یدالله جوانی

شکست براندازان

در تحلیل و ماهیت‌شناسی حوادث اخیر کشور، سطحی‌ترین و سست‌بنیان‌ترین تحلیل، آن است که گفته شود به دنبال فوت خانم مهسا امینی، عده‌ای از مردم ناراحت شده و در اعتراض به این رویداد تلخ به خیابان‌ها آمدند[...]

در تحلیل و ماهیت‌شناسی حوادث اخیر کشور، سطحی‌ترین و سست‌بنیان‌ترین تحلیل، آن است که گفته شود به دنبال فوت خانم مهسا امینی، عده‌ای از مردم ناراحت شده و در اعتراض به این رویداد تلخ به خیابان‌ها آمدند، پلیس هم با معترضان برخورد نامناسب داشت و در نهایت حرکت‌های اعتراضی به اغتشاش کشیده شد. اصلی‌ترین دلیل بر نادرستی این تحلیل، شکل نگرفتن اعتراض در میدان است. آنچه از همان ابتدا در کف خیابان رخ داد و بلافاصله فیلم‌‌ها و عکس‌های آن در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌های آماده از قبل به صورت حرفه‌ای، گسترده و مستمر به نمایش درآمد، چیزی جز اغتشاش، تخریب، حمله به پلیس، آتش‌زدن اموال عمومی و شخصی و تلاش برای کشته‌سازی نبود. در کنار این رفتار میدانی اغتشاشگران، فعال‌شدن دستگاه عملیات ‌روانی جبهه استکبار با تمام توان آن هم به صورت شبانه‌روزی برای پشتیبانی از جریان میدانی اغتشاش و ترسیم اهداف آنان، دلیل دیگری برای نادرستی تحلیل پیش‌گفته است. اما دلیل روشن‌تر و آشکارتر، شعاری بود که هم اغتشاشگران در میدان سر می‌دادند و هم در لابه‌لای گفته‌های مجریان دستگاه عملیات روانی به وفور تکرار می‌شد و آن عبارت بود از: «فوت مهسا بهانه است- اصل نظام نشانه است!»
بنابراین برای تحلیل درست حوادث اخیر و واکاوی ابعاد، زمینه‌ها، بازیگران و اهداف آنان، باید نگاهی عمیق، عالمانه و واقع‌بینانه به مجموعه‌ای از حوادث، رفتارها و مواضع داخلی‌ها و خارجی‌ها داشت. برای رسیدن به چنین تحلیلی، حداقل گزاره‌های زیر باید مورد توجه قرار گیرد:
1ـ جبهه استکبار به دلیل شکست‌های راهبردی از انقلاب اسلامی و ملت ایران در بیش از چهار دهه گذشته از یک سو، و ناکارآمدی ابزارهای نظامی، سیاسی و اقتصادی‌ـ مالی‌اش علیه جمهوری اسلامی از سوی دیگر، تنها امیدش برای براندازی جمهوری اسلامی، ایجاد اغتشاش، ناآرامی و بی‌ثبات‌سازی در داخل کشور است. بنابراین، در میان راهبردهای جبهه دشمن با محوریت آمریکا علیه جمهوری اسلامی، «اغتشاش»، «بی‌ثبات‌سازی» و «جنگ داخلی»، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
2ـ رسانه و به ویژه فضای مجازی، ابزار اصلی دشمن برای جنگ‌ شناختی و آماده‌سازی و مهیاکردن نیروها و زمینه‌ها برای اغتشاش است. سرمایه‌گذاری دشمن روی این ابزارها در دو هفته گذشته و به‌ویژه در سال‌های اخیر، به شدت افزایش یافته است. 
3ـ دروغ‌پردازی و تحریک احساسات و عواطف مردم، به ویژه جوانان در برخی از موضوعات، از روش‌های اصلی دشمن برای فریب مردم و زمینه‌سازی ایجاد اغتشاش به شمار می‌آید. در حوادث و فتنه‌های گذشته، مانند فتنه‌های 78، 88 و اغتشاشات و ناآرامی‌های 96 و 98، دروغ‌پردازی‌های دشمن و عوامل داخلی آن به‌وضوح ملاحظه شد.
