شهاب شعبانی‌نیا

لزوم مشارکت مردم در تأمین امنیت جامعه

تأمین امنیت جامعه، نیازمند همراهی و همکاری مردم با نیرو‌های مسلح و دستگاه‌های انتظامی و امنیتی است و این موضوع سبب می‌شود که معاندان نتوانند فضایی برای عرض اندام بیایند.

تهاجم فرهنگی دشمن و جنگ نرمی که سال‌هاست در قالب‌های گوناگون به کشورمان تحمیل شده است، نیازمند این است که همه دستگاه‌های مربوطه وظایف خود را در مقابله با این تهاجم، به‌موقع و به‌صورت کامل به انجام برسانند؛ اما از سال‌های گذشته تا به امروز سستی، کم‌توجهی و حتی بی‌توجهی دستگاه‌های مربوطه را شاهد بوده‌ایم به نحوی که سال ۱۳۹۵ رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سخنانی در این زمینه فرمودند: «در مسئله‌ی فرهنگ، بنده احساس یک ولنگاری می‌کنم؛ در دستگاه‌های فرهنگی -اعم از دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی- یک نوع ولنگاری و بی‌اهتمامی در امر فرهنگ وجود دارد؛ چه در تولیدِ کالایِ فرهنگیِ مفید که کوتاهی می‌کنیم، چه در جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضر که کوتاهی می‌کنیم. اهمّیّت کالای فرهنگی از کالای مصرفی جسمانی کمتر نیست، بیشتر است.»

باید یادآور شویم که طبق مصوبه جلسه ۴۲۷ شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۳۸۴، ۲۶ دستگاه اعم از چندین سازمان و وزارتخانه به انضمام نیروی انتظامی (فرماندهی انتظامی کشور) وظایفی تخصصی را در قبال موضوع حجاب و عفاف بر عهده دارند؛ اما با توجه به سخنان رهبر انقلاب، مشخص می‌شود که اگر امروز شاهد آسیب‌های اجتماعی هستیم، به دلیل کوتاهی مسئولان و دستگاه‌های مربوطه است. پلیس و به‌ویژه گشت ارشاد نیز تنها یکی از دستگاه‌های مسئول در این عرصه هستند و در واقع پلیس را می‌توان آخرین حلقه‌ی این زنجیره نامید.

نبودِ پیوست فرهنگی درخصوص مقوله حجاب و عفاف و نپرداختن به فرهنگ‌سازی در این زمینه که نتیجه‌ی بی‌توجهی سایر نهاد‌های مربوطه به مقوله حجاب و عفاف بوده، باعث شده تا گشت ارشاد که از زمان دولت اصلاحات آغاز به کار کرده است، علی‌رغم پرداختن به وظیفه‌ی قانونی خود، مورد هجمه شدید افراد مختلفی از همین طیف سیاسی و تعدادی از عوام‌الناس قرار گیرد. در چند ماه گذشته نیز شاهد این بودیم که رسانه‌های معاند و عناصر ضد انقلاب با همراهی عناصر طیف مذکور و تعدادی از افراد ناآگاه در سطح جامعه موضوع «حجاب اجباری» و آزادی زن را مطرح کردند و به‌طور پیوسته به گشت ارشاد تاختند.

این در حالی است که حجاب علاوه بر اینکه حکمی شرعی است، در ایران یک امر قانونی محسوب می‌شود. در یک تعریف کلی، قانون مجموعه اصول و قواعدی است که به‌منظور نظم‌بخشی به امور و رعایت هنجار‌های جامعه وضع می‌شود و در هر کشوری لازم‌الاجراست. این «لازم‌الاجرا بودن» را در واقع می‌توان همان «اجبار» نامید که اگر وجود نداشته باشد، جامعه انسانی دیگر تفاوتی با جنگل نخواهد داشت.

