که "عاشورا را سیاسی نکنید" البته این نخستین بار نبود که چنین سوبرداشت هایی از یک واقعه دینی نشر پیدا می کرد، با این همه چندی پیش «حسن رحیم پور ازغدی» در یک گفتگوی تلویزیونی قاطعانه پاسخ این ابهام را داد. او در جواب کسانی که می گویند "عاشورا را سیاسی نکنید" صراحتا گفت: «نفهم! کل کربلا و عاشورا سیاسی و دعوا بر سر بیعت و حکومت است و امام حسین صریح می فرمایند: "« اینا احق بالبیعة و الخلافه» باید مشخص شود کدام یک از ما شایسته خلافت و حکومت هستیم، ما یا آنها"

عاشورا یک حرکت سیاسی بود

از این رو تاکید به این امر ضروری است که قیام امام حسین(ع) علیه بنی امیه، اقدامی سیاسی بود چرا که معاویه در خروج از مسیر سنت نبوی و شکستن عهد و پیمانش با امیرمومنان و امام حسن(ع) به جایی رسید که رسماً فرزندش را به عنوان خلیفه تعیین کرد و خواست از حسین بن علی هم بیعت بگیرد و امام حسین(ع) هم حرکتش را شروع و با جریان حکومت اموی مقابله کرد. تردیدی نیست که این یک حرکت سیاسی است که دنبال برهم زدن نظم سیاسی حاکم بود که به نام دین، سنت‌های باطل را تقویت می‌کرد. با این همه باید توجه کرد که هدف از حرکت سیاسی سالار شهیدان، رسیدن به قدرت یا تفرقه افکنی نبود بلکه این اقدام با هدفی والا در جهت اصلاح امور و رد منکر حکومت یزید کوشید و این دقیقا نقطه ای است که به هر گونه شبهه ای در جهت سوبرداشت از این قیام پایان می دهد.

تاریخ گویای این امر است که در سال 61 هجری قمری امویان در اوج قدرت بودند و هرگونه جنگ و مقابله به مثلی با آنها موجب موفقیت سیاسی نمی شد. از این رو بود که همه نزدیکان، امام حسین (ع) را از این رویارویی نهی کردند اما امام(ع) بر اساس اراده الهی که فوق اراده هاست بدون هیچ تردیدی به مقابله به امویان برخاست.

توجه به ابعاد اجتماعی و سیاسی قیام امام حسین(ع)

بنابراین با خوانش علمی واقعه عاشورا در میابیم که این حادثه صرفا بُعد ملکوتی و معنوی نداشته بلکه از جنبه سیاسی و اجتماعی نیز حائز اهمیت است. باید بپذیریم که همواره نسبت به جنبه های اجتماعی این قیام توجه چندانی نشده؛ گواه این مطلب هم آن است که هر ساله با پایان اربعین حسینی توجه به عاشورا تمام می شود و از آنجا که فرهنگ ایثار و شهادت در حادثه کربلا جنبه غالبی داشته است از سهم سیاسی و اجتماعی و اشاعه آن در جامعه امروز جا می مانیم در صورتی که توجه به تمام ابعاد قیام عاشورا و جاری کردن این نهضت در جامعه امروز، موجب افزایش نظم سیاسی، اجتماعی و اخلاقی خواهد شد. با این همه در سال های اخیر توجه به یک موضوع موجبات تغییر در نگرش به قیام عاشورا را فراهم کرده و آن «پیاده روی اربعین» است. صاحبنظران بر این باور هستند که در منابع دینی برای پیامبر(ص)، فاطمه زهرا(س) یا حضرت علی(ع) اربعین نیست و فقط برای امام حسین(ع) اربعین تعیین شده است. حال در جامعه امروز ما اربعین حسینی(ع) به نمادی برای قدرت‌نمایی جامعه اسلامی و مکتب اهل‌بیت(ع) تبدیل شده است که به جهانیان نمایش بزرگی از اقتدار و ظرفیت جامعه اسلامی را نشان می دهد.

