یونس باقرزاده

سواد رسانه‌ای و دهه هشتادی ها

​ یکی از ابزارهای مهم دشمن برای رسیدن به هدفش در ایجاد آشوب و برهم زدن امنیت روانی جامعه، رسانه و قدرت رسانه‌ای بوده است که در سال‌های اخیر با وجود گسترش شبکه‌های اجتماعی در کشور این فرصت نیز به بهترین شکل ممکن برای موج سواری دشمن فراهم شده است تا از این ابزار قدرتمند به خوبی استفاده کند.

یکی از ابزارهای مهم دشمن برای رسیدن به هدفش در ایجاد آشوب و برهم زدن امنیت روانی جامعه، رسانه و قدرت رسانه‌ای بوده است که در سال‌های اخیر با وجود گسترش شبکه‌های اجتماعی در کشور این فرصت نیز به بهترین شکل ممکن برای موج سواری دشمن فراهم شده است تا از این ابزار قدرتمند به خوبی استفاده کند.

بی شک از عوامل اصلی و محرک اغتشاشات اخیر که با اسم رمز مهسا امینی شکل گرفت؛ رسانه‌های داخلی در جریان پوشش خبری دستگیری و فوت مرحومه امینی به‌گونه‌ای سنتی عمل کردند که ناخواسته در فضای زمینِ دشمنان بازی کردند و از سویی دیگر رسانه‌های ضد انقلاب و فارسی زبان بویژه شبکه تلویزیونی سعودی ایران اینترنشنال با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی به خصوص توییتر و اینستاگرام و ... با روایت‌‌های جعلی و سناریوی از پیش تهیه‌شده، آماده اقدام همه‌جانبه‌ مغرضانه و دوگانه علیه ایران شده بود تا بر ذهن افراد جامعه بخصوص جوانان دهه هشتادی و نودی که از ضعف سواد رسانه‌ای برخوردارند و زود احساساتی و تحریک می شوند، استفاده کند.

برای جلوگیری از اتفاقات مشابه در آینده باید همگان به خصوص نهادهای متولی آموزش کشور و رسانه‌ها به مقوله سواد رسانه‌ای به عنوان یکی از مشکلات اصلی جامعه و جوانان نگاه کنند چرا که رسانه‌های خارج نشین با استفاده از ضعف سواد رسانه‌ای مردم ایران نقش اصلی و محوری را در این اغتشاشات داشتند.
بنابراین وقتی مردم بتوانند تشخیص دهند چه کسانی با چه هدفی به جز اهداف آنها، در فضای مجازی در حال فعالیت هستند خود را از آنها جدا کرده و سعی می‌کنند اقدامات منطقی‌تری انجام دهند و اگر هم اعتراضی دارند آن را برای زمان دیگری نگه دارند که در حاشیه اهداف سو استفاده گران قرار نگیرد.
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.