حال اگر عده‌ای جدای از معاندان و مهاجمان فرهنگی، به موضوع حجاب پرداخته و آن را اجباری می‌نامند، ناشی از ناآگاهی و سطحی‌نگری آن‌ها به مسائل است. در هیچ کشوری نیز پلیس به دلیل اجرای قانون، خطاکار شمرده نمی‌شود؛ لذا علی‌القاعده گشت ارشاد به دلیل اجرای قانون نباید مورد مؤاخذه قرار گیرد؛ بلکه اگر در حین اجرای قانون مرتکب قصور و یا خطایی شد، باید به آن خطا رسیدگی و با عاملان آن برخورد شود.

اما اغتشاشاتی که در روز‌های اخیر با مستمسک جان باختن یکی از هموطنان صورت گرفت و با پوشش رسانه‌های گسترده رسانه‌های معاند همراه بوده، با میدان‌داری منافقین، کوموله و دموکرات، سلطنت‌طلبان و سایر گروهک‌های تجزیه‌طلب شکل گرفته و در راستای سیاست لیبی‌سازی و سوریه‌سازیِ ایران بوده است.

در این میان، عده‌ای از سلبریتی‌ها که همواره با خط رسانه‌ای دشمنان این کشور همراه بوده‌اند نیز آتش‌بیار معرکه شدند و به بهانه درگذشت یک شهروند ایرانی و پیش از اتمام تحقیقات درباره علت مرگ وی، از گسترش آشوب و ناامنی در جامعه حمایت کردند.

هرچند دستگیری تعدادی از لیدر‌ها و عوامل اصلی اغتشاشات تا حدودی به آرام شدن وضعیت جامعه انجامید، اما بروز این وضعیت و دمیدن برخی عناصر داخلی در آتش اغتشاشات، بستری شد برای ورود گروهک‌های تروریستی به کشور تا در مناطق شمال غرب کشور و همچنین جنوب شرق جنایاتی همچون حادثه تروریستی زاهدان را رقم بزنند و باعث مرگ ده‌ها نفر از شهروندان ایرانی شوند.

اذعان معاندان به اینکه مرگ مرحومه امینی بهانه بوده و در واقع موجودیت نظام جمهوری اسلامی و براندازی هدف آن‌ها بوده است، به همراه رفتار‌های هنجارشکنانه و خباثت‌آمیز اغتشاشگران مانند آتش زدن مأمور پلیس، به شهادت رساندن چندین بسیجی و شهروندان جامعه، به آتش کشیدن ده‌ها دستگاه آمبولانس، بانک و اموال عمومی و خصوصی، و توهین به مقدسات و ارزش‌های اسلامی موجب شد تا صف مردم معترض از صف اغتشاشگران جدا و دایره اغتشاشات، بسیار محدودتر از قبل شود. راهپیمایی‌های گسترده مردمی در اعتراض به اغتشاشات و هنجارشکنی‌ها نیز نقش مؤثری در مقابله با توطئه‌های دشمنان و عوامل داخلی آنان داشته است.

مقامات ارشد نظامی نیز کشورمان بار‌ها اعلام کرده‌اند که امنیت مردم، خط قرمز نیرو‌های مسلح محسوب می‌شود و اگر کسی نسبت به آن تعدی کند، با او به‌شدت برخورد خواهد شد؛ بر این اساس، اقدام سپاه پاسداران در حمله توپخانه‌ای، موشکی و پهپادی به مواضع تروریست‌های تجزیه‌طلب در اقلیم شمال عراق تأثیر بسزایی در کاهش روند اغتشاشات داشته است. در واقع این موضوع نشان می‌دهد که تدارک لازم برای ایجاد اغتشاش از آن سوی مرز‌ها و با حمایت مزدوران استکبار جهانی صورت گرفته است و با همراهی عوامل داخلی آن‌ها، این برنامه پیاده‌سازی و اجرا شده است.

علی‌ایحال، باید این نکته را مورد توجه قرار داد که تأمین امنیت جامعه، نیازمند همراهی و همکاری مردم با نیرو‌های مسلح و دستگاه‌های انتظامی و امنیتی است و این همکاری مانع از این می‌شود که معاندان بتوانند فضایی برای عرض اندام و ایجاد اغتشاش بیایند.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.