4ـ آمریکا دشمن اصلی انقلاب اسلامی به شمار می‌آید و با کمک رژیم صهیونیستی، برخی از دولت‌های اروپایی و عربی منطقه و تمامی جریان‌های ضدانقلاب، مخالف و معاند، یک جبهه برانداز برای جمهوری اسلامی تشکیل داده است. این جبهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت و تا کنون مجموعه‌ای از اقدامات را علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران انجام داده، ولی تمامی طرح‌ها و برنامه‌های این جبهه با شکست مواجه شده است.
5ـ آمریکایی‌ها و متحدان‌شان بر این تصور بودند که سال 1397 عمر جمهوری اسلامی به پایان خواهد رسید و سلطه آنان بر ایران بار دیگر بازتولید می‌شود؛ اما در عمل، نه تنها جمهوری اسلامی ماند، بلکه روندها نمایان‌گر افول قدرت آمریکا و قدرت‌یابی روزافزون جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت در منطقه است و روند قدرت‌یابی ایران با حل مشکلات اقتصادی‌اش، با روی کار آمدن دولت انقلابی و مردمی سیزدهم، شتاب گرفته است.
6ـ جبهه استکبار با محوریت آمریکا در سال‌های اخیر و پس از اغتشاشات سال 1398، با سرمایه‌گذاری روی شبکه اغتشاش در داخل ایران به موازات جنگ رسانه‌ای، در کمین یک فرصت برای زدن جرقه‌های اغتشاش بود.
7ـ فوت خانم مهسا امینی، بهانه‌ای شد برای تولید فرصت طلایی و به میدان آوردن اغتشاشگران شبکه‌سازی‌شده در فضای مجازی، برای پیاده‌سازی نقشه‌های شیطانی کشته‌سازی، تخریب و برهم‌زدن آرامش و امنیت داخلی.
8ـ دستگاه رسانه‌ای دشمن و همه عوامل داخلی جبهه استکبار، با روایت غلط از فوت خانم امینی مبنی بر کشته‌شدن ایشان با ضرب و شتم مأموران انتظامی، سعی کردند تمامی ظرفیت‌های فکری و میدانی خود را علیه جمهوری اسلامی فعال کنند تا این فرصت (احتمالاً غیر قابل تکرار) از دست نرود.
9ـ رصد تحولات و ماهیت‌شناسی بازیگران داخلی و خارجی در اغتشاشات اخیر، یک واقعیت را آشکار می‌کند و آن اینکه، جبهه استکبار برای برهم‌زدن ثبات، آرامش و امنیت ایران از طریق اغتشاشگران با کمک دستگاه عملیات ‌روانی و امپراتوری رسانه‌ای و فضای مجازی، با امید رسیدن به نتیجه و به زعم و پندار خود، تمام کردن دوران ایران مقتدر و با ثبات و پیش‌رونده به سمت قله‌ها، تمامی ظرفیت‌ها، عوامل و عناصر خود را به میدان آورد و تمامی برگه‌ها را رو کرد.
10ـ در چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، جهانیان بار دیگر شکست سنگین و مفتضحانه جبهه براندازان را به دست ملت ایران مشاهده کردند. درود بی‌پایان خداوند متعال بر این ملت ولایتمدار، بصیر و دشمن‌شناس که بهنگام توطئه‌های دشمن را با تکیه بر قدرت ایمان و پیروی از ولایت نقش بر آب می‌کنند.
اما نکته پایانی آنکه به تعبیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی دشمن همانند مگس بر روی زخم‌ها می‌نشیند. مسئولان کشور و دلسوزان انقلاب و نظام، اگر می‌خواهند برای همیشه دشمن را ناامید کنند، باید آسیب‌ها را کاهش داده و زخم‌ها را درمان کنند.

منبع: هفته نامه صبح صادق
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.