قدمت چندصد ساله پیاده روی اربعین

پیاده روی اربعین یکی از مناسک مهم مسلمانان به خصوص شیعیان است که قدمت چند صدساله دارد اما قریب به 10 سال است که به شکل عمومی تر با حضور تمام مردم از سراسر دنیا حتی غیرمسلمانان با شور و اشتیاق عظیم دلدادگان به حضرت اباعبدالله (ع) برگزار می شود. در این باره حجت الاسلام جعفریان در گفتگویی مطرح کرده است: « امام زمان (عج) در نامه ای که به شیخ مفید نوشتند در بخشی از نامه می فرمایند اگر شیعیان ما که خدا آنها را موفق بدارد به طاعت خود دل هایشان استماع کنند و در کنار یکدیگر قرار بگیرد برای وفای به عهده ای که بر عهده شان است، اگر این اجتماع قلوب موفق شود دیدن ما برای آنها و آن سعادت مشاهده امام زمان شان به تاخیر نمی افتد. اربعین و پیاده روی اربعین در عصر حاضر در واقع می تواند یکی از مصادیق این اجتماع قلوب باشد. اجتماع دل های شیعیان برای وفای به عهدشان که نسبت به اهل بیت و پیامبرشان بر عهده آنها است، دقیقا همان چیزی که امام حسین (ع) دنبال آن بود.

اربعین ذاتا یک حرکت سیاسی است که به نفع سیاست اسلام و دیانت است. قرار است شیعه امام حسین (ع) قبله آمال خود را منشأ خیزش و حرکت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بر اساس فرهنگ عاشورا و کربلا تعیین کند. جالب است که در اربعین تحرک، عاطفه، عقلانیت است و تمام ظرفیت های مادی و معنوی در اربعین در مسیر سیاست امام حسین (ع) به کار می رود.»

دشمنان نمی خواهند اربعین اهمیت پیدا کند

بنابراین باید توجه داشت که جنبه سیاسی اربعین به اندازه ای جهانی شده که دشمنان نمی خواهند اربعین اهمیت پیدا کند به همین جهت با ترسی که در دلشان نشسته هر ساله در ایام محرم و پیاده روی اربعین،دست به سانسورهای عظیمی می زنند  تا از قدرت این رویداد فرهنگی کم کنند غافل از اینکه پیاده روی اربعین با فراگیر شدن خود، بیش از گذشته استکبار جهانی را رسوا کرده است چرا که نخستین پیام پیاده روی اربعین مبارزه با ظلم و استکبار بود که این امر مختص شیعه نیست و هر ساله در کربلا امت واحده ای را شاهد هستیم که پا را از معنای قومیت و دین فراتر گذاشته و در قالب زائر امام حسین(ع) همایشی عظیم را می آفرینند.

بنابراین با سانسورهای گسترده دشمن و گاه سکوتشان دربرابر چنین اتحادی، در می یابیم که در وهله نخست پیاده روی عظیم اربعین حسینی به نوعی مانور وحدت و اقتدار شیعه در میدان عمل است.

در همین راستاست که خداوند می‌فرماید: «اگر شما قدمی بردارید که مایه ناراحتی و ترس کفار شود این عمل شما عبادت است.» از این رو پیاده روی اربعین هر ساله به گونه ای در دل دشمنان اسلام و تشیع به ویژه تکفیری ها رعب و وحشتی ایجاد می کند که آنها لحظه ای دست از دشمنی برنمی دارند. به همین دلیل می توان گفت که پیاده‌روی اربعین مانوری در راستای تبری جستن از اقدامات ضد بشری تکفیری‌ها و دشمنان اهل بیت(ع) و البته اعلام وفاداری و علاقه شدید مردم به ساحت مقدس امام حسین(ع) است.

جان کلام

1400 سال از متوکل تا صدام بر آن شدند با جنایت های مختلف و بی حرمتی به ساحت امامان، مخالفت خود را با شیعه به خصوص امام حسین و قیام عاشورا اعلام کنند. غافل از اینکه "حب الحسین یَجمَعُنا". در سال های اخیر پیاده روی اربعین با جمعیت 1 میلیون نفر شروع شد و پیش از شیوع کرونا به 20 میلیون نفر رسید. این جمعیت برای دشمنان خطر بزرگی محسوب می شود و سعی دارند با برنامه ریزی، ایجاد تفرقه، تحریف در بیان حادثه کربلا و استفاده از ناآگاهی قشر نوجوان در فضای مجازی این حرکت عظیم را سبک بشمارند. به حول و قوه الهی و عنایات اهل بیت(ع)، خاصه حضرت ولی عصر(عج) امید است این حرکت عظیم منجر به انسجام و اقتدار هرچه بیشتر شیعه در دنیای کنونی و نابودی دشمنان اهل بیت خدا روی زمین شود.

 

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.